direct naar inhoud van 8.2 Overleg ex artikel 3.1.1 Bro
Plan: Amarant Mariahof, Bredaseweg
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2007007-e001

8.2 Overleg ex artikel 3.1.1 Bro

De volgende vooroverlegreacties zijn ontvangen:

  • 1. Brandweer Midden en West Brabant, t.a.v. de heer H. Killaars, Postbus 3208, 5003 DE Tilburg;
  • 2. N.V. Nederlandse Gasunie, t.a.v. G.A. Westmaas, Postbus 444, 2704 AK Waddinxveen;
  • 3. Essent, t.a.v. H.P.B.J. Finger, Postbus 2712, 6030 AA Nederweert;
  • 4. KPN B.V., t.a.v. de heer H.J.J. Nieuwenhuis, Postbus 9107, 7300 HR Apeldoorn;
  • 5. Waterschap Brabantse Delta, Postbus 5520, 4801 DZ Breda;
  • 6. VROM-inspectie, t.a.v. de heer J. Henssen, Postbus 850, 5600 AW Eindhoven;
  • 7. Provincie Noord-Brabant, Directie ROH, t.a.v. de heer H. Spoelstra, Postbus 90151, 5200 MC ´s-Hertogenbosch.

  • 1. Brandweer Midden en West Brabant

heeft een advies uitgebracht waarin toepassing wordt gegeven aan de Circulaire Risico Normering Vervoer Gevaarlijke Stoffen en het Besluit Externe Veiligheid Inrichtingen (Bevi). Het advies is toegespitst op de aanwezige risicobron, Bredaseweg (onderdeel van de routing vervoer gevaarlijke stoffen), nabij de locatie waar het bestemmingsplan ´Amarant-Mariahof, Bredaseweg´ in voorziet. Brandweer Midden- en West Brabant geeft het advies om onderstaande maatregelen en aanbevelingen op te nemen in het bestemmingsplan.

  • de aanbevelingen inzake bereikbaarheid van hulpdiensten en de capaciteiten van het bluswater;
  • de bouwplannen dienen inzake brandpreventie te voldoen aan het Bouwbesluit en genoemde bouwkundige maatregelen.

Reactie Gemeente :

Amarant heeft gezamenlijk met de Brandweer afspraken en maatregelen getroffen in het kader van brandpreventie en om het terrein zo toegankelijk mogelijk te maken voor hulpdiensten.

  • 2. N.V. Nederlandse Gasunie

heeft het voorontwerpbestemmingsplan getoetst aan het toekomstig externe veiligheidsbeleid van het ministerie van VROM voor onze aardgastransportleidingen, zoals dat naar verwachting medio 2009 in werking zal treden middels de AMvB Buisleidingen. Op grond van deze toetsing komt de Nederlandse Gasunie tot de conclusie dat het plangebied buiten de 1% letaliteitsgrens van onze dichtst bij gelegen leiding valt. Daarmee staat vast dat deze leiding geen invloed heeft op de verdere planontwikkeling.

Reactie Gemeente :

De reactie wordt ter kennisneming aangenomen.

  • 3. Essent

geeft aan dat bij het plangebied Amarant-Mariahof geen 150 kV en/of 50kV transportleidingen van Essent netwerk BV betrokken zijn.

Reactie Gemeente:

De reactie wordt ter kennisneming aangenomen.

  • 4. KPN BV

geeft aan dat het voorontwerpbestemmingsplan geen aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen.

Reactie Gemeente:

De reactie wordt ter kennisneming aangenomen.

  • 5. Waterschap Brabantse Delta

heeft geen opmerkingen ten aanzien van de waterparagraaf en geeft een positief advies.

Reactie Gemeente:

Het positieve advies wordt vermeldt in de waterparagraaf.

  • 6. VROM-inspectie

geeft aan dat zij de reactie op het voorontwerpbestemmingsplan van alle belanghebbende regionale rijksdiensten zal coördineren en zoveel mogelijk in één rijksreactie zal verwoorden.

De geplande ontwikkeling om ruim 300 appartementen te realiseren voor een nieuwe doelgroep, is strijdig met de regelgeving inzake de aanwezige luchtvaartgeluidcontouren. Het gaat daarbij om de beoogde ontwikkelingen in het plangebied met wijzigingsbevoegdheid 1 en deels in wijzigingsbevoegdheid 2. Het plangebied met wijzigingsbevoegdheid 3 (140 nieuwe woningen) valt buiten de 35 Ke-contour.

Voor de nieuwe bevolkingsgroep is er sprake van de ontwikkeling van nieuwe geluidsgevoelige objecten binnen de geluidscontouren waar in beginsel geen nieuwe geluidsgevoelige bebouwing mag worden toegestaan. De in het plan gegeven argumentatie dat hier sprake is van "vervangende nieuwbouw" en van "opvullen van open plaatsen in de bestaande bebouwing", zodat kan worden aangesloten bij de ontheffingscriteria uit het Besluit geluidsbelasting grote luchtvaart (Bggl), is niet geldig. Ten eerste wordt met "vervangende nieuwbouw" gedoeld op nieuwbouw die een bestaande functie in stand houdt. Ten tweede is de gedachte van het opvullen van open plaatsen, gericht op kleinschalige situaties, zoals het bebouwen van een open plek in een bebouwingslint of open plekken binnen de bebouwde kom. In dit geval is daar geen sprake van.

