direct naar inhoud van 5.6 Gemeente
Plan: Marken 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0852.BPKMA013-va02

5.6 Gemeente

5.6.1 Afsprakenkader Ontwikkeling Landbouw en Landschap Waterland-Oost

Op 31 juli 2012 is het Afsprakenkader Ontwikkeling Landbouw en Landschap Waterland-Oost van de gemeente Waterland en stadsdeel Amsterdam-Noord vastgesteld (zie bijlage 5 van de regels).

Het Afsprakenkader richt zich op het faciliteren van gewenste ontwikkelingen van de landbouw in Waterland-Oost. Doel hierbij is dat de landbouw economisch vitaal blijft en een rol kan blijven spelen in het beheer van gebieden waarbij tegelijkertijd een karakteristiek en vitaal veenweidelandschap behouden blijft. Waterland-Oost wordt daarbij als één gebied beschouwd. Voor de ontwikkeling van de landbouw binnen de kaders van behoud en ontwikkeling van natuur en landschap is één beleid van toepassing. Dit beleid, alsmede het daarin voorgestelde toetsingskader, is leidraad bij de inrichting van de agrarische gebiedsbestemming.

Voor meer informatie over het Afsprakenkader wordt verwezen naar de bijlage.

5.6.2 Amendement bedrijvigheid in kernen

Op 6 november 2008 is een amendement aangenomen om meer bedrijvigheid in woonkernen te realiseren. Dit amendement is in dit bestemmingsplan vertaald door een regeling op te nemen voor beroeps- en bedrijfsuitoefening aan huis.

5.6.3 Beleidsregel agrarisch gebruik wijzigen naar wonen

In het bestemmingsplan Landelijk gebied 1999 is per abuis geen wijzigingsbevoegdheid opgenomen om agrarische bedrijven te wijzigen naar woningen. Daarom is de 'Beleidslijn gebruiksverandering van het agrarische gebruik naar woongebruik (vastgesteld op 16 oktober 2007) opgesteld. Met deze beleidsregel kan een agrarische bestemming worden gewijzigd naar een woonbestemming.

Deze beleidslijn is in dit bestemmingsplan vertaald door binnen de bestemming 'Agrarisch' een wijzigingsbevoegdheid op te nemen naar de bestemming 'Wonen'.

5.6.4 Beleidsregel antennemasten

Het beleid ten aanzien van antennes is vastgelegd in de 'Beleidsregel plaatsing antenne-installaties in de gemeente Waterland (vastgesteld op 26 juni 2008). Op basis van deze beleidsregel zijn bestaande antennes aangeduid.

De beleidsregel geldt als toetsingskader voor nieuwe aanvragen. Deze beleidsregel blijft daarom gelden naast het bestemmingsplan.

5.6.5 Beleidsregel dakterrassen

Onder welke voorwaarden dakterrassen zijn toegestaan is geformuleerd in de 'Beleidsregel met betrekking tot dakterrassen bij woonhuizen' (vastgesteld op 23 juni 2009). De beleidsregel is niet van toepassing op de woningen in de bestemming 'Wonen - 1' van dit bestemmingsplan.

De voorwaarden die er voor de dakterrassen gelden zijn verwerkt in dit bestemmingsplan. De beleidsregel is daardoor niet meer van toepassing op dit bestemmingsplan.

5.6.6 Beleidsregel erfbebouwing

De gemeente heeft eenduidige bouwregels voor erfbebouwing geformuleerd in de 'Beleidsregel met betrekking tot erfbebouwing bij woonhuizen' (vastgesteld op 23 juni 2009). De beleidsregel is niet van toepassing op de woningen in de bestemming 'Wonen - 1' en op erven van hoekwoningen met drie straatgevels.

De regeling voor bijbehorende bouwwerken is op deze beleidsregels afgestemd. De beleidsregel is daardoor niet meer van toepassing op dit bestemmingsplan.

5.6.7 Beleidsregel kleinschalig toeristisch overnachten

Om Bed en Breakfast en het kleinschalig toeristisch overnachten binnen de gemeente Waterland te stimuleren is de 'Beleidsregel met betrekking tot het kleinschalig toeristisch overnachten in de gemeente Waterland' op 5 juli 2011 vastgesteld. In de beleidsregel worden drie categorieën onderscheiden:

  • klein: Bed and Breakfast bij (bedrijfs)woningen;
  • midden: kleinschalig toeristisch overnachten in een groter deel van de woonfunctie;
  • groot: ondernemingen die de maatvoering van de categorie midden te boven gaat. Ondernemingen in de grote categorie vallen buiten de beleidsregel.

