direct naar inhoud van 10.1 Inspraak
Plan: Leijpark Koningshoeven 2008
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2008008-e001

10.1 Inspraak

Gedurende de inspraaktermijn van 27 juni tot en met 7 augustus 2008 zijn drie inspraakreacties ingediend.

Mw. **********

Mevrouw ******** dient een inspraakreactie in tegen de bestemming "wonen" op het adres Koningshoeven 83 omdat hier sprake is van een in 1979 vergunde atelier bij een woonhuis.

In het verleden heeft mevrouw ********** reeds een bezwaarschrift ingediend tegen het in 1991 vastgestelde bestemmingsplan "Koningshoeven", waarin bezwaar wordt gemaakt tegen de bestemming "wonen" die op hun pand is gelegd. Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant hebben het bezwaarschrift op 22 juni 1992 gegrond hebben verklaard.

Ten aanzien van het atelier hebben Gedeputeerde Staten gesteld dat blijkens de begripsbepalingen (artikel 1) van het bestemmingsplan "Koningshoeven" alleen die activiteiten aangemerkt kunnen worden als "aan huis gebonden beroep" die vallen onder categorie 1 van de in het plan bijgevoegde basiszoneringslijst. Omdat een atelier volgens Gedeputeerde Staten onder categorie 3 valt, kunnen de activiteiten niet als een aan huis gebonden beroep aangemerkt worden en is een woonbestemming hier niet gepast.

Standpunt gemeente

Daar het atelier op het adres Koningshoeven 83 niet aangemerkt kan worden als een "aan huis gebonden beroep", maar ons inziens evenmin als een bedrijf (wat Gedeputeerde Staten suggereren), blijft de woonbestemming gehandhaafd en zal conform Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen (SVBP 2008) de functieaanduiding atelier (atl) worden toegevoegd, die voldoende garantie biedt voor het blijvend uitoefenen van het beroep.

Hacas Vastgoed B.V. en Harry van Casteren Tilburg BV

  • 6. In de toelichting bij het bestemmingsplan wordt in hoofdstuk 1, Inleiding, het volgende doel van het bestemmingsplan vastgelegd: "Het vastleggen van bestaande functies en bouwmassa´s, waarbij mogelijkheden voor uitbreidingen en veranderingen worden geboden". Het plan zal niet voorzien in grootschalige veranderingen. Hiervoor zullen nieuwe procedures gevolgd moeten worden.

Voor de bestemming van de Koningshoeven is de lijn, zoals aangegeven in hoofdstuk 1, niet gevolgd. Het plan beperkt de mogelijkheden van de hierboven genoemde bedrijven, zowel in de omvang van het terrein, als in activiteiten naar de toekomst toe.

  • 7. De contouren tussen het paarse vlak en het groene vlak komen niet overeen met het werkelijke bedrijfsterrein. Het paarse vlak volgt in hoofdlijnen aan de west- en zuidzijde de contouren van de bestaande gebouwen. Rond de bestaande gebouwen is een verhard erf, dat onder andere gebruikt wordt als rijroute voor de vrachtwagens die goederen komen brengen of halen. Daarnaast worden op het erf voertuigen geparkeerd. Tevens wordt het erf gebruikt voor het tijdelijk stallen van goederen ten behoeve van het verladen. Dit gedeelte van het terrein is nu groen ingekleurd en dus bestemd als groenstrook, waarin geen bedrijfsactiviteiten mogen plaatsvinden.

Wij zijn van mening dat de contouren van het paarse vlak gelijk moeten lopen aan de werkelijke terreingrenzen. Deze komen overeen met de kadastrale grenzen. Rond het bedrijventerrein ligt een sloot met erfbeplanting, zodat een visuele erfafscheiding is gewaarborgd.

  • 8. Het bedrijventerrein Koningshoeven is aangemerkt als B-B (k) (h=3). Volgens de toelichting bij het bestemmingsplan houdt dit in dat de volgende bedrijven zijn toegestaan:

Milieuklasse 1 en 2;

Kantoren;

Horeca klasse 3 (hotel, en dergelijke).

