direct naar inhoud van 2.2 Bestemmingen
Plan: Monnickendam Binnen de Vesting 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0852.BPKMObinnendev013-va02

2.2 Bestemmingen

In deze paragraaf wordt een korte toelichting gegeven op de inhoud van de bestemmingen in dit bestemmingsplan.

2.2.1 Bedrijf

Toelichting op de bestemming

De bedrijven vallen onder deze bestemming. Het gaat om bestaande, legale bedrijven. De bedrijven zijn bestemd overeenkomstig de aard van het aanwezige bedrijf.

Binnen de bestemming zijn de bedrijfssoorten toegestaan die zijn genoemd in bijlage 1 van de regels onder de categorieën 1 en 2 van de VNG-Bedrijvenlijst. Dit zijn lichte vormen van bedrijvigheid die algemeen passend en aanvaardbaar zijn voor de vestiging in de kernen. Er is een aantal bedrijven uit hogere milieucategorieën aanwezig. Deze zijn op de verbeelding aangeduid.

Met een aanduiding is aangegeven op welke percelen bedrijfswoningen wel en op welke percelen bedrijfswoningen niet zijn toegestaan.

De scheepswerf aan de Havenstraat is een geluidzoneringsplichtig bedrijf. Daarom is rondom dit bedrijf een geluidszone aangeduid. Deze aanduiding ligt onder andere over deze bestemming.

Bij recht zijn binnen de bedrijfswoning mogelijkheden voor beroepsuitoefening aan huis c.q. kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten, mantelzorg en kleinschalig toeristisch overnachten toegestaan. Voor kleinschalig toeristisch overnachten mag maximaal 30% van de totale gezamenlijke brutovloeroppervlakte van de bedrijfswoning worden gebruikt. Daarnaast is op het perceel een rustpunt toegestaan.

Naast het horecabedrijf aan de Haringburgwal 2 is een bedrijf gevestigd. Delen van deze horecabestemming zijn ook in gebruik voor het bedrijf. Daarom is dat horecabedrijf voorzien van een aanduiding die dit gebruik mogelijk maakt.

Afwijkingsregels

Via een afwijkingsprocedure kunnen de volgende functies mogelijk gemaakt worden:

Gelijkwaardige bedrijvigheid

Bij afwijking zijn ook bedrijven toegestaan die naar aard en invloed op de omgeving vergelijkbaar zijn met de in bijlage 1 van de regels genoemde bedrijven, mits het niet gaat om geluidzoneringsplichtige bedrijven, risicovolle inrichtingen en/of vuurwerkbedrijven. Dit kan gelden voor nieuwe bedrijvigheid, die niet als zodanig in de lijst is genoemd, of zwaardere bedrijvigheid die qua omvang zodanig gering is, dat sprake is van vergelijkbaarheid met de toegestane lichtere vorm van bedrijvigheid.

Kleinschalig toeristisch overnachten

Voor kleinschalig toeristisch overnachten, kan bij afwijking een grotere oppervlakte worden gebruikt dan bij recht het geval is. De bedrijfsvloeroppervlakte ten behoeve van een kleinschalige toeristische overnachtingsmogelijkheid mag ten hoogste 50% van de brutovloeroppervlakte bedragen met een maximum van 100 m². De grotere oppervlakte voor kleinschalig toeristisch overnachten, mag niet leiden tot een onevenredige parkeerdruk op de omgeving. Deze afwijkingsmogelijkheid is overigens opgenomen in de algemene gebruiksregels.

Mantelzorg

Mantelzorg kan bij afwijking ook plaatsvinden in een bijbehorend bouwwerk; een afhankelijke woonruimte. Die ruimte mag maximaal 60 m2 bedragen. Bij mantelzorg in een bijbehorend bouwwerk geldt als voorwaarde dat er geen onevenredige aantasting plaatsvindt van in het geding zijnde belangen van derden waaronder die van omwonenden en bedrijven. Ook mag er geen sprake zijn van een onevenredige parkeerdruk op de omgeving.

Zwembaden en tennisbanen

Bij afwijking zijn zowel zwembaden als tennisbanen toegestaan binnen een straal van 100 meter om een woning. Het moet gaan om eigen gebruik en er moet voldoende aandacht zijn voor de situering. Om die reden moeten deze achter de hoofdgebouwen en dus uit het zicht worden gesitueerd.

Zwembaden en tennisbanen vallen onder andere bouwwerken en dus niet onder gebouwen, waardoor deze nooit overdekt kunnen zijn. Lichtmasten of andere lichtinstallaties zijn hierbij niet toegestaan.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.2 Bedrijf - Nutsvoorziening

Toelichting op de bestemming

De belangrijke nutsvoorzieningen in het plangebied zijn als zodanig bestemd. De bestaande nutsvoorzieningen zoals gemalen en de grotere elektriciteitshuisjes, zijn apart bestemd.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.3 Bedrijf - Verkooppunt motorbrandstoffen

Toelichting op de bestemming

Het tankstation aan de N247 valt onder deze bestemming. Bij dit tankstation wordt ook lpg verkocht. De bestaande bebouwing is vastgelegd door middel van een bouwvlak. Rondom de lpg-installatie gelden veiligheidszones. Binnen deze zones mogen geen nieuwe kwetsbare functies worden opgericht. Deze zone is op de verbeelding aangeduid.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.4 Detailhandel