Bij de kleine categorie wordt Bed and Breakfast gezien als een nevenactiviteit bij (bedrijfs)woningen. Voor woningen geldt dat er bij recht maximaal twee kamers mogen zijn, met een maximum van 30% van de oppervlakte van de woning. Bed en Breakfast mag niet leiden tot een onevenredige parkeerdruk op de omgeving. Overigens komt de term Bed en Breakfast niet terug in de regels van het bestemmingsplan. Hier wordt het net als de middencategorie kleinschalig toeristisch overnachten genoemd. Dit komt op hetzelfde neer.

De middencategorie wordt mogelijk gemaakt met een afwijking. Met de afwijking kan een groter deel van de woonfunctie tot maximaal 50% van de oppervlakte van de woning en bijbehorende bouwwerken, tot een maximum van 100 m2 voor het kleinschalig toeristisch overnachten worden gebruikt.

Deze beleidsregel is vertaald in dit bestemmingsplan. De beleidsregel is daardoor niet meer van toepassing op dit bestemmingsplan.

5.6.8 Beleidsregel mantelzorg

Het gebruik van bestaande bijbehorende bouwwerken voor de huisvesting voor mantelzorg is vastgelegd in de 'Beleidsregel met betrekking tot huisvesting ten behoeve van mantelzorg in bij woningen behorende bijgebouwen in de gemeente Waterland (vastgesteld op 17 september 2009). Op basis van de beleidsregel is mantelzorg toegestaan binnen de (bedrijfs)woningen. Met een afwijking wordt mantelzorg ook in vrijstaande bijbehorende bouwwerken toegestaan (afhankelijke woonruimte). De afhankelijke woonruimte mag maximaal 60 m2 bedragen. Bij mantelzorg in een bijbehorend bouwwerk geldt als voorwaarde dat er geen onevenredige aantasting plaatsvindt van in het geding zijnde belangen van derden waaronder die van omwonenden en (agrarische) bedrijven.

Deze beleidsregel is vertaald in dit bestemmingsplan. De beleidsregel is daardoor niet meer van toepassing op dit bestemmingsplan.

5.6.9 Groenbeleid

De Groenvisie 2016 (vastgesteld op 24 januari 2008) vormt de basis voor het groenbeleid in de gemeente. In de Groenvisie is beleid ontwikkeld ten aanzien van bomen, restgroen en nieuwbouw- en herstructureringslocaties.

Onderdeel van de Groenvisie is de Bomenverordening. Deze stelt dat voor het vellen van een aantal soorten bomen een omgevingsvergunning nodig is. Bij de verlening van een vergunning wordt zoveel mogelijk herplant opgelegd. Voor het vellen van de volgende bomen is een vergunning nodig:

  • bomen die deel uitmaken van de hoofdboomstructuur;
  • bomen die monumentaal zijn;
  • bomen die waardevol zijn.

Dit bestemmingsplan gaat uit van bescherming van het groen in het plangebied. Al het publieke en openbare groen dat in de Groenvisie is opgenomen, is met de bestemming 'Groen' beschermd.

5.6.10 Huisvesting primair onderwijs

In het Integraal Huisvestingsplan primair onderwijs (vastgesteld op 24 juni 2008) geeft de gemeente haar beleid ten aanzien van de huisvesting van primair onderwijs weer. In het plangebied komt één basisschool voor.

5.6.11 Maatschappelijke ondersteuning

In de beleidsnota Wet maatschappelijke ondersteuning Gemeente Waterland 2009 - 2012 (februari 2009) is het beleid ten aanzien van maatschappelijke ondersteuning weergegeven. In aansluiting op de regionale nota Gezondheidsbeleid is in de gemeentelijke nota aangegeven dat mantelzorg ondersteund moet worden. Daarom is in dit bestemmingsplan mantelzorg toegestaan bij alle bestemmingen met een (bedrijfs)woning.

5.6.12 Parkeren

Parkeren gebeurt vooral op de daarvoor bestemde parkeervakken en parkeerplaatsen. Op sommige plaatsen is er een bepaalde overlap met groen. Daarom is in dit bestemmingsplan in de bestemming 'Groen' ondergeschikt parkeren toegestaan.