Daarnaast mogen de bestaande geïnventariseerde bedrijven met een afwijkende milieuklasse, hun bedrijf uitoefenen. Echter binnen de voorwaarden van het bestemmingsplan kunnen zij hun bedrijf niet uitbreiden of verder ontwikkelen . Dit komt niet overeen met de doelstelling van het bestemmingsplan. Wij zijn dan ook van mening dat de toegestane milieuklasse, met de klasse 3a en 3b, moet worden uitgebreid. Dit is nodig zodat bestaande bedrijven naar de toekomst toe levensvatbaar zich verder kunnen ontwikkelen en eventueel kunnen uitbreiden.

  • 9. Er is voor gekozen om het bedrijventerrein "Koningshoeven" te ontsluiten via de Koningshoeven. Hierdoor moeten alle vrachtwagens door een woongebied. De Koningshoeven is een smalle weg met lokaal en toeristisch verkeer. De weg wordt in de spits als sluiproute voor woon-werkverkeer uit de regio gebruikt. Het is in onze ogen niet wenselijk om het bedrijventerrein te ontsluiten via de Koningshoeven. Een ontsluiting via de Kempenbaan is een betere en reële optie maar deze is in onze ogen niet serieus overwogen. Er is zelfs in de toelichting (paragraaf 2.5) gesproken over een non-optie: "de enige ontsluiting is de Koningshoeven en het bedrijventerrein is niet georiënteerd op de Kempenbaan".

Juist het verkeersluw maken van de Koningshoeven is een zaak die al jaren speelt en door middel van dit bestemmingsplan zou hieraan richting gegeven kunnen worden door een ontsluiting via de Kempenbaan. Deze ontsluiting komt een toekomstige ontwikkeling van het bedrijventerrein juist ten goede, zeker omdat de Kempenbaan een van de invalswegen van Tilburg is. Men kan van het bedrijventerrein "Koningshoeven", een visitekaartje van Tilburg maken.

In plannen rond de Kempenbaan en ontwikkeling van het voormalige vuilstortterrein aan de Kempenbaan, wordt in diverse publicaties (onder andere het masterplan Kempenbaan), persberichten en het bestemmingsplan Kempenbaan West (pagina 59) gesproken over een ontsluiting naar de Kempenbaan van het terrein aan zowel de west- (vuilstort) als oostzijde (Koningshoeven) van de Kempenbaan.

Standpunt gemeente

  • 1. In onderhavig bestemmingsplan worden de mogelijkheden ten aanzien van de omvang van het terrein ons inziens niet beperkt ten opzichte van het oude bestemmingsplan "Koningshoeven". De mogelijkheden voor huidige en toekomstige activiteiten voor het goederenvervoerbedrijf Harry van Casteren Tilburg B.V. worden inderdaad wel beperkt ten opzichte van het oude bestemmingsplan omdat het bedrijf voorheen activiteiten mocht uitoefenen met milieucategorie 3. In het onderhavig plan zal het bedrijf een maximale milieucategorie 3b krijgen, waarvoor een afstand geldt van 100 meter tot de dichtstbijzijnde woningen. De overige gronden krijgen op basis van de inventarisatie van de huidige activiteiten een maximale milieucategorie 2.
  • 2. De contouren van het paarse vlak in het onderhavig plan komen overeen met de contouren van de bestemming "Gemengde Doeleinden II (GDII)" uit het oude bestemmingsplan. Daar het oude bestemmingsplan aan de zuid- en westzijde ook geen mogelijkheden kende voor het tijdelijk stallen van goederen of parkeren, zal hiervoor geen mogelijkheid worden opgenomen in het onderhavig bestemmingsplan.
  • 3. De reactie is overgenomen in het onderhavig plan.
  • 4. Het bestemmingsplan "Leijpark-Koningshoeven" is een beheerbestemmingsplan. Dit betekent dat voornamelijk de bestaande situatie wordt vastgelegd en geen ontwikkelingen worden meegenomen. Een eventuele ontsluiting via de Kempenbaan is een ontwikkeling waarvoor, indien gewenst, een aparte procedure dient te worden gevolgd.