Toelichting op de bestemming

De winkels buiten het gemengde gebied vallen onder deze bestemming. De bestaande bebouwing is vastgelegd met een bouwvlak.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.5 Dienstverlening

Het dienstverlenende bedrijf buiten het verblijfsgebied met detailhandel valt onder deze bestemming. De bestaande situatie van het bedrijf is vastgelegd met een bouwvlak.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar 3.3.2 Verblijfsgebied met detailhandel

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.6 Gemengd

Binnen deze bestemming is er een uitwisselbaarheid tussen wonen en detailhandel. Daarnaast zijn er diverse andere functies toegestaan, waaronder (zakelijke) dienstverlening, maatschappelijke voorzieningen, cultuur en ontspanning en visrokerijen. Omdat deze functies niet overal gewenst zijn, zijn ze op de verbeelding aangeduid. De bestaande situatie van de bebouwing is vastgelegd met een bouwvlak. Daarnaast is er ook horeca toegestaan binnen deze bestemming. Er komen horecabedrijven uit de categorieën I en II voor. Overeenkomstig het geldende bestemmingsplan is binnen deze horecacategorieën ook horecacategorie III toegestaan.

Deze bestemming geldt voor het gehele verblijfsgebied met detailhandel. De winkels buiten het verblijfsgebied met detailhandel vallen ook onder deze bestemming. Hierdoor geldt dezelfde uitwisselbaarheid met wonen als de winkels in het verblijfsgebied met detailhandel.

Bij recht zijn binnen de bedrijfswoning mogelijkheden voor beroepsuitoefening aan huis c.q. kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten, mantelzorg en kleinschalig toeristisch overnachten toegestaan. Voor kleinschalig toeristisch overnachten mag maximaal 30% van de totale gezamenlijke brutovloeroppervlakte van de bedrijfswoning worden gebruikt. Daarnaast is op het perceel een rustpunt toegestaan.

Binnen deze bestemming liggen diverse beeldbepalende en waardevolle panden. De beeldbepalende en waardevolle panden binnen het beschermd stadsgezicht worden beschermd door de vergunningplicht voor het slopen van panden die gekoppeld is aan de dubbelbestemming van het beschermd stadsgezicht.

De scheepswerf is een geluidzoneringsplichtig bedrijf. Daarom is rondom dit bedrijf een geluidszone aangeduid. Deze aanduiding ligt onder andere over deze bestemming.

Afwijkingsregels

Samenvoegen van panden

Er is een afwijkingsbevoegdheid opgenomen voor het samenvoegen van panden. Deze bevoegdheid is bedoeld voor winkels. Met deze afwijking kunnen panden worden samengevoegd, zodat grotere winkeloppervlaktes kunnen ontstaan. Dit vergroot de aantrekkelijkheid voor bepaalde detailhandelsbedrijven om zich in Monnickendam te vestigen. De afwijking is alleen toegestaan als het gaat om detailhandel. Door de samenvoeging mag geen afbreuk worden gedaan aan het gevelbeeld van de hoofdgebouwen.

Toestaan bedrijvigheid

Ter plaatse van de visrokerij en het visverwerkingsbedrijf kunnen bij afwijking ook bedrijven worden toegestaan die naar aard en invloed op de omgeving vergelijkbaar zijn met de in bijlage 1 van de regels genoemde bedrijven, mits het niet gaat om geluidzoneringsplichtige bedrijven, risicovolle inrichtingen en/of vuurwerkbedrijven. Dit kan gelden voor nieuwe bedrijvigheid, die niet als zodanig in de lijst is genoemd, of zwaardere bedrijvigheid die qua omvang zodanig gering is, dat sprake is van vergelijkbaarheid met de toegestane lichtere vorm van bedrijvigheid.

Kleinschalig toeristisch overnachten

Voor kleinschalig toeristisch overnachten, kan bij afwijking een grotere oppervlakte worden gebruikt dan bij recht het geval is. De bedrijfsvloeroppervlakte ten behoeve van een kleinschalige toeristische overnachtingsmogelijkheid mag ten hoogste 50% van de brutovloeroppervlakte bedragen met een maximum van 100 m². De grotere oppervlakte voor kleinschalig toeristisch overnachten, mag niet leiden tot een onevenredige parkeerdruk op de omgeving. Deze afwijkingsmogelijkheid is overigens opgenomen in de algemene gebruiksregels.

Mantelzorg

Mantelzorg kan bij afwijking ook plaatsvinden in een bijbehorend bouwwerk; een afhankelijke woonruimte. Die ruimte mag maximaal 60 m2 bedragen. Bij mantelzorg in een bijbehorend bouwwerk geldt als voorwaarde dat er geen onevenredige aantasting plaatsvindt van in het geding zijnde belangen van derden waaronder die van omwonenden en bedrijven. Ook mag er geen sprake zijn van een onevenredige parkeerdruk op de omgeving.

Zwembaden en tennisbanen

Bij afwijking zijn zowel zwembaden als tennisbanen toegestaan binnen een straal van 100 meter om een woning. Het moet gaan om eigen gebruik en er moet voldoende aandacht zijn voor de situering. Om die reden moeten deze achter de hoofdgebouwen en dus uit het zicht worden gesitueerd.

