direct naar inhoud van 10.3 Zienswijzen
Plan: Leijpark Koningshoeven 2008
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2008008-e001

10.3 Zienswijzen

Gedurende de termijn van ter inzage legging zijn twee zienswijzen ingediend. De zienswijzen zijn ingediend door:

1. BP Nederland B.V., per post ingekomen op 17 december 2008

  • 1. BP Nederland heeft met de gemeente overeenstemming bereikt over verkoop van 2 percelen, kadastraal bekend gemeente Tilburg, sectie X, nr. 1236. Verzocht wordt om de percelen te bestemmen als "B-VM (sba-bggz)".
  • 2. Verzocht wordt om het bouwvlak en bebouwingspercentage zodanig aan te passen dat het gewenste shopgebouw kan worden geëffectueerd conform bijgaande situatietekening.
  • 3. In artikel 4.1.3. lid a is opgenomen dat detailhandel in de vorm van een kiosk/serviceshop met een maximale verkoopvloeroppervlakte van 100 m² per bouwperceel is toegestaan. Om te voorkomen dat het veel gehanteerde begrip verkoopvloeroppervlak anders wordt geïnterpreteerd dan bedoeld lijkt het ons goed om de volgende definitie op te nemen: "verkoopvloeroppervlak is dat deel van de winkel dat toegankelijk is voor publiek en waar de producten zijn uitgestald".
  • 4. Verzocht wordt om op de plankaart de aanduiding vulpunt tevens op te nemen ter plaatse van het tankstation aan de Kempenbaan 36. Hier is op dit moment ook een vulpunt aanwezig. Ten slotte ontbreekt de aanduiding vulpunt (vu) op de legenda.
  • 5. Ter verduidelijking van de huidige situatie verzoeken wij u expliciet de PR 10-6 contouren rond het LPG vulpunt, de tank en de afleveringszuil op te nemen zijnde resp. 110 meter, 25 meter en 15 meter. Daarnaast is het zinvol het LPG invloedsgebied van 150 meter vanaf het ook vulpunt op te nemen.
  • 6. Omdat volgens de bijlage op het besluit informatie uitwisseling ondergrondse netten, specifiek is aangegeven dat hoge druk aardgas betekent: leidingen met een druk boven 0,5 bar, verzoeken wij u dit specifiek aan te geven in hoofdstuk 7.3.7 evenals bij de definities onder artikel 1. uiteraard is het noodzakelijk zeker te stellen dat in het plangebied geen leidingen met meer dan 0,5 bar aardgas voorkomen.
  • 7. Omdat de paragrafen 7.3.4, 7.8, 7.9.1, 7.9.2, 7.10 en hoofdstuk 9 zich richten op nieuwbouw en nieuwe ontwikkelingen dienen de hoofdstukken te worden verwijderd of herschreven.
  • 8. Verzocht wordt om de begripsbepalingen artikel 1 uit te breiden met de definities "beheersmatig" en "hoge druk aardgas".

Standpunt gemeente

  • 1. Overgenomen.
  • 2. Overgenomen. Het bouwvlak is ruimer neergelegd zodat een exacte situering van het gebouw te zijner tijd nog bepaald kan worden.
  • 3. Wij achten het niet noodzakelijk om verkoopvloeroppervlakte anders te definiëren omdat uit de reeds bestaande definitie (artikel 1 van de regels) voldoende blijkt dat slechts het winkelgedeelte wordt bedoeld. De definitie verkoopvloeroppervlakte (v.v.o.) is als volgt geformuleerd: de oppervlakte van de geheel of grotendeels voor publiek toegankelijke ruimte die is bestemd en feitelijk ingericht voor de verkoop van goederen , waaronder begrepen showroom, uitstallingsruimte, kassa´s, e.d. met uitzondering van magazijn, opslagruimte, kantoor, e.d."
  • 4. Omdat ter plaatse van de Kempenbaan 36 geen sprake is van een vulpunt LPG, wordt geen vulpunt (vu) weergegeven. Ter plaatse is wel sprake van een afleveringszuil LPG. Omdat de veiligheidszone van 15 meter binnen de perceelsgrenzen ligt, is deze niet weergegeven op de plankaart.
  • 5. In het bestemmingsplan bij het tankstation aan de Kempenbaan 36 de plaatsgebonden risicocontour 10-6 per jaar weergegeven rond het LPG vulpunt, de tank en de afleverzuil, overeenkomstig de tabel uit de regeling externe veiligheid inrichtingen voor situaties na 2010. De overweging om de contouren op te nemen van na 2010 heeft te maken met de looptijd van het bestemmingsplan. Deze bedraagt ten minste 10 jaar, gerekend na het onherroepelijk worden. Het vastleggen van ruimere contouren op dit moment zou betekenen dat er na 2010 een herziening van het bestemmingsplan noodzakelijk is, omdat binnen PR contouren ontwikkelingen nu eenmaal zijn uitgesloten. Volgens de regeling externe veiligheid moet voor LPG tankstations met een doorzet tot 1500 m³ na 2010 met de volgende afstanden rekening gehouden worden: 40m afstand tot het vulpunt, 25 m afstand tot het ondergronds reservoir en 15m afstand tot de afleverzuil. Op de bestemmingsplankaart is rekening gehouden met deze PR contour van 10-6 per jaar. Bij een ontwikkeling in de nabijheid van het bestemmingsplan moet een bestemmingsplanprocedure doorlopen worden, waar groepsrisicoverantwoording onderdeel van uitmaakt.

