direct naar inhoud van 9.1 Vooroverleg
Plan: Buitengebied West
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2008023-e001

9.1 Vooroverleg

1. Vooroverlegreactie van de provincie via mail 5 maart 2009.

A. Dubbelbestemming Archeologie komt ten onrechte voor op agrarische bouwblokken, woningen en bedrijven.

Standpunt gemeente: de dubbelbestemming Archeologie is op de verbeelding (plankaart)van de bestemmingen Agrarisch-agrarisch bedrijf, Bedrijf, Bedrijf-nutsvoorziening, Sport en Wonen-Buitengebied gehaald

B. In de toelichting wordt op blz 32 ten onrechte de maat van 450 m3 gehanteerd voor een woning.
Standpunt gemeente: de maat van 450 m3 op blz 32 van de Toelichting is gewijzigd in 600 m3.

C. De regeling voor de bouwhoogte van de bestaande rijbakken is niet consistent met de wijzigingsregeling.
Standpunt gemeente: er is een consistente regeling voor alle rijbakken, inclusief wijzigingsregeling, opgenomen in de voorschriften.

D. Binnen de bestemming Agrarisch-Agrarisch Bedrijf kan ontheffing worden verleend voor kleinschalig kamperen op aangrenzende bestemmingsvlakken. Dan dient ook de ontheffing in de aangrenzende percelen geregeld te worden.
Standpunt gemeente: In de aangrenzende bestemming Agrarisch is deze ontheffing inderdaad in artikel 3.6.1. sub a opgenomen. Een en ander is verder verduidelijkt door aan artikel 4.6.3. lid a toe te voegen: "voor zover deze gronden de bestemming "Agrarisch" hebben."

E. Binnen bepaalde bestemmingen wordt overschrijding van het bouwvlak door ondergeschikte delen zowel direct als via een ontheffing geregeld.

Standpunt gemeente: de betreffende voorschriften zijn hierop aangepast.

F. Bij de wijzigingsbevoegdheid van artikel 24 als voorwaarde de landschappelijke inpassing meenemen.

Standpunt gemeente: de artikelen 24.1 en 24.2 zijn zodanig aangepast dat deze voorwaarde is opgenomen.

2. Vooroverlegreactie provincie bij brief van 27 februari 2009.

De provincie is van mening dat op een aantal punten de provinciale belangen nog onvoldoende zijn geborgd.

A. Bestaande bosgebieden binnen de EHS hebben (terecht) de bestemming Bos gekregen. Echter bij de functies is ten onrechte opgenomen speelvoorzieningen en dagrecreatieve voorzieningen,waaronder mede begrepen gebouwen, onderkomens en andere bouwwerken en werken. Extensief recreatief medegebruik is wel toegestaan.

Standpunt gemeente: In artikel 7.1.1. zijn de speelvoorzieningen en de dagrecreatieve voorzieningen geschrapt en daarvoor in de plaats is extensief recreatief medegebruik opgenomen.

B. Ten onrechte is de dubbelbestemming Waarde-ecologie niet toegekend aan de Groote Leij ten zuiden van de Hultenseweg.

Standpunt gemeente: De verbeelding is hierop aangepast door deze dubbelbestemming alsnog op te nemen.

C. Het Wijckermeer maakt deel uit van de EHS en is aangeduid als natuurparel. Het heeft de bestemming "Water" gekregen. De instandhouding van natuurwaarden zijn geregeld maar de ontwikkeling van natuurwaarden is onvoldoende geborgd.

Standpunt gemeente: aan het betreffende artikel is de ontwikkeling van natuurwaarden toegevoegd.

D. In de planvoorschriften is in strijd met de Beleidsnota Teeltondersteunende voorzieningen een ontheffing opgenomen voor permanent teeltondersteunende voorzieningen buiten het agrarisch bouwblok.

Standpunt gemeente: de ontheffingsmogelijkheid is geschrapt.

E. Geconstateerd wordt dat overtollige bebouwing bij voormalige agrarische bedrijfswoningen die thans als burgerwoning zijn bestemd niet wordt gesloopt:

Standpunt gemeente: Aan het betreffende artikel is toegevoegd dat bij de wijzigingsbevoegdheid van de bestemming Agrarisch- Agrarisch Bedrijf naar Wonen de overtollige bedrijfsgebouwen dient te worden gesloopt.