Zwembaden en tennisbanen vallen onder andere bouwwerken en dus niet onder gebouwen, waardoor deze nooit overdekt kunnen zijn. Lichtmasten of andere lichtinstallaties zijn hierbij niet toegestaan.

Wijzigingsregels

Voor het horecaconcentratiegebied zoals opgenomen in de Discussienota Bestemmingsplan Monnickendam Binnen de Vesting is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om horeca toe te staan. Het moet daarbij gaan om horecabedrijven uit categorie I, II of III. Horecabedrijven uit categorie 3 en 4 van bijlage 4 van de regels zijn hiervan uitgesloten. Voorwaarde voor de wijzigingsbevoegdheid is dat er geen onevenredige parkeerdruk wordt veroorzaakt.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar 3.3.2 Verblijfsgebied met detailhandel

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.7 Groen

Toelichting op de bestemming

In de Groenvisie zijn enkele gebieden aangewezen als beeldbepalend groen. Deze gebieden vallen onder deze bestemming. Het gaat onder andere om het gebied dat bekend staat als 'het Landje van Ubbels', in het noorden van het plangebied. Soms komt er in een groenstrook een speelvoorziening voor. Speelvoorzieningen zijn binnen de bestemming toegestaan. Voorkomende volkstuinen binnen deze bestemming zijn aangeduid. Ter bescherming van het groene karakter van deze gebieden mogen er binnen deze bestemming geen gebouwen en overkappingen worden gebouwd.

In het gebied van De Vesting wordt op een locatie een evenement in de vorm van een buurtfeest georganiseerd. De locatie hiervan is op de verbeelding aangegeven.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.8 Horeca

Toelichting op de bestemming

De bestaande horecavoorzieningen buiten het verblijfsgebied met detailhandel vallen onder deze bestemming. Binnen de bestemming zijn de horecabedrijven ingedeeld in drie categorieën. Categorie I geldt voor horecabedrijven die met name etenswaren en maaltijden verstrekken en daardoor slechts beperkt hinder veroorzaken voor omwonenden. Bij categorie II gaat het om een horecabedrijf dat aanzienlijke hinder voor omwonenden kan veroorzaken, zoals een bar of café. Categorie III geldt voor horecagelegenheden die met name logies verstrekken, zoals een pension of hotel. Overeenkomstig het geldende bestemmingsplan zijn horecabedrijven uit categorie III overal toegestaan. In dit bestemmingsplan zijn horecabedrijven uit categorie I en III toegestaan binnen de aanduiding 'horeca van categorie I. Binnen de aanduiding 'horeca tot en met categorie II' zijn horecabedrijven uit categorie I, II en III toegestaan.

Binnen de bestemming zijn ook bedrijfswoningen toegestaan. De locaties waar dit voorkomt zijn aangeduid. De bestaande oppervlakte van het horecabedrijf is uitgangspunt en vastgelegd binnen een bouwvlak. Uitbreiding is in principe niet mogelijk. Bij één bedrijf is tevens een slijterij aanwezig. Deze is op de verbeelding aangeduid. In deze bestemming zijn terrassen overal toegestaan. Overigens zijn terrassen ook in de andere bestemmingen toegestaan.

Bij recht zijn binnen de bedrijfswoning mogelijkheden voor beroepsuitoefening aan huis c.q. kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten, mantelzorg en kleinschalig toeristisch overnachten toegestaan. Voor kleinschalig toeristisch overnachten mag maximaal 30% van de totale gezamenlijke brutovloeroppervlakte van de bedrijfswoning worden gebruikt. Daarnaast is op het perceel een rustpunt toegestaan.

De scheepswerf is een geluidzoneringsplichtig bedrijf. Daarom is rondom dit bedrijf een geluidszone aangeduid. Deze aanduiding ligt onder andere over deze bestemming.

Afwijkingsregels

Kleinschalig toeristisch overnachten

Voor kleinschalig toeristisch overnachten, kan bij afwijking een grotere oppervlakte worden gebruikt dan bij recht het geval is. De bedrijfsvloeroppervlakte ten behoeve van een kleinschalige toeristische overnachtingsmogelijkheid mag ten hoogste 50% van de brutovloeroppervlakte bedragen met een maximum van 100 m². De grotere oppervlakte voor kleinschalig toeristisch overnachten, mag niet leiden tot een onevenredige parkeerdruk op de omgeving. Deze afwijkingsmogelijkheid is overigens opgenomen in de algemene gebruiksregels.

Mantelzorg

Mantelzorg kan bij afwijking ook plaatsvinden in een bijbehorend bouwwerk; een afhankelijke woonruimte. Die ruimte mag maximaal 60 m2 bedragen. Bij mantelzorg in een bijbehorend bouwwerk geldt als voorwaarde dat er geen onevenredige aantasting plaatsvindt van in het geding zijnde belangen van derden waaronder die van omwonenden en bedrijven. Ook mag er geen sprake zijn van een onevenredige parkeerdruk op de omgeving.

Zwembaden en tennisbanen

Bij afwijking zijn zowel zwembaden als tennisbanen toegestaan binnen een straal van 100 meter om een woning. Het moet gaan om eigen gebruik en er moet voldoende aandacht zijn voor de situering. Om die reden moeten deze achter de hoofdgebouwen en dus uit het zicht worden gesitueerd.

