direct naar inhoud van 5.3 Verkeer
Plan: Jacobskamp
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0845.BP2010DDNJCBSKM100-OH01

5.3 Verkeer

Het realiseren van een nieuw woongebied en de verplaatsing van de sportvelden wijzigt de verkeersstromen in de omgeving van het plangebied. Om inzichtelijk te maken wat de verkeerskundige consequenties zijn van de voorgenomen ontwikkelingen, is door DTV een verkeerskundig onderzoek verricht (DTV, Verkeerskundig onderzoek, Project Jacobskamp in Den Dungen, mei 2009). Dit verkeerskundig onderzoek is als separate bijlage 13 bij dit bestemmingsplan gevoegd. Uit dit onderzoek blijkt dat een groot deel van het autoverkeer van en naar de planlocatie gericht is op de N279 en derhalve gebruik maakt van de Hooidonk en Poeldonk. Deze wegen hebben meer dan voldoende capaciteit om het extra verkeer, als gevolg van de ontwikkeling op Jacobskamp, zonder problemen te kunnen verwerken. De aansluiting van de Hooidonksestraat op de Hooidonk vormt echter een aandachtspunt, aangezien de aansluiting ligt in een scherpe bocht. Wanneer in de toekomst meer afslaande bewegingen op deze locatie gaan plaatsvinden, kan dit leiden tot een toename van de verkeersonveiligheid op deze locatie. De bestaande woonwijk die grenst aan het gebied Jacobskamp, zal minder verkeer van en naar de sportvoorzieningen te verwerken krijgen. Tegelijkertijd zal autoverkeer vanuit Jacobskamp richting het centrum van Den Dungen en Sint-Michielsgestel (bijvoorbeeld voor het doen van de wekelijkse boodschappen) wel gebruik maken van de straten van de aanliggende woonwijk. Het gaat echter maar om een beperkt aantal auto's dat zich verdeelt over verschillende straten.

Op basis van bovenstaande aanbeveling voor aandacht voor de aansluiting Hooidonksestraat – Hooidonk, is door Goudappel Coffeng een onderzoek verricht naar de meest optimale vormgeving voor de aansluiting van de Hooidonksestraat op de Hooidonk (Goudappel Coffeng, Aansluiting Jacobskamp Den Dungen, 28 juli 2010). Dit onderzoek is als separate bijlage 14 bij dit bestemmingsplan gevoegd. Uit dit onderzoek blijkt dat bij elke gewenste vormgeving (rotonde of gelijkwaardige kruispunten) het verkeer goed wordt afgewikkeld. Qua verkeersveiligheid scoort een rotonde iets beter, omdat hier geen linksafslaand verkeer over het kruispunt hoeft te rijden. Gezien de intensiteiten en de snelheid hoeft dit linksafslaand verkeer geen problemen op te leveren en is het voordeel van de rotondes dus zeer gering. Op basis van de verkeersintensiteiten is een rotonde eigenlijk overbodig, omdat twee gelijkwaardige kruispunten het verkeer goed kunnen afwikkelen. Zeker met het oog op de toekomst wanneer het sluipverkeer op de Hooidonksestraat (dat een alternatieve route zoekt voor de N279) zal verdwijnen. Dit maakt een rotonde een te verkeerskundige en te grootschalige maatregel die de ruimtelijke kwaliteit van de dorpsentree niet ten goede komt.

afbeelding "i_NL.IMRO.0845.BP2010DDNJCBSKM100-OH01_0006.png"  
Figuur 6 Definitief ontwerp aansluiting Jacobskamp (Bron: Goudappel Coffeng)  

Voor het definitief ontwerp is de variant met twee gelijkwaardige kruispunten in één zone uitgewerkt. Het kruispunt is een plateau, waardoor de snelheid van het verkeer geremd wordt en het kruispunt ook als kommaatregel kan dienen. Door de soepele bocht in het tracé van de Hooidonk en het verschil in rijbaanbreedte tussen de Hooidonksestraat, blijft de Hooidonk visueel de hoofdroute. Dit zorgt ervoor dat de Jacobskamp (Tennispad noord) geen snelle route lijkt voor overig verkeer en alleen bestemmingsverkeer hiervan gebruik zal maken.

Eén van de uitgangspunten van het verkeerskundig onderzoek van DTV is de bouw van circa 350 woningen in het plan. In onderliggend bestemmingsplan is in eerste instantie uitgegaan van de bouw van 276 woningen in het plangebied. De berekeningen uit het verkeerskundig onderzoek zijn daarom aangepast, om de juiste basis te leggen voor het luchtkwaliteitsonderzoek en het geluidsonderzoek wegverkeerslawaai. De aangepaste berekeningen zijn opgenomen in bijlage 15.

Het meest recente bouwplan gaat nu uit van de realisatie van 290 woningen. De berekeningen van de verkeersgeneratie en toekomstige intensiteiten zijn niet aangepast op dit verschil van 15 woningen. Omdat de invloed van 15 woningen op de verkeersafwikkeling zeer marginaal is, wijzigen de conclusies van het verkeersonderzoek niet als gevolg van de toevoeging. Een korte berekening toont dit aan: 15 woningen a 7 motorvoertuigbewegingen = 105 motorvoertuigbewegingen per etmaal. Van dit aantal rijdt circa 86% via Tennispad noord, 0,86*105 = 90 mvtgbew per etmaal via Tennispad Noord. Hier wordt een intensiteit verwacht van 1628 mvtg/etm. Een toevoeging van 90 mvtgbew/etm op deze straat is niet merkbaar en levert geen problemen op voor de verkeersafwikkeling.

In het akoestisch onderzoek en het luchtkwaliteitsonderzoek is uitgegaan van de verkeersberekeningen voor 276 woningen. De effecten van de toevoeging van 14 woningen aan het plan op de aspecten geluid en lucht zijn onderzocht door AGEL adviseurs. Dit onderzoek is als bijlage 16 bij dit bestemmingsplan gevoegd. Uit het onderzoek blijkt, dat de planverdichting een dermate geringe bijdrage geeft op de geluid- en luchtkwaliteit, dat dit geen verandering geeft in de conclusies uit het hierboven genoemde akoestisch onderzoek en luchtkwaliteitsonderzoek, zoals weergegeven in paragraaf 5.4 en 5.5.