F. Provincie wil overleg tussen gemeente en provinciale planteam.

Standpunt gemeente: dit overleg in vervangen door een veelvuldig telefonisch en mailcontact. Naar aanleiding van dit overleg heeft de provincie, via een memo van 17 maart 2009, aangegeven dat het positief bestemmen van VAB`s van agrarisch bouwblok naar woondoeleinden, waarbij de overtollige gebouwen onder overgangsrecht worden gebracht onvoldoende borging van de provinciale belangen biedt. De omzetting gaat niet gepaard met de vereiste sloop. De provincie vraagt om een retrospectieve toets waarbij inzichtelijk wordt gemaakt om welke locaties het gaat en welke keuzes leiden tot het bestemmen van een VAB; het soort hergebruik (alternatieve vervolgfuncties) van agrarische bedrijfslocaties verdient een goede afweging, alvorens over te gaan tot herbestemming. Hierbij onderschrijf de provincie de noodzaak om met de betreffende burgers het gesprek aan te gaan over de consequentie van het opheffen van de illegale situatie door de bestemming van hun woning als burgerwoning, namelijk de sloop van de overtollige bijgebouwen.

In de bij deze bijlage behorende bijlage "Motivatie omzetting 17 agrarische bedrijven naar burgerwoningen in bestemmingsplan Buitengebied-West" is ingegaan op dit verzoek. Hieruit blijkt dat om diverse redenen het standpunt om overtollige bedrijfsgebouwen onder overgangsrecht te brengen en (nog) niet te slopen wordt gehandhaafd.

3. Vooroverlegreactie van de VROM-Inspectie bij brief van 27 maart 2009.

De VROM-Inspectie heeft aangegeven dat zij met betrekking tot vliegveld Gilze-Rijen de volgende 6 aspecten veilig gesteld willen zien in het bestemmingsplan:

  • 5. Instrument Landing system (ILS). Dit systeem brengt hoogtebeperkingen met zich mee om verstoring van het zend- en ontvangstsysteem te voorkomen. Om dit te borgen dienen maximum toelaatbare hoogtes te worden opgenomen in het bestemmingsplan. In het bestemmingsplan kunnen onder voorwaarden ontheffingen van deze hoogtes worden opgenomen. Het onderhavige plan is gelegen in het horizontaal en oplopend gebied van de ILS met een zonder meer toelaatbare bouwhoogte van 10,6 m+NAP oplopend tot 40,6m+NAP.
  • 6. Grondgebonden geluid dB(A). Het plangebied is gelegen in de geluidszone voor grondgebonden geluid (dB(A)). Conform de Wet Geluidhinder is het niet toegestaan om binnen de 50 dB(A) geluidscontour geluidgevoelige objecten op te richten. De zonegrens valt samen met de 50 dB(A)zone en deze dient opgenomen te worden in het bestemmingsplan.
  • 7. Ke-contour. Dit is een geluidzone op basis van het Besluit Grote Luchtvaart. Verzocht wordt ook deze zones op te nemen in het bestemmingsplan.
  • 8. Inner horizontal en conical surface (IHCS). Dit is een obstakelvrij vlak dat is opgenomen tbv de vliegverkeersveiligheid. In het onderhavige plangebied geldt mbt de IHCS een maximale bouwhoogte van 56 m boven NAP. Deze dient eveneens opgenomen te worden in het bestemmingsplan.
  • 9. Funnel. Dit is een obstakelvrij start- en landingsvlak ten behoeve van de verkeersveiligheid. In het onderhavige plangebied geldt een maximale bouwhoogte van 17 m +NAP in het uiterste westelijke deel van het plan, oplopend tot 45m+NAP. Deze dient opgenomen te worden in het bestemmingsplan.
  • 10. Munitiezonering. Een klein deel van het onderhavige bestemmingsplan valt binnen de zgn. veiligheidszone C van de munitie-opslag. Verzocht wordt deze zone op te nemen in het bestemmingsplan met bijbehorende regels omtrent bebouwing en gebruik.

Hieromtrent heeft nader overleg plaatsgevonden met Defensie.

Een aantal zones is enkel opgenomen in de Toelichting maar niet op de verbeelding omdat (ook met ontheffing) de maximale bouwhoogtes niet worden gehaald. Defensie geeft aan dat meerdere gemeenten dit standpunt huldigen maar dat zij hier niet mee akkoord gaan.

Alle zones dienen opgenomen te worden op de verbeelding (plankaart) en de regels.