Verzocht wordt het bestemmingsplan aan te passen dat de strijdigheden met het beleid worden opgeheven. Zonder aanpassing kan het bestemmingsplan niet verder in procedure worden gebracht.

Reactie Gemeente:

In het kader van deze vooroverleg reacties heeft er overleg plaatsgevonden met de VROM-inspectie en Defensie. Naar aanleiding van dit overleg is de gemeentelijke interpretatie van het Besluit geluidsbelasting grote luchtvaart op papier gezet. Op 18 december 2008, ontvangen 22 december 2008 heeft de VROM-insprectie medegedeeld dat de nationale regelgeving op het punt van het bouwen binnen de geluidscontour van de vliegbasis Gilze-Rijen, zich niet verzet tegen de gemeentelijke interpretatie van de regelgeving.

Hiermee is er geen strijdigheid met het beleid en regelgeving en kan het bestemmingsplan zonder aanpassing verder in procedure worden genomen.

  • 7. Provincie Noord-Brabant

beperkt zich in haar reactie tot de onderwerpen die provinciale belangen dienen.

  • a. Het plangebied vormt een onderdeel van de GHS zoals op de kaart van de provinciale Interimstructuurvisie is aangegeven. Het centraal gelegen bebouwingscomplex is daarbinnen in het wit aangegeven. Dit betekent dat dit geen onderdeel is van de GHS. Deze aanduiding is globaal en op de GHS-detailkaart nauwkeuriger weergegeven. Met de voorgestelde herinrichting van het gebied, wordt de GHS en EHS opnieuw begrensd. Positief is dat met de voorgestelde herinrichting deze groenstructuur wordt versterkt door de bebouwing te concentreren en daartussen brede groenzones op te nemen. Vervolgens wordt nieuw bos toegevoegd en worden bomenlanen versterkt. De provincie stemt in met de begrenzing van de EHS, waardoor op termijn een robuustere groenstructuur ontstaat.
  • b. De provincie onderschrijft het uitgangspunt dat het plangebied geen regulier woongebied moet worden. De provincie is van mening dat deze beperkte verbreding van de zorgfunctie niet zal leiden tot meer verstoring van natuur- en landschapswaarden. Met het opgenomen nieuwbouwprogramma kan de directie instemmen.
  • c. Het toelaten van nieuwe bebouwing is gekoppeld aan de voorwaarde van gelijktijdige sloop van bebouwing en de aanleg van nieuw bos. Met deze regeling kan de provincie instemmen.
  • d. Ter objectivering van het bepaalde in artikel 5 Bos, onder 5.1.1. ´wegen en paden, voorzover aanwezig ten tijde van de in ontwerp ter visielegging van het plan´, is het gewenst die op een bijgevoegde kaart aan te geven.
  • e. Het Juvenaat en het hoofdgebouw, het voormalige klooster Mariahof, zijn van cultuurhistorisch belang voor de vroege ontwikkelingsgeschiedenis van dit complex. Het Mariahof is bovendien ook architectonisch van belang als uitdrukking voor het ontstaan van de zorg in Brabant. Het voormalige klooster Mariahof staat als MIP-object op de cultuurhistorische waardenkaart aangeduid. Ten aanzien van het Juvenaat en het hoofdgebouw wordt in de toelichting bij het bestemmingsplan aangegeven dat het gewenst is de verschillende bijgebouwen te handhaven. Echter in de bestemmingsplanregels wordt de mogelijkheid geboden om de panden via een wijzigingsbevoegdheid om te vormen of te wijzigen. Deze tegenstrijdigheid wordt in het plan niet onderbouwd. De provincie is van mening dat het gewenst is deze panden in hun verschijningsvorm te behouden en adviseren dit op de plankaart en in de voorschriften tot uitdrukking te brengen.
  • f. De bestemming Maarschappelijk II geregeld in artikel 4, komt niet voor op de plankaart. Onduidelijk is wat hiermee wordt bedoeld. Dit vraagt om verduidelijking.

Reactie gemeente:

  • a. De reactie wordt ter kennisneming aangenomen;
  • b. De reactie wordt ter kennisneming aangenomen;
  • c. De reactie wordt ter kennisneming aangenomen;
  • d. In de bestemmingsomschrijving van de bestemmingen ´Bos´ en ´natuur´ worden verharde en onverharde wegen en paden toegestaan. De aanleg van deze wegen en paden worden echter alleen mogelijk gemaakt via een aanlegvergunningenstelsel;
  • e. Het Juvenaat en het hoofdgebouw, het voormalige klooster Mariahof, zijn niet aangewezen als monument. Dit betekent dat er juridisch geen grond is om een evt. aangevraagde sloopvergunning te weigeren. Echter in de lijn van de reactie van de provincie worden de bouwvoorschriften voor de nieuwe kantoorvoorziening zodanig aangepast dat (volledige) sloop van de panden niet noodzakelijk is bij nieuwbouw van de kantoorvoorziening. Met Amarant zal overleg gevoerd worden omtrent inpassing en behoud van het Juvenaat en Mariahof bij nieuwbouwplannen voor een kantoorvoorziening.
  • f. De bestemming ´Maatschappelijk II´ wordt mogelijk gemaakt als burgemeester en wethouders gebruik maken van de wijzigingsbevoegdheden zoals genoemd bij de bestemming ´Maatschappelijk I´.