Plan: | Hooghei II |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0840.2585KO001-DEF1 |
De locatie grotendeels is gelegen in bestemmingsplan 'Buitengebied 2012' en heeft daarin de bestemming 'Agrarisch gebied'. Op deze gronden mag niet worden gebouwd, met uitzondering van bouwwerken, geen gebouwen zijnde, “welke ter plaatse noodzakelijk zijn uit een oogpunt van doelmatige agrarische bedrijfsvoering dan wel uit een oogpunt van beheer en onderhoud overeenkomstig de doeleinden, waaronder begrepen beperkte voorzieningen ten behoeve van dagrecreatie”.
Binnen het bestemmingsplan "Hooghei - Zegge" hebben de bestemmingen 'Groen' en 'Water' betrekking op de gronden die voor de ontwikkeling van Hooghei II worden aangesproken. Deels zullen deze bestemmingen niet wijzigen. Echter wordt binnen deze gronden ook een woonkavel aangelegd. Een gedeeltelijke wijziging van het bestemmingsplan is noodzakelijk om voorgestane ontwikkeling mogelijk te maken.
De bouw van woningen is niet toegestaan binnen de voorbesproken bestemmingen en is dan ook in strijd met het bestemmingsplan. Er bestaan binnen de bestemmingsplannen, en op basis van de nieuwe Wro, geen mogelijkheden om medewerking te verlenen aan een wijziging van het vigerende bestemmingsplan.
Momenteel wordt het bestemmingsplan Buitengebied 1998 geactualiseerd. Na die actualisatie zal het in dit bestemmingsplan opgenomen plangebied niet langer deel uitmaken van dat bestemmingsplan, maar zal het planologisch regime gelden zoals opgenomen in het voorliggende bestemmingsplan Hooghei II.
In de StructuurvisiePlus uit mei 2003 is opgenomen dat in het gebied ten westen van de Waegemaekersstraat ruimte wordt gecreëerd voor woningen die vallen onder de regeling 'Ruimte voor Ruimte'. Het landelijke gebied rondom Zegge vormt geen harde contour voor verdere verstedelijking. De zuidelijk gelegen spoorlijn en noordelijk de Bosschenhoofdseweg zijn harde grenzen voor de kern, vanwege de barrièrewerking. Wel wordt aan de westzijde ruimte gecreëerd voor woningen die vallen onder de 'Ruimte voor ruimte'-regeling (omgeving Waegemaekersstraat). De ruimtelijke kwaliteiten aan de randen van Zegge zijn zodanig dat er voldoende mogelijkheden zijn om woningbouw te realiseren, zonder dat dit tot een aantasting leidt van zowel de landschappelijke als stedenbouwkundige structuur.
Kleine kernen hebben vaak te maken met leefbaarheidsvraagstukken, als gevolg van vergrijzing en ontgroening staat de instandhouding van voorzieningen onder druk. In een integraal dorpsontwikkelingsplan (IDOP) is aan de hand van verschillende thema's onderzocht hoe de leefbaarheid op zijn minst in stand kan worden gehouden en zo mogelijk kan worden verbeterd. Het IDOP is samen met de bewoners tot stand gekomen. Het IDOP is vastgesteld door de raad op 24 september 2009.
In het IDOP staat het volgende geschreven: 'Om in de toekomst goed te kunnen wonen in Zegge en om het sociale leven en voorzieningen op peil te houden, vinden inwoners dat er voor alle doelgroepen voldoende en geschikte woningen moeten zijn. De woningvoorraad in Zegge is de afgelopen jaren echter niet of nauwelijks gegroeid en het aanbod is te eenzijdig. Het grootste deel van de woningen bestaat uit middeldure eengezinswoningen. Dit in combinatie met o.a. een sterke vergrijzing en gezinsverdunning leidt ertoe dat jongeren en ouderen wegtrekken. Dit betekent dat er gericht nieuwe woningen moeten worden gebouwd in Zegge.'
De ontwikkeling van Ruimte voor Ruimte woningen heeft niet direct een meerwaarde voor de versterking van de evenwichtige bevolkingsopbouw. Ze kunnen echter wel een bijdrage leveren aan het binnen halen van kapitaalkrachtige inwoners van buiten en een verbetering van het buitengebied betekenen door de sloop van stallen die daar tegenover moet staan. Een mogelijke locatie is langs de linten, mits ze goed worden ingepast in het landschap. Voor een goede planologische doorwerking moet eerst een beleidsnotitie buitengebied in ontwikkeling worden opgesteld. Momenteel is alleen het gebied Hooghei (Lage Zegstraat, nabij het tennispark) aangewezen als ontwikkelingslocatie voor Ruimte voor Ruimte woningen.'