Vervolgens wordt aangegeven dat het SVBP 2008, op basis waarvan de verbeelding wordt getekend, met vlakken werkt. De SVBP 2008 kent een vlak voor geluidzone en voor luchtvaartverkeerszone. Verdere onderverdeling is mogelijk, echter dan komen 6 vlakken over elkaar heen te liggen hetgeen de leesbaarheid van de verbeelding c.q. anologe kaart niet bevordert.

Defensie gaat ermee akkoord dat de ILS, de IHCS en de funnel samen opgenomen worden in één vlak: de Luchtvaartverkeerszone. Hierbij wordt de meest beperkende bouwhoogte maatgevend. Mocht het toch noodzakelijk zijn om de bouwhoogtes per gebied te differentiëren dan zal deze zone nader onderverdeeld worden in verschillende Luchtvaartverkeerszones. In de regels zal verwezen worden naar dit vlak. In de Toelichting zullen kaartjes worden bijgevoegd waarop de diverse zones precies zijn aangegeven.

De Ke-contour is opgenomen in het vlak Geluidzone luchtvaart.

De munitiezone krijgt de gebiedsaanduiding Veiligheidszone munitie.

Standpunt gemeente: de Luchtvaartverkeerszone is in de voorschriften, verbeelding en toelichting gewijzigd in luchtvoorverkeerszone-ihcs. Verder zijn de luchtvaartverkeerzone-funnel en de luchtvaartverkeerszone-ils toegevoegd in de voorschriften, verbeelding en toelichting. En is de veiligheidszone-munitie opgenomen in de voorschriften, verbeelding en toelichting.

4. Vooroverlegreactie van Rijkswaterstaat

A. Verzocht wordt om in de algemene regels van het bestemmingsplan een overlegzone op te nemen van 75 meter vanaf de rand van het asfalt van de A58 (conform vigerend provinciaal beleid).

Standpunt gemeente: aan dit verzoek is voldaan via aanpassing van de verbeelding en de voorschriften.

5. Vooroverlegreactie Enexis, Postbus 2712, 6030 AA Nederweert

A. Zij geven aan dat er geen 150/10kV of 50/10 kV schakelstations dan wel 50 kV transportverbindingen van Enexis in het gebied aanwezig zijn.

Standpunt gemeente: de vooroverlegreactie is voor kennisgeving aangenomen.

6. Vooroverlegreactie Waterschap De Dommel, Postbus 10.001, 5283 WB Boxtel

A. zij verwijzen naar waterschap Brabantse Delta voor een passend wateradvies.

Standpunt gemeente: vooroverlegreactie is voor kennisgeving aangenomen.

7. Vooroverlegreactie Brabantse Delta

A. Brabantse Delta geeft aan dat zij geen op- of aanmerkingen hebben.

Standpunt gemeente: de vooroverlegreactie is voor kennisgeving aangenomen.

8. Vooroverleg reactie N.V. Nederlandse Gasunie, Postbus 19, 9700 MA Groningen

A. Door het plangebied loopt een regionale en een hoofd aardgastransportleiding van de Gasunie. Voor de regionale leiding geldt een belemmeringenstrook van 8 meter en voor de hoofdleiding een -strook van 10 meter. Verzocht wordt de belemmeringen strook van de hoofdleiding op de verbeelding te verbreden naar 10 meter.

Standpunt gemeente: op de verbeelding is de belemmeringenstrook van de hoofdleiding verbreed tot 10 meter.

B. Verzocht wordt de medebestemmingenstrook van 10 meter in par. 4.4. Milieu-aspecten en in artikel 16 `leiding-gas`toe te voegen.

Standpunt gemeente: de medebestemmingenstrook van 10 meter is in par. 4.4. Milieu-aspecten en in artikel 16 `leiding-gas` toegevoegd.

C. Verzocht wordt om in paragraaf 4.4. de informatie die de Gasunie geeft omtrent de plaatsgebonden risicocontour, het groepsrisico, de Toelichting 1% letaliteitsgrens en de Toelichting 100% letaliteitsgrens op te nemen.

Standpunt gemeente: de informatie van de Gasunie is verwerkt in de aangepaste toelichting.

9. Gemeente Goirle

A. Zij geven aan geen opmerkingen te hebben.

Standpunt gemeente: de vooroverlegreactie is voor kennisgeving aangenomen.