Het centrale parkeerterrein op Marken wordt geherstructureerd. Daarnaast worden enkele nieuwe parkeerplaatsen aangelegd. In het bestemmingsplan zijn de nieuwe parkeerplaatsen voorzien van een passende bestemming.

5.6.13 Speelvoorzieningen

Het beleid ten aanzien van speelvoorzieningen staat in de kaderstellende notitie speelvoorzieningen (vastgesteld op 4 december 2003). Er wordt onderscheid gemaakt tussen informele speelruimte (straat, bosjes, bomen en dergelijke) en formele speelruimte (met speeltoestellen en/of sportfaciliteiten. In de gemeente is er voldoende informele en formele speelruimte aanwezig. Het is van belang dat de speelruimte aantrekkelijker wordt gemaakt. Bij de inrichting van speelruimte wordt er rekening gehouden met het aantal kinderen in de wijk en de reeds aanwezige speeltoestellen. Deze notitie heeft geen gevolgen voor dit bestemmingsplan.

5.6.14 Standplaatsenbeleid

In de gemeente geldt een maximumstelsel ten aanzien van het verlenen van standplaatsvergunningen op grond van de APV. Dit is vastgelegd in de notitie vent- en standplaatsvergunningenbeleid (juli 1995). Het beleid is vertaald in de algemene gebruiksregels.

5.6.15 Terrassenbeleid

Ten aanzien van terrassen geldt de nota Terras beleid Waterland 2007 (vastgesteld op 6 februari 2007). Voor terrassen binnen het beschermde dorpsgezicht gelden specifieke inrichtingseisen. Het terrassenbeleid is vertaald in de algemene gebruiksregels.

5.6.16 Toeristisch Recreatief Ontwikkelingsplan

Het beleid ten aanzien van recreatie en toerisme is beschreven in het Toeristisch Recreatief Ontwikkelingsplan (vastgesteld op 23 januari 2003). Op Marken is vooral het bezoek van dagjesmensen van belang. Deze komen met de boot of met een touringcar. Vervolgens verkennen de toeristen Marken per voet. In het TROP worden maatregelen voorgesteld om Marken aantrekkelijker te maken voor toeristen, zoals een reconstructie van het centrale parkeerterrein. Ook worden de mogelijkheden voor oeverrecreatie uitgebreid.

5.6.17 Vergunningsvrij bouwen in beschermde dorpsgezichten

In beschermde dorpsgezichten geldt voor interne verbouwingen aan bepaalde panden geen vergunningplicht (collegebesluit d.d. 9 augustus 2005). Werkzaamheden aan monumenten, werkzaamheden aan gevels en draagconstructies en werkzaamheden die een functiewijziging tot gevolg hebben vallen hier niet onder.

Inmiddels is de landelijke regeling van het vergunningsvrij bouwen van het Besluit omgevingsrecht zodanig verruimd, dat veel activiteiten in beschermde dorpsgezichten en aan en bij monumenten vergunningsvrij zijn geworden.

5.6.18 Vergunningsvrij bouwen op zijerven

In bepaalde situaties geldt geen vergunningplicht voor het bouwen op zijerven (collegebesluit 24 juni 2008). Dit bestemmingsplan frustreert dit beleid niet.

5.6.19 Welstandsbeleid

De gemeente Waterland heeft haar welstandsbeleid beschreven in de Welstandsnota Waterland (februari 2004, herziening maart 2009). In de Welstandsnota worden algemene en gebiedsgerichte welstandscriteria onderscheiden. De algemene welstandscriteria gelden als uitgangspunt voor iedere welstandsbeoordeling. De gebiedsgerichte welstandscriteria worden gebruikt om te beoordelen hoe het bouwwerk past in zijn omgeving. (Ver)bouwplannen worden getoetst aan de Welstandsnota.

Door de aanwijzing als beschermd dorpsgezicht is in dit gebied het welstandstoezicht gericht op het handhaven, herstellen en versterken van de ruimtelijke karakteristiek en de samenhang van het gebied. Alle ingrepen op Marken zijn vergunningplichtig.

5.6.20 Conclusie gemeentelijk beleid

Het gemeentelijk beleid heeft zijn vertaling gekregen in dit bestemmingsplan. Daarmee voldoet dit bestemmingsplan aan het gemeentelijk beleid.