direct naar inhoud van 4.5 Verkeer en parkeren
Plan: Amarant Mariahof, Bredaseweg
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2007007-e001

4.5 Verkeer en parkeren

De Daniël de Brouwerstraat is dè toegangsweg van Amarant en Mariahof vanaf de Bredaseweg. Dit zal ook in de toekomst het geval zijn. Amarant heeft daarnaast nog een secundaire toegangsweg vanaf de Bredaseweg en vanaf de Oude Rielsebaan.

Het (auto-) verkeer in het plangebied maakt gebruik van het bestaande wegennet, mogelijk met een beperkt aantal kleine aanpassingen. Een interessante aanpassing van het bestaande wegennet is natuurlijk het herstel van de historische oost/west-laan, parallel aan de Bredaseweg (zie paragraaf 4.2).

Parkeren vindt momenteel voor een groot deel plaats op de centrale parkeerplaats bij de hoofdentree van Amarant aan de Daniël de Brouwerstraat. Daarnaast wordt er ook veel ongestructureerd, verspreid door het gehele plangebied geparkeerd, veelal in de bestaande bomenlanen, die hierdoor qua beeldkwaliteit onder druk komen te staan. Om dit laatstgenoemde probleem op te lossen worden op een aantal (ook op de plankaart aangegeven) plekken centrale parkeerplaatsen aangelegd, die door bomen en andere "groene inrichtingsmaatregelen" zo landschappelijk mogelijk ingericht worden.

Voor de huidige bewoners (gehandicapten) en hun verzorgers wordt uitgegaan van een parkeernorm van 0,5 parkeerplaats per verstandelijk gehandicapte dan wel (oudere) religieuze. Dit is inclusief parkeren voor de verplegers/verzorgers.

Verder worden bij de nieuwe woningen voor de nieuwe bewonersgroepen geavanceerde parkeerplaatsen voorgeschreven (inpandig c.q. ondergronds). Hiervoor worden de parkeernormen uit het Tilburg Verkeers- en Vervoerplan aangehouden. Deze normen zijn:

  • gestapelde woning groter dan 120 m² bvo: 2,1 parkeerplaats/wooneenheid;
  • gestapelde woning 90-120 m² bvo: 2,0 parkeerplaats/wooneenheid;
  • gestapelde woning 55-90 m² bvo: 1,7 parkeerplaats/wooneenheid;
  • gestapelde woning 25-55 m² bvo: 1,0 parkeerplaats/wooneenheid;

Van belang is om in het kader van de planontwikkeling ook aandacht te besteden aan de inrichting van de verschillende wegen. Belangrijk punt hierbij is de verkeersveiligheid voor voetgangers en rolstoelers, waarvoor wellicht betere voorzieningen in de vorm van aparte loopstroken nodig zijn. Ook is het belangrijk om het hierboven genoemde parkeervrij maken van de lanen in de inrichting af te dwingen door middel van paaltjes.