Door provincie gevraagde motivatie omzetting 17 agrarische bedrijven naar burgerwoningen in bestemmingsplan Buitengebied-West

Het toekomstbeeld voor het gebied bestemmingsplan Buitengebied-West.

Het gebied van bestemmingsplan Buitengebied West behoort sinds 1997, in het kader van de herindeling, tot grondgebied van de gemeente Tilburg. Tot die tijd behoorde het nadrukkelijk tot het buitengebied van Gilze-Rijen. Het was buitengebied richting Gilze-Rijen waar geboerd werd maar dat door de ligging, achter een groot bosgebied dat grotendeels in private handen is, vrij ontoegankelijk was. Het was agrarisch gebied waar je niet kwam als je er niets te zoeken had.

Dit idee is aan verandering onderhevig. De Reeshof is naar de Bredaseweg 'toegekropen', de Noordwesttangent nadert zijn voltooiing, de Groene Kamer wil er ontwikkelen en de gemeente wil er bedrijventerrein Wijkevoort ontwikkelen. Door de aanleg van Wijkevoort en de Groene Kamer zal het agrarisch gebied verder worden verkleind. De gemeente heeft al veel grond en panden ten behoeve van de aanleg van Wijkevoort aangekocht, de Groene Kamer heeft al ongeveer 30 ha aangekocht en ook projectontwikkelaars zijn actief in het gebied en hebben (grote) percelen aangekocht. Dit betekent dat er thans nauwelijks nog losse gronden van enige omvang in het gebied beschikbaar is. Daarnaast raken de bestaande agrarische bedrijven in het gebied door aanleg van de tangent steeds verder geïsoleerd van het omliggende agrarische gebied en komt het gebied door de zojuist genoemde ontwikkelingen steeds verder binnen de invloedssfeer van de stad te liggen.

Die oprukkende stad heeft behoefte aan een stedelijk uitloopgebied met recreatieve functies.

De concept-Structuurvisie Zuidwest 2020 geeft aan dat het gebied gelegen tussen De Groene Kamer en Wijkevoort voor de toekomst zoveel mogelijk gericht dient te zijn op het behouden van het (semi)agrarisch karakter met toevoeging van recreatieve functies en fiets- en wandelroutes. Hierbij zal getracht worden om het gebied vanuit de Reeshof aan de noordzijde en het bosgebied aan de oostzijde beter te ontsluiten.

Het toekomstbeeld voor de 17 voormalige en 9 bestaande agrarische bedrijven in het gebied.

Uit het bovenstaande blijkt dat de agrarische sector in dit gebied zwaar onder druk staat.

Van de in totaal in 1986 aanwezige 26 agrarische bedrijven in het plangebied hebben er 17 hun bedrijf de afgelopen 20-25 jaar beëindigd. Van de 9 resterende bedrijven zullen er nog eens 4 op termijn verdwijnen vanwege de aanleg van Wijkevoort en De Groene Kamer. Twee bedrijven zijn reeds aangekocht, met één bedrijf lopen er vergaande onderhandelingen en met het andere bedrijf zullen onderhandelingen op korte termijn worden gestart. Dit betekent dat er op termijn nog maar 5 van de in totaal 26 agrarische bedrijven overblijven in het plangebied. Het gaat hierbij om een hertenfokkerij, een paardenfokkerij, een melkveebedrijf, een agrarisch bedrijf dat organisatorisch een geheel vormt met een nabij gelegen loonwerkbedrijf en een voormalige varkensbedrijf dat recentelijk door een projectontwikkelaar is aangekocht. Met uitzondering van de paardenfokkerij en het melkveebedrijf zijn de toekomstperspectieven voor deze bedrijven marginaal.

De 17 agrarische bedrijven die hun bedrijf de afgelopen 20/25 jaar beëindigd hebben worden thans alle bewoond door burgers. Dit betekent dat voor deze voormalige agrarische bedrijven een herbestemming noodzakelijk is.

