11.2 Vooroverleg als bedoeld in artikel 3.1.1 Bro
Het concept-ontwerpbestemmingsplan is in het kader van het vooroverleg op 27 september 2010 verzonden aan de volgende overleginstanties onder vermelding van een reactietermijn van vier weken:
Instantie:
|
Datum verzending:
|
Datum ontvangst reactie:
|
Opmerkingen?
|
Inspectie VROM
|
27-09-2010
|
25-10-2010
|
nee
|
Directie Ruimtelijke Ontwikkeling en Handhaving Provincie Noord-Brabant
|
27-09-2010
|
20-10-2010
|
ja
|
Waterschap De Dommel
|
27-09-2010
|
01-11-2010
|
ja
|
Nederlandse Gasunie
|
27-09-2010
|
25-10-2010
|
nee
|
NV Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij
|
27-09-2010
|
23-11-2010
|
ja
|
Prorail Railinfrabeheer Beheer en instandhouding Regio Zuid
|
27-09-2010
|
20-10-2010
|
ja
|
Hieronder worden de overlegreacties (samengevat) weergegeven, waarbij tevens wordt vermeld het standpunt van de gemeente Tilburg.
Directie Ruimtelijke Ontwikkeling en handhaving provincie Noord Brabant
De directie Ruimtelijke Ontwikkeling en Handhaving geeft aan te constateren dat, de verantwoording over de wijze waarop regionale afspraken zijn gemaakt in het regionaal ruimtelijk overleg en hoe de beoogde nieuwbouw zich verhoudt tot deze afspraken en de beschikbare harde plancapaciteit voor woningbouw, ontbreekt in de toelichting.
Standpunt gemeente Tilburg:
Bij brief van 5 februari 2010 zijn door de provincie de in de subregio Tilburg gemaakte kwantitatieve woningbouwafspraken bevestigd. Daarmee ligt vast dat Tilburg in de planperiode tot 2020 in totaal 9.100 woningen (= uitbreiding woningvoorraad) kan/mag bouwen ter voorziening in de gemeentelijke woningbehoefte. Met de ontwikkeling van de locatie Hoge Hoek (onderdeel van Overhoeken/ Berkel-Enschot) wordt hieraan mede invulling gegeven." De toelichting is hierop aangepast.
Waterschap De Dommel
-
1. Het Waterschap De Dommel geeft aan dat er verschil bestaat tussen het aantal te ontwikkelen woningen in paragraaf 1.1 (275 woningen) en paragraaf 9.1 (300 woningen). Het waterschap verzoekt aan te geven hoeveel woningen nu daadwerkelijk worden ontwikkeld.
-
2. Het Waterschap De Dommel merkt op dat indien gebruik wordt gemaakt van de wijzigingsbevoegdheid binnen het bestemmingsplan, hierover schriftelijk advies ingewonnen dient te worden bij het waterschap.
-
3. Het Waterschap De Dommel adviseert om de afstand tussen de toekomstige woningen en de bestaande overstort van het gemende riool zo groot mogelijk te houden.
-
4. Het Waterschap De Dommel verzoekt om het begrip "water en waterhuishoudkundige voorzieningen" in de begrippenlijst op te nemen.
-
5. Het Waterschap De Dommel verzoekt een extra artikel op te nemen ten aanzien van een eventuele (extra) toename van het verharde oppervlak.
Standpunt gemeente Tilburg
-
1. In principe worden er ongeveer 275 woningen ontwikkeld. Burgemeester en wethouders zijn echter bevoegd om omgevingsvergunning te verlenen voor het binnenplans afwijken van de regels om het aantal woningen te vermeerderen met 10%. Dit betekent dat er maximaal ongeveer 300 woningen mogelijk zijn. Binnen de waterparagraaf is uitgegaan van deze maximale situatie. De toelichting van het bestemmingsplan is derhalve niet aangepast.
-
2. De reactie van het waterschap vormt geen aanleiding om het bestemmingsplan aan te passen. Een wateradvies zal verzocht worden, indien de ontwikkeling een significant impact heeft op de waterhuishouding.
