Plan: | Bedrijventerrein Vossenberg 2008 |
---|---|
Status: | geconsolideerde versie |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2008013-f001 |
Het plangebied is voor het grootste deel ingevuld als bedrijventerrein met uitzondering van het meest oostelijke deel. In het verlengde van de Burgemeester Van Voorst tot Voorstweg bevindt zich agrarisch gebied en bosgebied met verspreide bebouwing en langs het meest zuidelijke deel van de Dongenseweg woningen op ruime boskavels. Aan de westzijde sluit het plangebied aan op bedrijventerrein Vossenberg West.
Vossenberg is een gemengd bedrijventerrein met een relatief groot aandeel bedrijven uit de sector transport en logistiek. Het beeld wordt met name bepaald door bedrijfshallen, bedrijfshallen met laaddocks, parkeerruimte voor vrachtwagens, brede straten van beton, ruime grasbermen en water. De hallen hebben vaak een relatief klein kantoorgedeelte dat naar de openbare weg is gekeerd. In het westen van het plangebied, maar centraal op Vossenberg, bevindt zich de bedrijfsbebouwing van Fuji met zijn markante industriële signatuur en bebouwing die incidenteel meer dan 15 meter hoog is. Aan de westzijde van het plangebied is een grote waterplas die als waterberging fungeert.
De ontsluitingsstructuur van Vossenberg is helder van opzet. De Dongenseweg en de Burgemeester Van Voorst tot Voorstweg zorgen voor de hoofdontsluiting van het bedrijventerrein. Haaks hierop sluiten secundaire ontsluitingswegen aan. Een aantal wegen parallel aan de Dongenseweg zorgt voor een goede bereikbaarheid van de kavels. Enkele van deze parallelwegen, de Brakman en de Pater Geurtjensweg, sluiten rechtstreeks aan op de Burgemeester Van Voorst tot Voorstweg.
Aan de noordzijde van het plangebied bevindt zich de Noordwest tangent. Ter hoogte van het plangebied heet deze de Burgemeester Letschertweg. Het deel van de tangent ten westen van het plangebied moet nog worden gerealiseerd. Dit zal in de nabije toekomst, naar verwachting in 2010, gebeuren. Het plangebied heeft reeds een aansluiting op de tangent, namelijk ter hoogte van de Gesworenhoekseweg. Ook aan de oostzijde zal een ontsluiting op de tangent worden gerealiseerd door de Burgemeester Van Voorst tot Voorstweg te verlengen.
Voor langzaam verkeer is een belangrijke rol weggelegd voor de Dongenseweg en de Duijnsbergseweg die vrij centraal door het gebied lopen. Een deel van de verkeersfunctie van de Duijnsbergseweg is helaas komen te vervallen door uitbreiding van Fuji. Er zijn drie fietsbruggen over het kanaal: ter hoogte van de Burgemeester Van Voorst tot Voorstweg, de Apollostraat en de Gesworenhoekseweg.
Het Wilhelminakanaal is voor Tilburg belangrijk vanwege de mogelijkheden voor vervoer over water en recreatieve doeleinden.
Landschappelijk gezien is het plangebied eenvoudig van opzet. Het Wilhelminakanaal, de Dongenseweg en de Duijnsbergseweg zijn historische, groene hoofdstructuren. De oevers van het kanaal zijn overwegend groen behalve bij het bedrijf met laad- en loskade.
De Duijnsbergseweg en Dongenseweg hebben laanbeplantingen die voor een deel nog intact zijn en voor een deel versterking behoeven. Aan weerszijden van het bestaande deel van de Burgemeester Van Voorst tot Voorstweg bevindt zich waardevol bosgebied. Ook het nog aan te leggen tracé ten noorden van de Dongenseweg zal overwegend door bosgebied lopen, onder andere door landgoed De Mast.
Een bijzonder element binnen het plangebied is de waterberging aan de Gesworenhoekseweg. Door zijn groene omzoming en aangrenzend bos lijkt dit eerder op een natuurgebied dan onderdeel van een bedrijventerrein.
Ten noorden van het plangebied, aan de overzijde van de Burgemeester Letschertweg bevindt zich het landgoed Huis ter Heide, een belangrijk natuurgebied van Natuurmonumenten.
Grote delen van de beschreven groenstructuur vormen onderdelen van de Ecologische Hoofdstructuur.