Plan: | Hoge Hoek |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2009045-e001 |
De Structuurvisie Noordoost 2020 is vastgesteld door de Raad op 14 december 2009 en beschrijft de ruimtelijke ontwikkeling van het gebied ten noorden van Tilburg Noord. De gemeente Tilburg heeft onder andere een regionale taakstelling voor de bouw van woningen en bedrijventerreinen. In Tilburg moeten tot 2020 ruim 10.000 woningen binnenstedelijk worden gebouwd en zo'n 8.000 woningen buitenstedelijk. Een groot deel van deze uitbreiding wordt gerealiseerd in het noordoosten van de gemeente.
In de Ruimtelijke Structuurvisie Tilburg 2020 staat beschreven dat de bestaande dorpen in Noordoost hun eigen karakter en vitaliteit moeten behouden. Zo moeten de dorpen niet met elkaar vergroeien. Een ander uitgangspunt is dat bebouwing in eerste instantie in de bestaande stad (tot aan de tangenten) plaatsvindt en dat het groene en open buitengebied zoveel mogelijk behouden wordt. Om aan de regionale taakstelling en de wooneisen te kunnen voldoen, is verstedelijking in het buitengebied onvermijdelijk. Bij verstedelijking in het buitengebied wordt gebruik gemaakt van de bestaande kwaliteiten van het gebied, zoals natuur en cultuurhistorie. Noordoost kenmerkt zich door de dorpen, de rust en de landschappelijke uitstraling met een relatieve openheid en natuur.
Het gebied vormt als zodanig, zeker op de lange termijn, een belangrijk ruimtelijk contrast met de stad Tilburg. De visie is zo opgesteld dat er verstedelijking in het gebied kan plaatsvinden met behoud van de huidige waarden en potenties van het gebied.
De visie
Het 'Landgoed de Nieuwe Warande', vormt de basis van deze structuurvisie. Het landgoed bestaat in feite uit een groot open Centraal Landschap met vier kamers (Noord-, Oost-, Zuid- en Westkamer).
Het Centrale Landschap wordt gekenmerkt door ondermeer haar openheid, ecologie en natuur, maar ook door de cultuurhistorie en agrarische en recreatieve functies. Het gebied wordt in de visie aangewezen als 'rustpunt' waar het behoud en versterking van het waardevol landschap belangrijke aandacht vraagt. Het gebied fungeert bovendien als buffer tegen verdere verstedelijking.
Aan de randen van het grootschalige landgoed vindt in vier kamers op beperkte schaal verstedelijking plaats. Binnen de planperiode van de structuurvisie is in de Noord- en Oostkamer woningbouw gepland. In de Noordkamer zijn ongeveer 200 woningen in (collectief) particulier opdrachtgeverschap gepland. Het open karakter van de Noordkamer wordt zoveel mogelijk behouden. In de Oostkamer is een toevoeging van bebouwing (circa 100 woningen) gedacht in de vorm van een villapark. Het gebied van de Oostkamer werd rond 1900 gekenmerkt door een besloten gebied met bos. Het idee is dan ook om dit gebied het besloten karakter terug te geven. De grens van bebouwing richting het Centrale Landschap vormt een (natte) ecologisch in te richten strook.
Voor de Westkamer is op de lange termijn beperkte woningbouw (100 woningen) in beeld. Zoals ook voor de woningbouw in de andere kamers van het landgoed geldt, wordt zoveel mogelijk het eigen karakter, in dit geval: open en landelijk - van het gebied gehandhaafd. Gedacht wordt aan de realisatie van hoevezwermen: bestaande hoeves krijgen expliciet de mogelijkheid om stallen te verbouwen tot woningen. De Zuidkamer krijgt een bedrijfsmatige invulling in een groene omgeving. Daarnaast is een cluster van doe-het-zelf- en tuincentra en een evenemententerrein voorzien in de Zuidkamer.
De onderstaande afbeelding toont de te onderscheiden deelgebieden waarbij het Centraal Landschap is aangeduid als gebied 0 en de Noord-, Oost-, Zuid- en Westkamer al gebied 1 t/m 4.
Het gebied tussen de dorpen Berkel-Enschot en Udenhout (de Brem) wordt beschouwd als een uitloper van het Centrale Landschap van het Landgoed de Nieuwe Warande.