Op basis van provinciaal beleid dient allereerst bekeken te worden of de locatie geschikt is voor nieuw- of hervestiging van een ander agrarisch bedrijf dan wel van een agrarisch technisch hulpbedrijf of agrarisch verwant bedrijf. Gezien de ligging van het gebied binnen het tangentenstelsel, de oprukkende stedelijke activiteiten, de beperkte omvang van het gebied, de hoge concentratie van burgerwoningen, de onregelmatige verkaveling en de aanwezigheid van landschapselementen maken het gebied niet (meer) geschikt voor de (her)vestiging van een agrarisch of een daarmee verwant bedrijf. Daarnaast kent het gebied om deze redenen ook geen duurzame locatie waardoor vestiging van een intensieve veehouderij uitgesloten is. Vestiging van een grondgebonden bedrijf is naast alle andere aangevoerde argumenten niet mogelijk vanwege het gebrek aan gronden in het gebied. Reden waarom nieuw- en hervestiging van agrarische en daarmee verwante bedrijven in het gebied expliciet zijn uitgesloten.

Wanneer nieuw- of hervestiging van een agrarisch of daarmee verwant bedrijf niet mogelijk is, staat het provinciaal beleid in Voormalige Agrarische Bedrijven (VAB's), onder voorwaarden, een niet buitengebied gebonden bedrijvigheid of kleinschalige dienstverlening toe tot maximaal 400 m².

De provinciale beleidsnota Buitengebied in Ontwikkeling (BIO) biedt een verruiming van de hergebruiksmogelijkheden van VAB's in het buitengebied, bijvoorbeeld opslag tot 1000 m².

Echter, voor wat betreft het toekomstige plangebied voor bedrijventerrein Wijkevoort is er bewust voor gekozen deze niet buitengebied gebonden bedrijvigheid of kleinschalige dienstverlening en de verder geboden verruiming van de nota BIO niet toe te staan.

Besloten is de gebruiksmogelijkheden voor deze panden zo beperkt mogelijk te houden en overtollige bebouwing onder overgangsrecht te brengen in afwachting van sloop bij aanleg van Wijkevoort.

Het gaat hier om totaal 8 van de 17 voormalige agrarische bedrijven. Vijf panden zijn reeds aangekocht door de gemeente.

Voor 2 panden is recentelijk een planologische procedure tot omzetting naar een woonbestemming gevoerd. Het gaat hier om een wijzigingsprocedure voor het perceel Prinsenhoef 12 waarbij de schuur behouden is gebleven vanwege zijn cultuur-historische waarde en een zgn. artikel 19 WRO-procedure voor het perceel Oude Lijn 3- 7 waarbij de overtollige bebouwing bij Oude Lijn 3 is gesloopt.

Het (voormalige) agrarisch bedrijf Hultenseweg 90 is aangekocht door de gemeente ten behoeve van de aanleg van de Noordwesttangent. Hierbij zijn de stallen gesloopt en de resterende voormalige agrarische bedrijfswoning krijgt thans een woonbestemming.

Resteren nog 6 (voormalige) agrarische bedrijven: Hultenseweg 71 en 78, Nieuwe Lijn 2 en 6 en Klein Tilburg 3 en 4.

Hultenseweg 71: Het stalgedeelte van deze voormalige langgevelboerderij is bij de woning getrokken waardoor afbraak niet meer reëel is. Er staan nog drie bijgebouwen van in totaal 176 m². Eén bijgebouw van 111 m² is aan de woning vast gebouwd. Het gaat om een gebouw van 1 bouwlaag zonder kap dat wordt gebruikt voor het hobby-matig houden van paarden. De andere twee bijgebouwen van resp. 26 (één bouwlaag zonder kap) en 39 m² (één bouwlaag met kap) staan direct naast de woning en worden gebruikt voor opslag/hobbymatige activiteiten. De bijgebouwen vormen één geheel met de woning. Er is geen sprake van verloedering. Gezien de omvang, het gebruik en de ligging van de bijgebouwen zijn alternatieve vervolgfuncties, mede gezien in het licht van het bovenstaande, niet aan de orde. Om een verruiming van de hergebruiksmogelijkheden van de VAB is niet verzocht. Vandaar dat wij bij ons standpunt blijven de bijgebouwen, voor zover ze de 75m² overschrijden, onder overgangsrecht te plaatsen.

Hultenseweg 78: Op het perceel staan 3 losse bijgebouwen. Een van 323m², een van 141 m² en een van 96 m². In totaal derhalve 560 m² aan bijgebouwen. Twee bijgebouwen staan direct naast de woning, het kleinste bijgebouw staat direct achter de woning. Dit laatste bijgebouw wordt gebruikt als schapenstal. De andere twee bijgebouwen worden waarschijnlijk ook gebruikt voor opslag en hobbymatige activiteiten. De bijgebouwen vormen één geheel met de woning. Er is geen sprake van verloedering. Gezien de omvang, het gebruik en de ligging van de bijgebouwen zijn alternatieve vervolgfuncties, mede gezien in het licht van het bovenstaande, niet aan de orde. Om een verruiming van de hergebruiksmogelijkheden van de VAB is niet verzocht. Vandaar dat wij bij ons standpunt blijven de bijgebouwen, voor zover ze de 75m² overschrijden, onder overgangsrecht te plaatsen.

