direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Bestemmingsplan Hooidonk
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0845.BP2010DGNHOOID-OH01

2.4 Gemeentelijk beleid

2.4.1 Structuurvisie Sint-Michielsgestel 1999 - 2015

In november 2009 heeft de gemeenteraad de structuurvisie Sint-Michielsgestel 1999 – 2015 onherroepelijk. De visie vormt het kader voor ruimtelijke ontwikkelingen van de gemeente voor de komende 15 jaar. De gemeente wil de groene recreatieve functie die de gemeente voor de regio vervult behouden en waar mogelijk versterken. Voorkomen moet worden dat een grote stedelijke agglomeratie ontstaat; de nadruk ligt op het beheer van de bestaande woningvoorraad en omgeving. De voorgestane ontwikkeling sluit aan op dit beleid.

2.4.2 Woonvisie 2005

De Woonvisie van de gemeente Sint-Michielsgestel van 10 november 2005 bevat de gemeentelijke visie op de thema's wonen, zorg en welzijn. Daarnaast omvat de visie een kader voor de periode 2005 - 2009 waaraan de gemeente bouwplannen kan toetsen. De woonvisie doet geen uitspraken over de hoeveelheid benodigde woningen maar over het type woningen dat gerealiseerd dient te worden. De gemeente heeft vier speerpunten geformuleerd om te komen tot een duurzaam woonklimaat:

  • 1. Voorzien in de behoefte aan wonen, zorg en welzijn;
  • 2. Sturen op de woningbouwproductie;
  • 3. Het voeren van een actieve grondpolitiek;
  • 4. Het maken van prestatieafspraken met corporaties.

Om dit woonklimaat te realiseren zoekt de gemeente samenwerking met andere partijen.

Uit de Woonvisie en het woonwensenonderzoek blijkt dat in de kern Den Dungen behoefte is aan nieuwe, grondgebonden woningen.

Duurzaamheid

Momenteel zijn er een aantal nieuwbouwlocaties in ontwikkeling binnen de gemeente. Omdat het aantal locaties beperkt is, is het voornemen deze beperkte voorraad aan hogere kwaliteitseisen te laten voldoen. Dat is niet alleen bouwkundig maar ook energetisch en stedenbouwkundig het geval.

Energie

Energie is de komende jaren een sterk stijgende kostenpost voor alle inwoners. Ondanks de schommelingen in tarieven de afgelopen tijd is de trend duidelijk waarneembaar. Om te zorgen dat de nieuwe woningen niet direct al verouderd worden opgeleverd wil de gemeente hiervoor zorg dragen door eisen te stellen die ten goede komen aan de eigenaren van de woningen.

Voor het energetisch deel wil de gemeente een norm vast gaan leggen in een gemeentelijke verordening die gekoppeld wordt aan de bouwverordening. Energienormen worden uitgedrukt in Energie prestatie Norm (EPC). Voor het de landelijke EPC-norm is momenteel 0,8. Deze zal per 1 januari 2011 verlaagd worden naar 0,6. Zoals het er nu uitziet zal per 1 januari 2015, de norm verder worden verlaagd naar 0,4.

Haalbaar

Uit diverse onderzoeken en projecten is gebleken dat met beperkte extra investeringen, zoals investeringen in zonneboilers, extra gevelisolatie, glas, lage temperatuur verwarming, warmtepompen, etcetera, een EPC-norm van 0,4 eenvoudig te halen valt. Daarnaast hebben de initiatiefnemers de mogelijkheid om duurzame ontwikkelingen te subsidiëren vanuit het gemeentelijke Vlagheidefonds, vanuit regelingen die de provincie Brabant beheert en vanuit voordelige financieringsconstructies (o.m. SVN).

Beleidslijn

Er wordt momenteel een beleidsadvies Energie en Duurzaamheid opgesteld. Vervolgens wordt deze ter besluitvorming aan het college voorgelegd, met als doel vaststelling door de Raad. Door middel van vaststelling door de Raad is deze hogere normering ook wettelijk afdwingbaar. Met vaststelling van het beleid en de verordeningen is het kader geschept waarbinnen de gemeente duidelijke afspraken kan maken met bouwpartijen en de kwaliteit in de toekomst gegarandeerd is. Het is de bedoeling te komen tot duurzame ontwikkeling van nieuwbouw en beheer. Hierbij geld dat het Convenant Duurzaam Bouwen reeds geldt (voor zowel woningen als voor bedrijfsgebouwen). Ook wordt gestreefd naar het kunnen voldoen aan (aspecten van) het Politiekeurmerk Veilig Wonen

2.4.3 Waterplan 2004

Doel van het Waterplan is om het watersysteem en de waterketen binnen de gemeente integraal te benaderen. Samenwerking tussen en afstemming met het waterschap en de gemeente is hierbij van groot belang. Daarnaast zijn er een aantal nevendoelen zoals het inzichtelijk maken van het functioneren van het watersysteem en de waterketen, het opstellen van een visie ten aanzien van duurzaam waterbeheer in de gemeente en het opstellen van een uitvoeringsprogramma.

In het plan worden vier thema's onderscheiden:

  • Hoogwater: voorkomen van overstromingen door te zorgen voor voldoende waterafvoercapaciteit, berging, inrichting en beheer van het oppervlaktewatersysteem;
  • Schoon water: vervuiling door puntlozingen en diffuse bronnen moet worden voorkomen, het drinkwater dient van voldoende kwaliteit te zijn en het afvalwater dient op verantwoorde wijze te worden afgevoerd en gereinigd;
  • Natuurlijk water: het benutten van een natuurlijke bergingscapaciteit zorgt voor een natuurlijker verloop van waterpeil, -stroming en -afvoer;
  • Mooi water: verbetering van kwaliteit en kwantiteit van het watersysteem en het behoud en ontwikkeling van natuurlijke beekdalen.

Bij de uitwerking van het plan zal worden aangesloten op de vereisten vanuit het Waterplan.

De gemeente Sint-Michielsgestel heeft tijdens het startoverleg (d.d. 27 november 2009) te kennen gegeven dat de voorkeur uitgaat naar waterberging in het openbaar gebied in plaats van waterberging op eigen terrein. Daarnaast gaat de voorkeur uit naar bovengrondse berging in plaats van ondergrondse berging.

2.4.4 Verkeersveiligheidsplan 1998

In 1998 is een gemeentelijk verkeersveiligheidsplan onherroepelijk door de gemeenteraad. De aanleiding voor dit plan bestond uit de toenemende verkeersoverlast, onveiligheid en nieuw geformuleerd verkeersbeleid. Alle wegen binnen de gemeente worden ingericht conform het principe duurzaam veilig. Bij de nieuw te realiseren weg binnen het plangebied wordt hier rekening mee gehouden, deze weg wordt ingericht als een 30 km/zone.

2.4.5 Kadernota milieu 2008 - 2011

In de Kadernota milieu is het milieubeleid van de gemeente Sint-Michielsgestel verwoord. Uit de nota komen een aantal belangrijke zaken naar voren:

  • De effectivtiteit van de vergunningsverlening en handhaving op grond van de Wet milieubeheer moet worden vergroot;
  • Het afvalbeleid is gericht op het voorkomen van afval en het hergebruiken en scheiden van afval;
  • Nieuwe bodemverontreinigingen moeten worden voorkomen en er dient een grondstromenbeleid opgesteld te worden;
  • Het is noodzakelijk dat de gemeente een klimaatbeleid opstelt en uitvoert.

Bij de ontwikkeling van voorliggend plan is aangesloten op hetgeen in de Kadernota is verwoord.