direct naar inhoud van 7.1 Handhaving
Plan: Buitengebied Zuidwest
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2008024-e001

7.1 Handhaving

In dit hoofdstuk is verwoord hoe de gemeente Tilburg invulling wil gaan geven aan de uitvoering van dit bestemmingsplan. Dit hoofdstuk gaat eerst in op vergunningverlening/handhaving en vervolgens op de eventuele uitvoering van maatregelen en projecten.

Voor een goede vergunningverlening zijn transparante richtlijnen nodig hoe om te gaan met bouwvergunningen, aanlegvergunningen, ontheffingen, wijzigingen en eventueel afwijkingen. Met name de laatste categorie is lastig te benoemen. Een algemene richtlijn is dat de eerste jaren er in principe niet afgeweken wordt van het nieuwe plan tenzij er een echte noodzaak aan de orde is. Voor de vergunningverlening zijn verordeningen van andere overheden ook van belang. Denk hierbij aan het ontgrondingenbeleid en de landschapsverordening, waterverordening en milieuverordening van de provincie en het waterbeleid (de keur) van het Waterschap. Van geval tot geval dient de relevante weten regelgeving van deze overheden in beeld te worden gebracht.

Een goede, actieve handhaving is van groot belang voor een gemeente, niet alleen vanwege het rijksbeleid en provinciaal beleid en de jurisprudentie, maar ook in het licht van de geloofwaardigheid, rechtszekerheid en rechtsgelijkheid binnen de gemeente. Voor een adequate handhaving van een plan is een structurele, uniforme en integrale aanpak nodig, waarbij expliciet aandacht geschonken wordt aan:

  • 1. de (nul)metingen: de uitgangsituatie en monitoring, onder andere via registratie vergunningen en luchtfoto's,
  • 2. het stappenplan: de procedure, bijvoorbeeld eerst onderzoek legalisatie, dan minnelijk overleg, dan vooraanschrijving, dan formele aanschrijving, dan inzet dwangsom en tenslotte inzet bestuursdwang, mede in relatie tot de gewenste en benodigde communicatie,
  • 3. het programma: de prioriteiten aan de hand van thema's en de ernst van de overtreding en
  • 4. de organisatie van de handhaving: de afstemming, samenwerking, alsmede personele en financiĆ«le inzet.

Bij handhaving wordt onderscheid gemaakt tussen preventieve handhaving en repressieve handhaving.

Onder preventieve handhaving wordt het volgende verstaan:

  • goede informatievoorziening en gerichte voorlichting aan de burger;
  • kwalitatief hoogstaande verlening van vergunningen;
  • actualiseren en handhaafbaarheid van verordeningen en bestemmingsplannen;
  • het houden van gedegen toezicht.
  • onder repressieve handhaving worden de volgende vormen onderscheiden:
  • bestuursrechtelijke handhaving;
  • privaatrechtelijke handhaving;
  • strafrechtelijke handhaving;
  • bestuurlijke boete.

Naast deze twee vormen van handhaving kan er ook nog worden gedoogd.

Middels dit bestemmingsplan wordt invulling gegeven aan 'preventieve handhaving'. Dit bestemmingsplan biedt juridisch-planologische kaders waaraan actief kan worden getoetst. De gemeente wil voor wat betreft de bouwregelgeving en het ruimtelijk beleid toezicht, controle en handhaving actief verstevigen op basis van duidelijke regelgeving en actieve voorlichting.

Ten aanzien van de dagrecreatieve voorzieningen binnen het plangebied wordt opgemerkt dat deze in 2009 zijn geinventariseerd. Deze inventarisatie diende samen met het vigerende bestemmingsplan en na de vaststelling daarvan verleende bouwwvergunningen als basis voor bijlage 7 bij de regels van het voorliggende plan. Dit geheel aan informatie kan dienen als basis voor eventueel handhavend optreden in de toekomst.