direct naar inhoud van 5.4 Geluid
Plan: Jacobskamp
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0845.BP2010DDNJCBSKM100-OH01

5.4 Geluid

De invloed van de bestaande en nieuwe wegen is onderzocht in een akoestisch onderzoek (Akoestisch onderzoek "Jacobskamp" Den Dungen Geluidbelastingen wegverkeerslawaai en reconstructie-onderzoek, Caubergh-Huygen, 28 oktober 2010). In dit onderzoek zijn een drietal situaties onderzocht:

  • Geluidbelasting van wegen in de omgeving van het plangebied op nieuwe woningen;
  • Geluidbelasting door reconstructie van het kruispunt Hooidonk/Hooidonksestraat;
  • Geluidbelastingen cumulatief.

Het onderzoek is als bijlage 17 bij dit bestemmingsplan gevoegd. Hieronder worden enkel de belangrijkste conclusies weergegeven.

Geluidbelasting van bestaande wegen op nieuwe woningen
In dit kader zijn de geluidbelastingen bepaald ter plaatse van de nieuwe geluidgevoelige bestemmingen binnen het plan als gevolg van alle wegen waarvan de geluidzone het plan overlapt. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van de zoneplichtige wegen Litserstraat, Paterstraat en Hooidonk ter plaatse van de nieuw te realiseren woningen niet wordt overschreden. De geluidbelasting ten gevolge van de Hooidonksestraat overschrijdt enkel de voorkeursgrenswaarde ter plaatse van de meest noordelijk gelegen nieuwe woning aan het verlengde Tennispad op het perceel Hooidonksestraat 2.

Geluidbelasting door reconstructie van het kruispunt Hooidonk/Hooidonksestraat
Als gevolg van de aanpassing van de kruising Hooidonk/Hooidonksestraat vindt een fysieke wijziging plaats aan de weg. In het onderzoek wordt bepaald welke invloed de voorgenomen wijziging heeft op de geluidbelastingen ter plaatse van de bestaande woningen in de omgeving van de kruising. Hiertoe zijn de huidige geluidbelastingen (voor reconstructie) berekend en de toekomstige geluidbelastingen (na reconstructie). De toename van de toekomstige geluidbelastingen ten opzichte van de huidige geluidbelastingen worden getoetst aan het reconstructiecriterium. Dit houdt in dat de geluidbelasting niet met 2 dB of meer mag toenemen.

Ten gevolge van de Hooidonksestraat neemt de geluidbelasting nergens toe met 2 dB of meer. Ten gevolge van de Hooidonk is op 10 rekenpunten sprake van een toename van 2 dB of meer. Er is daarom sprake van reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. Om de geluidbelasting te reduceren is de volgende maatregel doorgerekend: ter plaatse van de kruising wordt het plateau voorzien van een stille elementenverharding. Door de maatregel neemt de geluidbelasting dermate af dat er bij 8 rekenpunten geen sprake meer is van een toename van 2 dB of meer. Na het treffen van maatregelen is er bij 2 rekenpunten nog wel sprake van een toename van 2 dB of meer.

Voor deze rekenpunten zijn aanvullende maatregelen onderzocht om de geluidbelastingen ten gevolge van de Hooidonk terug te brengen. Een mogelijke bronmaatregel is het aanpassen van het wegdektype van de Hooidonk over een afstand van circa 70 meter met asfalttype SMA 0/6. Een mogelijke overdrachtsmaatregel is het realiseren van afschermende voorzieningen tussen bron en ontvanger. Deze maatregelen stuiten op stedenbouwkundige, verkeerskundige, landschappelijke en financiƫle aard. Voor de woningen Hooidonk 6, 8 en 10 wordt een procedure hogere grenswaarden doorlopen.

Conclusie
Vanuit wegverkeer zijn er geen belemmeringen voor de ontwikkeling van het plangebied. Voor de woningen Hooidonk 6, 8 en 10 en de meest noordelijke nieuwe woning aan het verlengde Tennispad wordt een hogere grenswaardeprocedure doorlopen.