De structuurvisie pleit voor het behoud van een open (= niet verstedelijkt) gebied van formaat tussen de dorpen Berkel-Enschot en Udenhout en Oisterwijk. Met behoud van de huidige functie van het gebied (voornamelijk agrarisch) en versterking van de inrichting tot landschapszone, moet dit blijvend gewaarborgd worden.
Om het landgoed en vooral het Centrale Landschap te kunnen behouden én te ontwikkelen moet op allerlei manieren in het gebied geïnvesteerd worden. De gemeentelijke eigendommen in het gebied worden ingezet voor de ontwikkeling van landschap/ecologie en de ecologische verbindingszones worden volgens bestaand beleid gerealiseerd.
Intensieve verstedelijking aansluitend aan bestaande bebouwing
Aansluitend aan de bestaande bebouwing van Tilburg Noord (Rugdijk / Kouwenberg en Loven Noord) en de dorpen Berkel-Enschot (Overhoeken) en Udenhout (Den Bogerd) vindt de intensievere bebouwing plaats. De bebouwing is zó gelokaliseerd, dat de dorpen Berkel-Enschot, Udenhout en Oisterwijk niet in elkaar zullen opgaan.
De bovenstaande kaart toont de plankaart bij de structuurvisie. Het plangebied 'Hoge Hoek' is op deze plankaart aangeduid als 'bestaande planontwikkeling'.
Ontwikkelingen langs de Burgemeester Bechtweg
De grootschalige verstedelijking wordt gerealiseerd langs de Burgemeester Bechtweg grenzend aan bestaande bebouwing van Tilburg Noord. Het gaat dan om de gebieden Rugdijk / Kouwenberg (wonen), Loven Noord I en de Zuidkamer.
Rugdijk / Kouwenberg
Het ruimtelijk beleid is erop gericht om binnen de tangenten intensief te bouwen. Het gebied Rugdijk / Kouwenberg ligt binnen de Burgemeester Bechtweg. De ambitie voor dit gebied is om de woningbouw en bedrijvigheid zo goed mogelijk te integreren met de huidige kwaliteiten van het gebied.
Bestaande ontwikkelingen rond de dorpen
Bestaande plannen in Noordoost zijn de Overhoeken rond Berkel-Enschot en Den Bogerd aan de noordzijde van Udenhout. In de vijf Overhoeken (Enschotsebaan, Koningsoord, Spoorzone en Akker-Heikant) worden circa 2.300 woningen gerealiseerd, in centrumdorpse woonmilieus, en 14 hectare netto bedrijventerrein. Den Bogerd betreft een plan van ongeveer 350 woningen. De planvorming van de Overhoeken en Den Bogerd is reeds gestart.
Verkeer
Het is van groot belang de verkeersstructuur af te stemmen op de voorgenomen ontwikkeling van het gebied. Van belang voor de ontsluiting van geheel Noordoost is een verdubbeling van de Burgemeester Bechtweg waarbij rekening wordt gehouden met een eventuele parallelstructuur en ongelijkvloerse kruisingen. Bij de ontwikkeling van de verschillende deelgebieden zijn ook nieuwe of aangepaste wegen nodig. Bij de stedenbouwkundige uitwerkingen van deze gebieden worden de definitieve tracés bepaald.
Daarnaast is in 2006 met ProRail als initiatiefnemer een plan opgesteld voor de sanering van een aantal spoorwegovergangen én de aanleg van een aantal onderdoorgangen. Dit plan biedt kansen voor de realisatie van op maat gesneden verbindingen/onderdoorgangen, veiligere situaties en een betere doorstroming. Zo kan een nieuwe tunnel ten noorden van de Raadhuisstraat de bereikbaarheid van Udenhout en Berkel-Enschot verbeteren en gelijktijdig een veilige kruising met het spoor vormen. Ter vervanging van de overweg Rauwbrakenweg wordt een fietstunnel voorzien, die de drukbereden route tussen Berkel-Enschot en Tilburg Noord in stand moet houden.
In OV netwerk BrabantStad werkt de gemeente Tilburg met de provincie Noord-Brabant, de andere vier grote steden in Brabant en NS en ProRail samen aan het verbeteren van de bereikbaarheid van Brabant met het openbaar vervoer om daarmee de ontwikkeling van Brabant te versterken. Realisatie van een station in Berkel-Enschot is één van de ambities van het OV-netwerk BrabantStad. In regulier overleg met OV-netwerk BrabantStad, provincie, NS en ProRail zal de komende tijd bekeken worden in hoeverre een treinstation haalbaar is.