Nieuwe Lijn 2: Op het perceel staat een schuur van 509 m² en een van 176 m². Aanvrager heeft recentelijk een verzoek ingediend bij de gemeente voor afbraak van beide bijgebouwen en herbouw van de woning. De gemeente wil de schuur van 509 m² echter behouden omdat dit een MIP-pand is. Onderhandelingen hierover lopen op dit moment nog. De schuur van 509 m² zal dan ook positief bestemd worden. Deze schuur staat pal achter de woning. De andere schuur zal onder het overgangsrecht worden gebracht.

Nieuwe Lijn 6: Op het perceel staan, blijkens luchtfoto's 2 losse bijgebouwen van resp. 48 en 68 m², direct achter de woning en een aan de woning vast gebouwd bijgebouw van 245 m². In totaal derhalve 361 m² aan bijgebouwen. Het bijgebouw van 245m² dat aan de woning is vast gebouwd is recentelijk opgeknapt. Het bijgebouw van 68 m² is niet waarneembaar vanaf de openbare weg. Het andere kleine bijgebouw is van matige kwaliteit. De bijgebouwen worden waarschijnlijk gebruikt voor opslag en hobbymatige activiteiten. De bijgebouwen vormen één geheel met de woning. Er is geen sprake van verloedering. Gezien de omvang, het gebruik en de ligging van de bijgebouwen zijn alternatieve vervolgfuncties, mede gezien in het licht van het bovenstaande, niet aan de orde. Om een verruiming van de hergebruiksmogelijkheden van de VAB is niet verzocht. Vandaar dat wij bij ons standpunt blijven de bijgebouwen, voor zover ze de 75m² overschrijden, onder overgangsrecht te plaatsen.

Klein Tilburg 3: er staan in totaal 2 bijgebouwen. Een van 473 m² en een van 370 m². In totaal derhalve 843 m² die de eigenaar gebruikt ten behoeve van zijn paardenhouderij. De bijgebouwen staan pal achter de woning. Eigenaar heeft nadrukkelijk gevraagd om behoud van de agrarische bestemming. Besloten is hieraan tegemoet te komen in die zin dat het perceel zijn agrarische bestemming behoudt maar dat deze wordt beperkt tot uitsluitend paardenhouderij en dat het bedrijf geen uitbreidingsmogelijkheden krijgt. De bestemmingsgrens zal op de bebouwingsgrens worden gelegd.

Klein Tilburg 4: Er staan in totaal 4 bijgebouwen van resp. 83m², 238m², 313,5 m² en 332 m². In totaal derhalve 966,5 m². Het pand en bijgebouwen zijn 10 jaar geleden met medeweten van de gemeente aangekocht door een hondentrainingsschool met kleine kennel. Ze hebben geen uitbreiding van de bebouwing nodig.

Volgens de Paraplunota ruimtelijke ordening gaat het hier om een agrarisch verwant bedrijf en horen deze bedrijven thuis in een kernrandzone, bij voorkeur op een voormalige agrarische bedrijfslocatie. Buiten de kernrandzone kan vestiging in een voormalig agrarisch bedrijf worden overwogen, mits niet vallend binnen de GHS en mits het agrarische bouwblok niet hoeft te worden uitgebreid. Het onderhavige perceel ligt in de AHS. Op basis van het bovenstaande omschrijving van het gebied kan dit gebied dat straks ingeklemd ligt tussen Wijkevoort, De Groene Kamer en de tangent gezien worden als een kernrandgebied. Daarnaast past deze ontwikkeling in de beleidsnota Buitengebied in Ontwikkeling.

Het bedrijf is in 1999 op deze locatie gevestigd. Ondanks herhaalde verzoeken van de eigenaar (voor en direct na vestiging) wilde de gemeente niet gelijk medewerking verlenen aan een bestemmingsplanherziening omdat op dat moment de begrenzing van het toekomstige bedrijventerrein Wijkevoort nog onduidelijk was. In 2004 lijkt die grens bekend en geeft de gemeente aan dat medewerking wordt verleend aan een bestemmingsplanherziening. Omdat er een nieuw bestemmingsplan voor het gebied op komst was liet deze herziening op zich wachten.