Daarnaast is er sprake van een invloedsgebied. Binnen het invloedsgebied zijn er in dit bestemmingsplan geen mogelijkheden om woningen of andere (beperkt)kwetsbare objecten te bouwen waardoor er meer personen in dit gebied gehuisvest of werkzaam kunnen zijn dan in de huidige situatie. Vanwege deze onmogelijkheid is er geen invloedsgebied opgenomen, zodra er ontwikkelingen zijn, zal hiervoor een bestemmingsplanprocedure doorlopen moeten worden waarbij een groepsrisicoverantwoording onderdeel uitmaakt.

  • 6. Verwezen wordt naar een besluit dat is vastgesteld op 28 juli 2008. Het betreft een besluit dat de informatie-uitwisseling regelt om graafschade te voorkomen. Hogedrukaardgasleidingen zijn leidingen met een druk van meer dan 16 bar die, naast dat voorkomen moet worden dat deze graafschade ondervinden, ook een verantwoording kennen van het groepsrisico bij ontwikkelingen. Aangezien er geen ontwikkelingen meegenomen worden in dit plan, vindt deze verantwoording niet plaats. Bovendien zijn er in dit plan geen hogedruk aardgasleidingen aanwezig.
  • 7. De hoofdstukken blijven gehandhaafd. De hoofdstukken zijn algemene geldende bepalingen die standaard in alle nieuwe (beheer)bestemmingsplannen worden opgenomen.
  • 8. In de inleiding wordt uitvoerig beschreven wat wordt verstaan onder het beheersmatige karakter van het bestemmingsplan. Omdat in het plangebied geen "hoge druk aardgasleidingen" aanwezig zijn achten wij het niet noodzakelijk deze op te nemen in de begripsbepalingen (h1 regels).

Conclusie

Zienswijze is deels gegrond en deels ongegrond.

2. BMD Advies, namens de heer ***********, per post ingekomen op 17 december 2008

  • 1. Opgemerkt wordt dat bij de bepaling van het huidige gebruik van het adres Koningshoeven 81a voorbij gegaan is aan de werkelijke situatie. De locatie is al 13 jaar (sedert 1996) in gebruik door De Stip bv (huurder), een groothandel in handelsgoederen, metaal-, beton- en/of kunststofproducten. Een andere activiteit van het bedrijf is het ver- en bewerken van dakpannen en natuursteen. Volgens de bijlage 1 "Staat van bedrijfsactiviteiten" valt dit type bedrijven onder de milieucategorie 3.
  • 2. Als het bedrijf Harrie van Casteren Tilburg bv in de toekomst wil uitbreiden, dan zal het gebruik moeten maken van het perceel Koningshoeven 81a. Omdat nu een bestemmingsplan procedure gevolgd wordt is het niet meer dan logisch om voor het gehele bedrijventerrein inclusief het perceel Koningshoeven 81 a dat milieucategorie 3 toegestaan is. In deze categorie vallen bedrijven voor op- en overslag ten behoeve van vervoer (veem- en pakhuisbedrijven, koelhuizen, SBI 6312), hetgeen een belangrijke bedrijfsactiviteit is voor van Harrie van Casteren bv.
  • 3. De bedrijven die genoemd worden in het overzicht (bijlage 5) zijn niet meer aanwezig, één bedrijf (Florarium) is al 15 jaar failliet.
  • 4. In de tekst van het bestemmingsplan kunnen wij onze reactie slechts terugvinden in hoofdstuk 10 "inspraak en vooroverleg". Wij zijn van mening dat de gemeente hiermee onze inspraakreactie ter zijde legt.

Standpunt gemeente

  • 5. Wij zien geen mogelijkheid om op het adres Koningshoeven 81a bedrijven toe te staan met milieucategorie 3. Voor de bedrijfsactiviteiten, namelijk een groothandel in handelsgoederen, metaal-, beton en/of kunstproducten is geen milieumelding of -vergunning aanwezig. Daarnaast zijn op grond van het vigerende plan slechts bedrijfsactiviteiten van categorie 3 toegestaan bij het uitoefenen van een handelskwekerij (planten). Het vigerende plan biedt geen mogelijkheden voor nieuwe andersoortige bedrijven van een hogere bedrijfscategorie dan 2.
  • 6. Onderhavig plan betreft een beheerbestemmingsplan waarin geen ontwikkelingen worden meegenomen. Het opnemen van een mogelijkheid categorie 3, voor andersoortige bedrijvigheid dan een handelskwekerij (planten), beschouwen wij als een ontwikkeling. Er is wel een ontheffingsmogelijkheid opgenomen voor het toestaan van bedrijvigheid met een hogere categorie dan 2 mits ondermeer vanuit milieutechnisch oogpunt geen bezwaren bestaan.
  • 7. Bijlage 5 "Register bedrijven in het plangebied" is gebaseerd op de inventarisatie van onze afdeling milieu, die onder andere gebaseerd is op aanwezige milieuvergunningen. Omdat de bedrijven Florarium (Tuinbouw: kassen met gasverwarming) en Sukito-Waijers (Vis- en schaaldierkwekerijen) feitelijk niet meer aanwezig zijn, worden deze van de lijst verwijderd.
  • 8. De inspraakreactie was reeds verwerkt op de plankaart van het ontwerp-bestemmingsplan. Aan het bedrijf Harrie van Casteren bv op het adres Koningshoeven 77 was reeds een milieucategorie 3b toegekend.

Conclusie

Zienswijze is deels gegrond en deels ongegrond.