direct naar inhoud van 3.8 Belemmeringen vanuit luchtvaartverkeer
Plan: Amarant Mariahof, Bredaseweg
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2007007-e001

3.8 Belemmeringen vanuit luchtvaartverkeer

In- en uitvliegfunnel

Het plangebied is gelegen binnen de zo genoemde funnel van vliegbasis Gilze-Rijen. Dit is een obstakelvrijvlak aan het einde van de strat- en landingsbaan met zijkanten dat ten behoeve van de vliegveiligheid is vastgesteld. In het tweede structuurschema Militaire Terreinen (SMT-2) is opgenomen dat in het gebied van de funnel geen objecten mogen worden opgericht die hoger zijn dan de maximaal toelaatbare hoogte.

Instrumental Landing System (ILS)

De vliegbasis Gilze-Rijen beschikt over een Instrumental Landing System (ILS). Een ILS is bedoeld voor het naukeuriger uitvoeren van naderingen door vliegverkeer, ook onder slechte weersomstandigheden. Voor het goed functioneren van het ILS is het noodzakelijk dat in een gebied, het verstoringsgebied, rondom de start- en landingsbaan geen verstoring optreedt. Dit gebied bestaat uit meerdere vlakken met daarbij behorende hoogtes, zowel horizontaal als oplopend. Een object dat beneden de betreffende hoogte blijft zal geen verstoring op het ILS opleveren en is daardoor toelaatbaar. Een object dat hoger is dan de betreffende hoogte moet worden getoetst op eventuele verstoringseffecten. Om dit te borgen dienen de maximum toelaatbare hoogtes te worden opgenomen in het bestemmingsplan. Hieraan kan een door B&W te verstrekken ontheffing worden gekoppeld ten behoeve van een hogere bouwhoogte onder de voorwaarde dat de werking van het ILS niet in onaanvaardbare mate negatief wordt beïnvloed. Voorafgaand aan het verlenen van de ontheffing dient schriftelijk advies te zijn ingewonnen bij de beheerder (DVD, Directie Zuid, Postbus 412, 5000 AK Tilburg) van het betrokken ILS.

Inner Horizontal en Conical Surface (IHCS)

Het plangebied is gelegen binnen de zogenaamde Inner Horizontal en Conical Surface (IHCS) van vliegbasis Gilze-Rijen. Dit gebied is ingesteld ten behoeve van de vliegverkeersveiligheid. In het tweede structuurschema Militaire terreinen (SMT-2) is opgenomen dat, conform de ICAO-normen, rondom de gehele luchthaven een obstakvrijvlak van 45 meter hoog is gelegen met een straal van 4 km rond de landingsdrempels, dat overgaat in een conisch vlak met een helling van 5% tot 145 meter over een afstand van 2 km. Voor onderhavig geval geldt met betrekking tot de IHCS en maximale bebouwingshoogte van 56 meter boven NAP.