Thans heeft het perceel de bestemming "Bedrijf" gekregen met de aanduiding "hondentrainingsschool en hondenkennel".

Bestemmingsplan Buitengebied-West. Voormalige agrarische bedrijven (17 in totaal) die een woonbestemming krijgen:

Hultenseweg 15   Ligt in het zoekgebied van Wijkevoort, er lopen onderhandelingen over aankoop van het perceel  
Hultenseweg 8   Ligt in zoekgebied Wijkevoort, TWM is eigenaar, gemeente zal perceel aankopen van TWM  
Hultenseweg 27   Ligt in zoekgebied Wijkevoort, Gemeente is eigenaar  
Hultenseweg 35   Ligt in zoekgebied Wijkevoort, tegen bosgebied/ EHS aan. Onderhandelingen over aankoop zullen binnenkort opgestart worden.  
Hultenseweg 40   Ligt in zoekgebied Wijkevoort, tegen Wijkermeer aan dat EHS is. Bedrijfsgebouwen zijn reeds aangekocht door de TWM zijn (deels) al afgebroken. Gemeente zal perceel aankopen van de TWM. Onderhandelingen over aankoop woning zullen binnenkort opgestart worden.  
Hultenseweg 71   Het stalgedeelte is bij de woning getrokken waardoor afbraak niet meer reëel is. Er staan nog drie bijgebouwen van in totaal 176 m². Die gebruikt worden voor het hobby-matig houden van paarden. Met uitzondering van de toegestane 75 m² worden de bijgebouwen onder overgangsrecht gebracht.  
Hultenseweg 78   Er staat voor 560 m² aan bijgebouwen, die met uitzondering van de toegestane 75m² onder overgangsrecht worden gebracht.  
Hultenseweg 90   Grootste deel agr. bouwblok aangekocht vanwege aanleg NWT. Bedrijfsgebouwen zijn tbv aanleg tangent afgebroken.  
Prinsenhoef 12   Voor perceel in 2006 wijzigingsplan gemaakt. (Beperkte) voormalige agr. bedrijfsbebouwing is blijven staan vanwege cultuur-historische waarde. Zie motivatie in wijzigingsplan. De schuur wordt alsnog positief bestemd.  
Nieuwe Lijn 2   Op het perceel staat een schuur van 509 m² en een van 176 m² Aanvrager heeft recentelijk een verzoek ingediend bij de gemeente voor afbraak van de bijgebouwen en herbouw van de woning. Gemeente wil schuur van 509 m² behouden omdat dit een MIP-pand is. Onderhandelingen lopen. Schuur wordt positief bestemd omdat het een MIP-pand is, de andere schuur is wegbestemd omdat deze volgens verzoek van de eigenaren afgebroken zal worden.  
Nieuwe Lijn 6   Er staat in totaal voor 361 m² aan bijgebouwen. Deze worden met uitzondering van de toegestane 75m² onder overgangsrecht gebracht.  
Schoorweg 6   Ligt in zoekgebied Wijkevoort, gemeente is eigenaar. Bedrijfsgebouwen worden afgebroken.  
Schoorweg 8   Ligt in zoekgebied Wijkevoort, gemeente is eigenaar. Bedrijfsgebouwen worden afgebroken.  
Schoorweg 10   Ligt in zoekgebied Wijkevoort, gemeente is eigenaar, Bedrijfsgebouwen worden afgebroken.  
Klein Tilburg 3   Deze locatie ligt aan de achterzijde tegen Wijkevoort aan. Er staat voor 843 m² aan bijgebouwen ten behoeve van een paardenhouderij. Eigenaar heeft verzocht om de agrarische bestemming te behouden. Besloten is hieraan tegemoet te komen in die zin dat het bedrijf zijn agrarische bestemming behoudt maar dat deze wordt beperkt tot uitsluitend paardenhouderij.
 
Klein Tilburg 4   Bestemd als Bedrijf, hondentrainingsschool en hondenkennel.  
Oude Lijn 3   In 2007 een art. 19 WRO-procedure gevoerd voor omzetting schapenhouderij naar burgerwoning. Dit in combinatie met manege Oude lijn 7. Bedrijfsgebouwen zijn afgebroken.