Buiten de genoemde voordelen van Ruimte voor Ruimte is er nog een bijkomend voordeel: Doordat mensen een woning naar eigen idee kunnen bouwen, zijn er ruimere mogelijkheden om een woning aan te passen aan de woonbehoefte, waardoor mensen er langer zullen blijven wonen (levensloopbestendig). Dit sluit weer aan bij het genoemde in het IDOP om aandacht te hebben voor seniorenwoningen. Ook wordt door het bouwen van duurdere woningen de doorstroming bevordert, waardoor weer woningen vrijkomen in de goedkopere woningcategorieën.
Geconcludeerd kan worden dat de ontwikkeling van Hooghei II past binnen de uitgangspunten van het IDOP.
In 2008 is voor de gemeente de Woonvisie 2008 - 2012 opgesteld. Aangegeven is hier dat de gemeente ruimte wil bieden aan doorstromers (zelfstandig wonende gezinnen/huishoudens tot circa 55 jaar die zich willen verbeteren). De doorstromers zijn nu voornamelijk aangewezen op de ‘Ruimte voor Ruimte'-regeling en de mogelijkheden op de bestaande markt. Inclusief de ontwikkeling van Hooghei I zijn er op het moment ongeveer 25 woningen die op termijn volgens de 'Ruimte voor Ruimte'-regeling worden ontwikkeld. De ‘Ruimte voor Ruimte’-regeling kan in de gemeente een flinke impuls voor de doorstroming opleveren en daarmee voorzien in de woonwensen van andere inwoners. Het prijssegment is echter dermate hoog dat slechts een select gezelschap gebruik kan maken van de mogelijkheden die ontstaan. De gemeente Rucphen heeft de ambitie om een bredere groep een kwaliteitsstap te laten maken. Dat betekent in de sfeer van tweekappers en vrijstaande woningen met kavel vanaf 300 tot ca 500 m² meer mogelijkheden aanbieden. Daartoe wil de gemeente een actieve grondpolitiek gaan voeren, waardoor ze zelf de regie in handen kan houden en voor toewijzing van de kavels kan zorgdragen. Overigens blijft deze nieuwbouw niet zonder meer voorbehouden aan lokale doorstromers, maar zou het voor remigranten ook makkelijker moeten worden om mee te dingen naar een dergelijke kavel of woning. Instroom van (jonge) gezinnen draagt bij aan de vitaliteit van de kernen en dus de gemeente.
Verder wordt gesteld dat de woningbouw in Brabant vaart moet houden. Er wordt naar gestreefd dat er ieder jaar minimaal 10.000 woningen (netto) gebouwd worden in de provincie. Omdat het belangrijk is om vooral jongeren aan Brabant te binden wordt met name de bouw van woningen voor starters bevorderd. De ambitie is om 4.000 woningen extra voor starters te bouwen in de komende 4 jaar. De provincie bevordert dat door gerichte maatregelen. Ook worden nieuwe vormen als collectief particulier opdrachtgeverschap bevorderd. Het teniet doen van het grote tekort aan geschikte en betaalbare woningen voor starters is een van de ambities van de gemeente.
Concreet zal de gemeente voor doorstromers en instromers de volgende actie in de nieuwbouw ondernemen. 20% van de beoogde nieuwbouw die al is onderverdeeld naar doelgroep, is bestemd voor de doelgroep doorstromers tot circa 55 jaar; dit zijn 120 woningen. Daarin zijn de 'Ruimte voor Ruimte'-woningen, maar ook de inwoners met bouwkavels inbegrepen.
De ontwikkeling van de het plangebied sluit aan bij de doelen zoals gesteld in de Woonvisie. Hierin is namelijk aangegeven de Ruimte voor Ruimte kavels de doorstroming binnen de gemeente een flinke impuls geven. Daarnaast worden in het plangebied woningen gecreëerd in een lager prijssegment, voor in de Woonvisie genoemde doelgroepen. Een bijdrage aan het streven van de provincie wordt geleverd door de ontwikkeling van een zestal starterswoningen.