Zwembaden en tennisbanen vallen onder andere bouwwerken en dus niet onder gebouwen, waardoor deze nooit overdekt kunnen zijn. Lichtmasten of andere lichtinstallaties zijn hierbij niet toegestaan.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar 3.3.2 Verblijfsgebied met detailhandel

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.9 Kantoor

Toelichting op de bestemming

Aan de Vesting 6 is een kantoor gevestigd. Voor dit pand is een specifieke bestemming opgenomen. Binnen de bestemming is de bestaande bebouwing in een bouwvlak vastgelegd.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.10 Maatschappelijk

Toelichting op de bestemming

De bestaande maatschappelijke voorzieningen in het plangebied zijn als zodanig bestemd of zijn aangeduid als sprake is van de bestemming 'Gemengd'. Binnen de bestemming is de bestaande bebouwing in een bouwvlak vastgelegd. Er is horeca aanwezig die passend is bij een maatschappelijke functie. Het gaat om kleinschalige baractiviteiten. Als er ook sprake is van wonen dan is dit op de verbeelding aangeduid.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.11 Maatschappelijk - Begraafplaats

Toelichting op de bestemming

De begraafplaatsen in Monnickendam zijn apart bestemd. Per begraafplaats is maximaal 20 m2 bebouwing toegestaan.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.12 Recreatie - Dagrecreatie

Toelichting op de bestemming

De kinderboerderij, in het zuiden van het plangebied, heeft deze bestemming gekregen. Maximaal 175 m2 van het bestemmingsvlak mag worden bebouwd.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.13 Tuin - Onbebouwd

Toelichting op de bestemming

Bij sommige woonhuizen aan de randen van het plangebied ligt een tuin voor de woning. Het is niet gewenst dat hier gebouwen worden gebouwd. Daarom is hier de bestemming 'Tuin - Onbebouwd' gelegd om te voorkomen dat er gebouwen worden gebouwd. In deze bestemming mogen dan ook geen gebouwen en overkappingen worden gebouwd. Wel is in deze tuinbestemming een ondergeschikte erker toegestaan.

De scheepswerf is een geluidzoneringsplichtig bedrijf. Daarom is rondom dit bedrijf een geluidszone aangeduid. Deze aanduiding ligt onder andere over deze bestemming.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.14 Verkeer

Toelichting op de bestemming

Een deel van de N247 valt binnen het plangebied. Bij deze weg staat de doorgaande verkeersfunctie voorop. Er mogen geen gebouwen en overkappingen worden gebouwd, vergunningsvrije mogelijkheden daargelaten. Onder andere: oplaadpunten, botentewaterlaatplaatsen, bruggen, dammen of duikers, sloten, bijbehorende bermen en sloten vallen onder deze bestemming.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.15 Verkeer - Parkeerterrein

De parkeerterreinen vallen onder deze bestemming. Standplaatsen zijn overal op de parkeerterreinen toegestaan. De parkeerterreinen vallen onder deze bestemming. Het gebruik als standplaats wordt niet aangemerkt als strijdig gebruik. Dat betekent dat op basis van het bestemmingsplan standplaatsen niet zijn uitgesloten. Naast het bestemmingsplan is echter ook een standplaatsvergunning op basis van de APV nodig.

Sommige parkeerterreinen worden tevens gebruikt voor evenementen. De locaties waar dit voorkomt zijn op de verbeelding aangeduid. Binnen deze bestemming mogen geen gebouwen en overkappingen worden gebouwd, vergunningsvrije mogelijkheden daargelaten.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.16 Verkeer - Verblijf

Toelichting op de bestemming

De meeste wegen en paden in het plangebied hebben naast een verkeersfunctie ook een duidelijke verblijfsfunctie. Daarom vallen deze wegen, padenpleinen, voet-, rijwielpaden, stoepen, bermen, parkeervoorzieningen, groen- en nutsvoorzieningen, onder deze bestemming. Op een aantal plaatsen komen tevens evenementen en garageboxen voor. Deze locaties zijn op de verbeelding aangeduid. In deze bestemming mogen geen gebouwen en overkappingen worden gebouwd, vergunningsvrije mogelijkheden daargelaten.

Ook biedt deze bestemming de mogelijkheid voor aanleg- en in- en uitstapvoorzieningen voor boten. Dit is met name van belang voor de plaatsen waar deze bestemming grenst aan de bestemming 'Water'.

De scheepswerf is een geluidzoneringsplichtig bedrijf. Daarom is rondom dit bedrijf een geluidszone aangeduid. Deze aanduiding ligt onder andere over deze bestemming.

Daar waar deze bestemming ligt binnen het beschermd stadsgezicht geldt een omgevingsvergunningplicht voor het aanbrengen van oppervlakteverharding. Deze vergunningplicht is opgenomen in de bestemming 'Waarde - Beschermd stadsgezicht'.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.17 Water

Toelichting op de bestemming

In het plangebied komen watergangen en grachten voor. Deze hebben een belangrijke waterhuishoudkundige functie, bijvoorbeeld voor de aan- en afvoer van water, en vallen onder de bestemming 'Water'. Gebouwen en overkappingen zijn niet toegestaan.