-
3. De reactie van het waterschap vormt geen aanleiding om het bestemmingsplan aan te passen.
-
4. Overeenkomstig het verzoek van het Waterschap De Dommel is het begrip "water en waterhuishoudkundige voorzieningen" in de begrippenlijst opgenomen.
-
5. Artikel 15.1 is aangevuld met een extra lid, waarbij aangegeven wordt dat een toename van het verharde oppervlak hydrologisch neutraal gerealiseerd wordt en in overleg met Waterschap De Dommel dient plaats te vinden, indien de toename een significant effect heeft op de waterhuishouding.
N.V. Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij
-
1. De Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij verzoekt de tekst "RRP leiding" in het kaartje van paragraaf 2.6 Technische infrastructuur te wijzigen in "2 RRP leidingen".
-
2. De Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij merkt op dat in het concept sprake is van het uitgangspunt dat "de boom in principe belangrijker is dan kabels en leidingen". De leidingen van de RRP liggen echter in een belemmerende strook waarbinnen een absoluut bouw en inwerkingverbod geld. Een verplaatsing van de RRP-leiding(en) is in deze hierom geen optie.
-
3. De Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij verzoekt de tekst in paragraaf 8.3.3. ten aanzien van "leidingenstraat van de Rotterdam-Rijn Pijpleiding" te wijzigen in "liggen 2 hogedruk olieleidingen van Rotterdam-Rijn Pijpleiding".
-
4. De Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij verzoekt de contouren naar boven af te ronden, waardoor de afstanden van de buisleidingen van 25,4 en 32,6 meter afgerond de waarden van 26 en 33 meter bedragen.
-
5. De Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij verzoekt de tekst "RRP (olie-leiding)" te wijzigen in " RRP (hogedruk olie-leiding)".
-
6. De Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij verzoekt in de bestemmingsomschrijving de juiste toetsingsafstand van 25,4 meter voor de producten leiding op te nemen.
Standpunt gemeente Tilburg
-
1. Overeenkomstig het verzoek van de Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij is de tekst van het kaartje aangepast.
-
2. Overeenkomstig het verzoek van de Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij is deze tekst uit het bestemmingsplan verwijderd.
-
3. Overeenkomstig het verzoek van de Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij is de tekst gewijzigd in "liggen 2 hogedruk olieleidingen van Rotterdam-Rijn Pijpleiding".
-
4. Overeenkomstig het verzoek van de Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij zijn de waarden naar boven toe afgerond.
-
5. Overeenkomstig het verzoek van de Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij is de tekst gewijzigd in "RRP (hogedruk olie-leiding)"
-
6. Overeenkomstig het verzoek van de Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij is de bestemmingsomschrijving aangepast.
Prorail Railinfrabeheer Beheer en instandhouding Regio Zuid
Prorail geeft aan uit de plantekening te kunnen afleiden dat ten behoeve van het te ontwikkelen plangebied een ontsluitingsweg gerealiseerd dient te worden welke zal uitmonden op de Raadhuisstraat ter plaatse van de spoorwegovergang. Het is gangbaar dat een nieuwe weg en een afstand van minimaal 24 meter vanaf het spoor wordt gerealiseerd. Aangezien niet wordt voldaan aan deze minimale afstand verzoekt Prorail om de toelichting en de plantekening zodanig aan te passen dat wel kan worden voldaan aan deze minimale afstand.
Standpunt gemeente Tilburg:
De ligging van de nieuwe ontsluitingsweg langs het spoor is één van de redenen voor de gemeente om de overweg Raadhuisstraat af te sluiten voor autoverkeer. Dit is vastgelegd in het Stedenbouwkundig ontwerp. Wel wordt fietsverkeer via deze overweg toegestaan. Derhalve is er geen risico van blokkeren van de overweg. Wij zullen te zijner tijd hiervoor een verkeersbesluit nemen in overleg met ProRail.