Plan: | Hooghei II |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0840.2585KO001-DEF1 |
Ter voorbereiding van het bestemmingsplan Hooghei II is akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de effecten van railverkeers- en wegverkeerslawaai. De geluidsbelasting van een drietal wegen is onderzocht, te weten de Hoefstraat, de Lage Zegstraat en de OL Vrouwestraat. Tevens is de geluidsbelasting beschouwd ten gevolge van railverkeer op het spoortraject 640 (Roosendaal - Etten-Leur).
Hoefstraat
De toetsingswaarde ter plaatse van de gevels van nieuw te realiseren woningen ten gevolge van verkeer over de Hoefstraat bedraagt ten hoogste 47,6 dB (Lden) inclusief 5 dB correctie conform art. 3.6 van het RMG 2006. Deze treedt op op de meest noordoostelijk gelegen woning. De voorkeursgrenswaarde wordt bij geen van de woningen overschreden.
Lage Zegstraat
De toetsingswaarde ter plaatse van de gevels van nieuw te realiseren woningen ten gevolge van verkeer over de Lage Zegstraat bedraagt ten hoogste 30,4 dB (Lden) inclusief 5 dB correctie conform art. 3.6 van het RMG 2006. Deze treedt op op de meest zuidelijk gelegen woning. De voorkeursgrenswaarde wordt bij geen van de woningen overschreden.
OL Vrouwestraat
De toetsingswaarde ter plaatse van de gevels van nieuw te realiseren woningen ten gevolge van verkeer over de OL Vrouwestraat bedraagt ten hoogste 38,8 dB (Lden) inclusief 5 dB correctie conform art. 3.6 van het RMG 2006. Deze treedt echter op op de meest noordoostelijk gelegen woning. De voorkeursgrenswaarde wordt bij geen van de woningen overschreden.
Voor wat betreft het wegverkeerslawaai treden er ter plaatse van de gevels van de nieuw te realiseren woningen geen overschrijdingen op van de in de Wet geluidhinder gestelde voorkeursgrenswaarde. Maatregelen zijn derhalve niet onderzocht.
Goede ruimtelijke ordening
Om te kunnen beoordelen of in onderhavig geval van een goede ruimtelijke ordening sprake is, dient ook de invloed van nabijgelegen 30 km/u-wegen op het woonmilieu te worden beoordeeld.
Deze wegen zijn alle doodlopend en vervullen derhalve uitsluitend een functie voor bestemmingsverkeer. Aangezien de hiermee samenhangende verkeerproductie gering is, is onderzoek naar de invloed van deze wegen op het woonmilieu in het plangebied niet opportuun. Derhalve kan worden geconcludeerd dat in onderhavig geval sprake is van een goede ruimtelijke ordening.
De geluidsbelasting ten gevolge van railverkeer over het traject Roosendaal – Etten Leur bedraagt in het toekomstig maatgevend jaar naar verwachting niet meer dan 54,4 dB (Lden). De voorkeursgrenswaarde wordt hiermee op geen van de woningen overschreden. In het onderzoeksrapport 'Hooghei II te Zegge, Akoestisch onderzoek weg- en railverkeerslawaai' zijn de volledige rekenresultaten ter plaatse van alle woningen opgenomen.
Geconcludeerd kan worden dat er ter plaatse van de gevels van de nieuw te realiseren woningen geen overschrijdingen optreden van de in de Wet geluidhinder gestelde voorkeursgrenswaarde voor wegverkeers- en railverkeerslawaai. Maatregelen zijn niet onderzocht. Er zijn derhalve geen (akoestische) belemmeringen ten aanzien van het plan.