Aanleggelegenheden zijn algemeen toegestaan binnen deze bestemming. Hieronder vallen de bestaande aanleggelegenheden aan de Haringburgwal, 't Prooyen en de binnenhaven. Hiervan wordt onder andere door de bruine vloot gebruik gemaakt. Daarnaast komen er ligplaatsen voor woonschepen voor. De ligplaatsen voor woonschepen zijn op de verbeelding aangeduid.

Voor diverse werken en werkzaamheden, waaronder het dempen van waterlopen, het aanbrengen van oppervlakteverhardingen, het aanbrengen en/of verwijderen van wal- en oeverbeschoeiingen, het aanbrengen van botentewaterlaatplaatsen, het aanbrengen van voorzieningen ten behoeve van het dagrecreatief medegebruik, het vergraven van oevers en het aanbrengen van duikers is een omgevingsvergunning vereist. Hierdoor wordt de waterhuishoudkundige functie van de watergangen gewaarborgd. Alvorens de vergunning wordt verleend wordt de beheerder om advies gevraagd.

De scheepswerf is een geluidzoneringsplichtig bedrijf. Daarom is rondom dit bedrijf een geluidszone aangeduid. Deze aanduiding ligt onder andere over deze bestemming.

De binnenhaven wordt ook gebruikt voor evenementen. Op de verbeelding is daarom een aanduiding opgenomen welke dit mogelijk maakt.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.18 Water - Waterstaat

Toelichting op de bestemming

In het plangebied komt een aantal sluizen voor. De sluizen vallen onder deze bestemming. Bebouwing is niet toegestaan. De waterkerende functie staat binnen deze bestemming voorop. Ter bescherming van de waterkerende functie is voor diverse werken en werkzaamheden, waaronder het ophogen en afgraven van gronden, het aanbrengen van diepwortelende beplanting en het aanbrengen van ondergrondse of bovengrondse leidingen een omgevingsvergunning nodig. Alvorens de vergunning wordt verleend wordt de beheerder om advies gevraagd.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar 6.6 Waterparagraaf

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.19 Wonen

Toelichting op de bestemming

De bestemming 'Wonen' heeft betrekking op de woonhuizen buiten het verblijfsgebied met detailhandel. Het gaat om de bestaande woonhuizen met de bijbehorende bouwwerken, tuinen, erven en terreinen. Binnen de bebouwingsbepalingen voor deze bestemming is onderscheid gemaakt tussen hoofdgebouwen, bijbehorende bouwwerken en andere bouwwerken.

Het hoofdgebouw is het belangrijkste bouwwerk op het perceel, niet alleen qua bestemming maar ook qua bouwmassa. Bijbehorende bouwwerken kunnen gebouwen zijn die zowel functioneel als ruimtelijk ondergeschikt zijn aan en ten dienste staan van het hoofdgebouw, zoals een garage, berging, en dergelijke. Deze bijbehorende bouwwerken kunnen zowel vrijstaand als aangebouwd worden gerealiseerd.

Daarbij zijn er bijbehorende bouwwerken die ruimtelijk ondergeschikt zijn, maar functioneel deel uitmaken van het hoofdgebouw, zoals een uitbreiding van de woonkamer of een serre. De ondergeschiktheid manifesteert zich uitsluitend in ruimtelijke zin, bijvoorbeeld door een lagere nokhoogte en een terugrooiing. De oppervlakte van bijbehorende bouwwerken dat aan het hoofdgebouw is aangebouwd, mag niet groter zijn dan 30% van het oorspronkelijke hoofdgebouw zelf. In de gevallen waar nog bouwruimte voor bijbehorende bouwwerken resteert, moet de bouwruimte vrijstaand van het hoofdgebouw worden gerealiseerd.

Daarnaast is er nog een restcategorie wat niet een hoofdgebouw of een bijbehorend bouwwerk is. Dit zijn de zogenaamde andere bouwwerken, zoals een schutting of een vlaggenmast.

De maximaal toegestane goot- en bouwhoogte zijn op de verbeelding aangegeven. Hoofdgebouwen moeten binnen het bouwvlak worden gebouwd. Hiermee is de bestaande situatie vastgelegd.

De woonfunctie mag bij recht gecombineerd worden met beroepsuitoefening aan huis c.q. kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten, mantelzorg en kleinschalig toeristisch overnachten toegestaan. Hiervoor mag maximaal 30% van de totale gezamenlijke brutovloeroppervlakte van de bedrijfswoning worden gebruikt. Bij beroepsuitoefening aan huis en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten wordt bij de brutovloeroppervlakte ook de oppervlakte van de bijbehorende bouwwerken meegerekend. Daarnaast is op het perceel een rustpunt toegestaan.

Op sommige plaatsen wordt de woonfunctie gecombineerd met een bedrijf, een winkel of dienstverlening. Omdat dit gebruik niet overal is gewenst, zijn deze situaties aangeduid.

De scheepswerf is een geluidzoneringsplichtig bedrijf. Daarom is rondom dit bedrijf een geluidszone aangeduid. Deze aanduiding ligt onder andere over deze bestemming.

Afwijkingsregels

Toestaan bedrijvigheid

Daar waar de woonfunctie wordt gecombineerd met een bedrijf kunnen bij afwijking ook bedrijven worden toegestaan die naar aard en invloed op de omgeving vergelijkbaar zijn met de in bijlage 1 van de regels genoemde bedrijven, mits het niet gaat om geluidzoneringsplichtige bedrijven, risicovolle inrichtingen en/of vuurwerkbedrijven. Dit kan gelden voor nieuwe bedrijvigheid, die niet als zodanig in de lijst is genoemd, of zwaardere bedrijvigheid die qua omvang zodanig gering is, dat sprake is van vergelijkbaarheid met de toegestane lichtere vorm van bedrijvigheid.