Dit visiedocument Groenbeleid Rucphen maakt inzichtelijk op welke wijze in de gemeente invulling wordt gegeven aan groen en wat daarover valt op te merken. Hiermee is invulling gegeven aan de evaluatie zoals die door de gemeenteraad is gevraagd bij het vaststellen van het Groenbeheerplan 2000. Door de verschillende typen groen te analyseren op de wijze van beheer, kwaliteit en kwantiteit is een reëel beeld van het groen in de gemeente Rucphen ontstaan.
Het onderhoud van het groen blijkt te voldoen aan de in het 'groenbeleidplan 2000' gestelde kwaliteit. Ook blijkt waar de knelpunten en verbeterpunten liggen. De bestaande werkwijze voor onderhoud kan in grote lijnen worden gehandhaafd. Er is wel behoeft aan werkomschrijvingen voor de eigen groendienst, evenals aan beheerplannen, beleid en visies op verschillende typen groen. Door het opstellen van dergelijke documenten kan de beheerkwaliteit ook voor de toekomst worden gewaarborgd.
Uit het document blijkt ook dat de kwaliteit van het groen afhangt van de gemaakte keuzes in het ontwerpproces. Door het opstellen van beleid kan hier directer op worden gestuurd in de ontwikkelingsfase. De ambititie voor de komende jaren is vooral gericht op verdere invulling te geven aan het opnemen van groen in beleid, beheerplannen en planvorming.
Voor de kern Zegge wordt in het visiedocument geconstateerd dat het een stenig uiterlijk heeft. Door groene inkleding van de nieuwbouw wordt dit stenige uiterlijk verminderd. Tevens is veel aandacht besteed aan het zoveel mogelijk in stand houden van de bestaande houtwal. Tevens worden nog enkele bomen aangeplant in de ontsluitingsweg, om de groene uitstraling van het gebied te bevorderen.
De gemeente Rucphen heeft een Groenstructuurplan opgesteld om inzichtelijk te krijgen hoe de groenstructuur momenteel is en om hieruit verbeterpunten te kunnen destilleren voor de toekomst (vastgesteld op 11 februari 2010).
Boomarme woonstraten zijn typisch voor de gemeente Rucphen en komen ook in Zegge voor. Het versterken van groen in de woonstraten is een aandachtspunt voortkomend uit dit structuurplan. De dorpsrand van Zegge is soms wat stenig. Door bomengroepjes of bosplantsoen aan te brengen kan het beeld vanuit het buitengebied op de kern wat verzacht worden. Daarnaast wordt waarde gehecht aan het landelijk binnenkomen van de kern. De entree van de Hoefstraat behoeft op dit gebied aandacht.
Voor het plan Hooghei II wordt invulling gegeven aan de aandachtspunten uit het Groenstructuurplan, door in de nieuwe ontstluitingsweg bomen aan te planten en bestaand groen zoveel mogelijk in stand te houden. De rand van het plan Hooghei II wordt begrensd door een natuurlijk ingerichte strook. Hierdoor wordt de dorpsrand van Zegge groen ingekleed en daardoor minder stenig. De benodigde verbreding van de Hoefstraat biedt ook gelijk mogelijkheden om met de reconstructie van deze weg aandacht te besteden aan het 'landelijk binnenkomen'.
Op 11 december 2012 hebben burgemeester en wethouders van Rucphen de Groene Kaart vastgesteld en de daarop betrekking hebbende Regeling beoordeling kapaanvragen Groene kaart. Hiermee heeft het college invulling gegeven van het bepaalde in artikel 4:11b van Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Rucphen. De Groene Kaart betreft een topografische kaart waarop beschermde houtopstanden zijn aangegeven in de vorm van vlakvorminge, lijnvormige en puntvormige elementen. Deze houtopstanden zijn tevens opgenomen in een bij de kaart behorend register.
Op grond van deze regeling dient aan een omgevingsvergunning voor het kappen van (delen van) deze houtopstanden een belangeafweging ten grondslag te liggen en kunnen aan het verlenen van een vergunning voorwaarden worden verbonden, zoals een herplantplicht.
Voor onderhavig plan heeft deze regeling met name betrekking op de houtwal in het zuidelijk gedeelte van het plangebied. Deze houtwal is op figuur 3.1 aangegeven als lijnvormig element 5013 dat deels ligt binnen plangebied (grijs vlak).
Figuur 3.1 Uitsnede Groene Kaart kern Zegge