Kleinschalig toeristisch overnachten

Voor kleinschalig toeristisch overnachten, kan bij afwijking een grotere oppervlakte worden gebruikt dan bij recht het geval is. De bedrijfsvloeroppervlakte ten behoeve van een kleinschalige toeristische overnachtingsmogelijkheid mag ten hoogste 50% van de brutovloeroppervlakte bedragen met een maximum van 100 m². De grotere oppervlakte voor kleinschalig toeristisch overnachten, mag niet leiden tot een onevenredige parkeerdruk op de omgeving. Deze afwijkingsmogelijkheid is overigens opgenomen in de algemene gebruiksregels.

Mantelzorg

Mantelzorg kan bij afwijking ook plaatsvinden in een bijbehorend bouwwerk; een afhankelijke woonruimte. Die ruimte mag maximaal 60 m2 bedragen. Bij mantelzorg in een bijbehorend bouwwerk geldt als voorwaarde dat er geen onevenredige aantasting plaatsvindt van in het geding zijnde belangen van derden waaronder die van omwonenden en bedrijven. Ook mag er geen sprake zijn van een onevenredige parkeerdruk op de omgeving.

Trendsetterregeling

Met een omgevingsvergunning kan worden afgeweken van de toegestane goot- en bouwhoogte. Hiermee kan een bepaald type dakopbouw worden gerealiseerd. Deze regeling geldt niet binnen het beschermd stadsgezicht.

Zwembaden en tennisbanen

Bij afwijking zijn zowel zwembaden als tennisbanen toegestaan binnen een straal van 100 meter om een woning. Het moet gaan om eigen gebruik en er moet voldoende aandacht zijn voor de situering. Om die reden moeten deze achter de hoofdgebouwen en dus uit het zicht worden gesitueerd.

Zwembaden en tennisbanen vallen onder andere bouwwerken en dus niet onder gebouwen, waardoor deze nooit overdekt kunnen zijn. Lichtmasten of andere lichtinstallaties zijn hierbij niet toegestaan.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar 3.3.2 Verblijfsgebied met detailhandel

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.20 Wonen - Stolp

Toelichting op de bestemming

Stolpen zijn veelal groter dan 'gewone' burgerwoningen en zijn door de uitstraling karakteristiek. De bestaande stolpen - oud en nieuw - zijn daarom apart bestemd. Het karakteristieke aan stolpen is de hoofdvorm. Het maakt daarbij in principe niet uit hoe oud de stolp is. De oudere, karakteristieke stolpen in het plangebied zijn veelal al aangewezen als (Rijks)monument. De bescherming van die stolpen vindt plaats via de Monumentenwet en die stolpen worden dan niet aangeduid in een bestemmingsplan.

De bestaande hoofdvorm van de stolpen is in de regels vastgelegd. Ter behoud van de hoofdvorm zijn aanpassingen slechts bij afwijking mogelijk.

Door het volume, kan het voor één huishouden moeilijk zijn dergelijke panden te onderhouden. Er is daarom een aparte bestemming opgenomen. Woningsplitsing kan worden toegestaan, zodat het onderhoud gedeeld kan worden en de karakteristieke waarden behouden blijven. Daarnaast kunnen bij deze panden meer (lichte) vormen van bedrijfsmatige activiteiten worden toegestaan. Het betreft bedrijvigheid die in het hoofdgebouw plaats moet vinden en die geen verkeersaantrekkende werking mag hebben.

De gezamenlijke oppervlakte aan bijbehorende bouwwerken is maximaal 40 m2 per hoofdgebouw tenzij er al meer bijbehorende bouwwerken aanwezig zijn.

Bij recht zijn binnen de woning mogelijkheden voor beroepsuitoefening aan huis c.q. kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten, mantelzorg en kleinschalig toeristisch overnachten toegestaan. Hiervoor mag maximaal 30% van de totale gezamenlijke brutovloeroppervlakte van de bedrijfswoning worden gebruikt. Bij beroepsuitoefening aan huis en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten wordt bij de brutovloeroppervlakte ook de oppervlakte van de bijbehorende bouwwerken meegerekend. Daarnaast is op het perceel een rustpunt toegestaan.

Voor het geheel of gedeeltelijk slopen van een stolp is een omgevingsvergunning vereist. Een vergunning wordt alleen verleend als de bouwtechnische kwaliteit dusdanig slecht is dat hergebruik in alle redelijkheid niet mogelijk is en het delen van een stolp betreft die op zichzelf niet karakteristiek zijn en waarbij door verwijdering daarvan de karakteristieke hoofdvorm van de stolp niet onevenredig wordt aangetast.

Afwijkingsregels

Kleinschalig toeristisch overnachten

Voor kleinschalig toeristisch overnachten, kan bij afwijking een grotere oppervlakte worden gebruikt dan bij recht het geval is. De bedrijfsvloeroppervlakte ten behoeve van een kleinschalige toeristische overnachtingsmogelijkheid mag ten hoogste 50% van de brutovloeroppervlakte bedragen met een maximum van 100 m². De grotere oppervlakte voor kleinschalig toeristisch overnachten, mag niet leiden tot een onevenredige parkeerdruk op de omgeving. Deze afwijkingsmogelijkheid is overigens opgenomen in de algemene gebruiksregels.

Mantelzorg

Mantelzorg kan bij afwijking ook plaatsvinden in een bijbehorend bouwwerk; een afhankelijke woonruimte. Die ruimte mag maximaal 60 m2 bedragen. Bij mantelzorg in een bijbehorend bouwwerk geldt als voorwaarde dat er geen onevenredige aantasting plaatsvindt van in het geding zijnde belangen van derden waaronder die van omwonenden en (agrarische) bedrijven. Ook mag er geen sprake zijn van een onevenredige parkeerdruk op de omgeving.

Vergroten van de bijbehorende bouwwerken

Bij percelen die groter zijn dan 1.000 m2 mag de oppervlakte bijbehorende bouwwerken worden vergroot van 40 m2 tot 100 m2. Het is daarbij van belang dat de verhouding tussen het hoofdgebouw en het erf in balans blijven.

Zwembaden en tennisbanen

Bij afwijking zijn zowel zwembaden als tennisbanen toegestaan binnen een straal van 100 meter om een woning. Het moet gaan om eigen gebruik en er moet voldoende aandacht zijn voor de situering. Om die reden moeten deze achter de hoofdgebouwen en dus uit het zicht worden gesitueerd.

Zwembaden en tennisbanen vallen onder andere bouwwerken en dus niet onder gebouwen, waardoor deze nooit overdekt kunnen zijn. Lichtmasten of andere lichtinstallaties zijn hierbij niet toegestaan.

Wijzigingsregels

Meerdere woningen in een stolp

In het bestemmingsplan is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om binnen één stolp twee woningen mogelijk te maken. Hiervoor kan de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - meerdere woningen' op de verbeelding aangebracht worden. De maximaal toegestane oppervlakte aan bijbehorende bouwwerken blijft, ongeacht de hoeveelheid woningen, gelijk, vergunningsvrije mogelijkheden daargelaten.

Wijziging afwijkende bouwvorm

Als de stolp teniet is gegaan door een calamiteit en herbouw in de oorspronkelijke staat redelijkerwijs niet verlangd kan worden is wijziging naar de bestemming 'Wonen' mogelijk.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar 6.4 Cultuurhistorie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.21 Wonen - Woongebouw

Toelichting op de bestemming

De woongebouwen vallen onder deze bestemming. De rechten uit het geldende bestemmingsplan zijn overgenomen. De woongebouwen moeten binnen het bouwvlak worden gebouwd.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.22 Leiding - Riool

Toelichting op de bestemming

Voor de rioolleidingen geldt de bestemming 'Leiding - Riool'. Binnen de op de verbeelding aangegeven strook mogen geen gebouwen en bouwwerken worden gebouwd, anders dan ten behoeve van het riool.

Voor het uitvoeren werken en werkzaamheden, waaronder het egaliseren en ophogen van gronden, het uitvoeren van graafwerkzaamheden, het in de grond drijven van voorwerpen, het aanleggen of verharden van andere oppervlakteverhardingen en het planten van bomen en het aanbrengen van andere diepwortelende beplantingen is een omgevingsvergunning vereist. Alvorens de vergunning wordt verleend wordt de leidingbeheerder om advies gevraagd.

Wijzigingsregels

Als het riool verdwijnt, is het wenselijk de dubbelbestemming van de verbeelding te verwijderen. Daarvoor is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar 6.12 Kabels en leidingen

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.23 Leiding - Water

Toelichting op de bestemming

Voor de hoofdwaterleidingen geldt de bestemming 'Leiding - Water'. Binnen de op de verbeelding aangegeven strook mogen geen gebouwen en bouwwerken worden gebouwd, anders dan ten behoeve van de waterleidingen.

Voor het uitvoeren werken en werkzaamheden, waaronder het egaliseren en ophogen van gronden, het uitvoeren van graafwerkzaamheden, het in de grond drijven van voorwerpen, het aanleggen of verharden van andere oppervlakteverhardingen en het planten van bomen en het aanbrengen van andere diepwortelende beplantingen is een omgevingsvergunning vereist. Alvorens de vergunning wordt verleend wordt de leidingbeheerder om advies gevraagd.

Wijzigingsregels

Als de waterleiding verdwijnt, is het wenselijk de dubbelbestemming van de verbeelding te verwijderen. Daarvoor is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar 6.12 Kabels en leidingen

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.24 Waarde - Archeologie 1, 2, 4 en 5

Toelichting op de bestemming

Ter bescherming van archeologische waarden zijn dubbelbestemmingen opgenomen. De gronden binnen deze dubbelbestemmingen zijn mede bestemd ter behoud van de aanwezige archeologische waarden.

In de Archeologienota Waterland 2011 zijn verschillende zones opgenomen. Per zone is aangegeven vanaf welke oppervlakte en diepte een omgevingsvergunning nodig is voor werkzaamheden die de bodem kunnen verstoren. Bij ingrepen kleiner dan de genoemde oppervlakte en diepte is geen omgevingsvergunning noodzakelijk. Binnen het plangebied komen vier archeologiegebieden voor. In paragraaf 6.4 zijn deze gebieden toegelicht.

Archeologisch onderzoek moet uitgevoerd worden door een gecertificeerd archeologisch onderzoeksbedrijf. Daarmee wordt gewaarborgd dat het onderzoek volgens de KNA-richtlijnen (Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie) wordt uitgevoerd.

Wijzigingsregels

Als met archeologisch onderzoek is aangetoond dat er geen archeologisch waarden aanwezig zijn, kan met een wijzigingsprocedure de aanduiding worden verwijderd.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar 6.5 Archeologie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.25 Waarde - Beschermd stadsgezicht

Toelichting op de bestemming

Voor het beschermen van de waarden van het beschermd stadsgezicht is deze dubbelbestemming opgenomen. Deze dubbelbestemming richt zich, naast de regels van de voorkomende bestemmingen, op het behoud, herstel en de uitbouw van de cultuurhistorische en ruimtelijke waarden van het gebied en zijn bebouwing.

In deze bestemming is onder andere opgenomen dat hoofdgebouwen gebouwd moeten worden in de gevellijn. Hiermee wordt voorkomen dat bij herbouw de karakteristieke gevelwand verloren gaat. Verder is geregeld dat de gevel van een (hoofd)gebouw binnen de gevellijn ten minste 5,00 en ten hoogste 10,00 meter is. Uitzondering is mogelijk voor bestaande gevels die al van deze regel afwijken. Ook moeten (hoofd)gebouwen binnen de gevellijn voorzien worden van een zadeldak of schilddak.

Voor diverse werken en werkzaamheden, waaronder het aanbrengen van oppervlakteverhardingen in de openbare ruimte en het wijzigen van de kademuren, is een omgevingsvergunning vereist.

Afwijkingsregels

Gevelindeling

Bij afwijking is het mogelijk om af te wijken van de voorgeschreven gevelindeling. Zo kan bij afwijking worden afgeweken van de voorgeschreven gevelindeling. Hierbij mag er geen onevenredige afbreuk worden gedaan aan de cultuurhistorische en ruimtelijke waarden van het beschermd stadsgezicht.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar 3.3.1 Beschermd stadsgezicht

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.26 Waarde - Cultuurhistorische waterlopen

Toelichting op de bestemming

Deze bestemming beschermt een specifieke cultuurhistorische waarde, namelijk de trekvaart Amsterdam - Hoorn. Wijzigingen aan deze specifieke verkaveling is niet toegestaan.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar 6.4 Cultuurhistorie

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid

2.2.27 Waterstaat - Waterkering

Toelichting op de bestemming

Alle waterkeringen in het plangebied zijn voorzien van deze dubbelbestemming. Dit betreffen zowel de primaire waterkeringen als de (genormeerde én niet-genormeerde) regionale waterkeringen. Al deze waterkeringen zijn van belang voor de bescherming van het achterland tegen het water.

De waterstaatsbelangen zijn primair in de Keur van het hoogheemraadschap geregeld. Voor de primaire en genormeerde regionale waterkeringen zijn naast waterhuishoudkundige ook ruimtelijke en cultuurhistorische aspecten van belang. Vanwege deze aspecten is het van belang dat de primaire en genormeerde regionale waterkeringen een vertaling krijgen in het bestemmingsplan. De bestemming 'Waterstaat - Waterkering' voorziet hierin.

Met deze bestemming wordt voorzien in het behoud, het herstel en het beheer van de waterstaatsdoeleinden en de cultuurhistorische en ruimtelijke waarde van de waterkering. Ter bescherming van de waterkerende functie en cultuurhistorische en ruimtelijke waarde is voor diverse werken en werkzaamheden, waaronder het ophogen en afgraven van gronden, het aanbrengen van diepwortelende beplanting en het aanbrengen van ondergrondse of bovengrondse leidingen een omgevingsvergunning nodig. Alvorens de vergunning wordt verleend, wordt de beheerder om advies gevraagd. Daarnaast mogen er geen gebouwen, overkappingen en andere bouwwerken worden gebouwd, uitgezonderd de bestaande gebouwen, overkappingen en andere bouwwerken. Via afwijking kunnen nieuwe gebouwen worden toegestaan. Bij een dergelijke aanvraag moet worden getoetst aan verschillende -ruimtelijke- criteria, welke in de bestemming zijn genoemd. Ook hierbij wordt de waterbeheerder om advies gevraagd. De omgevingsvergunning wordt vervolgens door het college van burgemeester en wethouders verleend.

Voor de niet-genormeerde regionale waterkeringen wordt getoetst aan de waterhuishoudkundige belangen. Deze toets vindt plaats op basis van de Keur van het hoogheemraadschap in de procedure van de Watervergunning. De dubbelbestemming 'Waterstaat – Waterkering' heeft voor deze waterkeringen alleen een signaleringsfunctie.

Achtergrondinformatie

Verwijzing naar 6.6 Waterparagraaf

Verwijzing naar hoofdstuk 1 inleiding

Verwijzing naar hoofdstuk 3 planuitgangspunten

Verwijzing naar hoofdstuk 4 huidige situatie

Verwijzing naar hoofdstuk 5 beleidskader

Verwijzing naar hoofdstuk 6 milieu- en omgevingsaspecten

Verwijzing naar hoofdstuk 7 uitvoerbaarheid