direct naar inhoud van 4.2 Beschrijving op onderdelen
Plan: Eerste herziening Lubberstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0823.BPSPLUBBSTHERZ1-VAST

4.2 Beschrijving op onderdelen

4.2.1 Woningen

Naast ruimtelijke karakteristieken bepalen ook de woningen het karakter van een dorp. De bebouwing langs de Spoordonkseweg is zeer divers, door de langzame (organische) invulling van woningen langs dit lint. Waar voorheen agrarische bouwvormen het karakter bepaalden, wordt dit nu bepaald door een veelheid aan bouwstijlen die in de loop der jaren een plek hebben gekregen langs het lint. De agrarische bebouwing vormt nog relicten in deze structuur. De gemeenschappelijke deler van de bebouwing is de dorpse uitstraling. De bebouwing heeft een beperkte massa en een ingetogen uitstraling.

De verschillende structuurdragers in het plangebied en het diverse woningbouwprogramma zorgen voor verschillende sferen in het plangebied. De verschillende kavelgroottes leveren een divers spel op. De Ruimte voor Ruimte kavels zijn de grootste kavels in het plangebied met een grootte van ongeveer 1.000 m². De kleinste kavels bestaan uit het sociale programma van ongeveer 175 m². Op deze kavels vindt de ontwikkeling van CPO Spoordonk plaats. De kavelgrootte is niet alleen bepalend voor het totaalbeeld, maar ook voor de schakelingen die binnen het programma mogelijk zijn. De halfvrijstaande woningen zorgen voor extra massa.

4.4.2 Openbaar gebied

De L-vormige ontsluitingsweg vormt de hoofdontsluiting van het plan. Aan de noord- en de oostzijde takt de hoofdontsluitingsweg aan op de bestaande linten.

In het westen van het plan ligt een doorsteek voor langzaam verkeer naar de Merodelaan. In de ontsluiting wordt een onderscheid gemaakt tussen hoofdontsluiting en woonstraten met groenstrook.

4.2.2 Openbaar gebied

De L-vormige ontsluitingsweg vormt de hoofdontsluiting van het plan. Aan de noord- en de oostzijde takt de hoofdontsluitingsweg aan op de bestaande linten.

In het westen van het plan ligt een doorsteek voor langzaam verkeer naar de Merodelaan.

In de ontsluiting wordt een onderscheid gemaakt tussen hoofdontsluiting en woonstraten met groenstrook.

afbeelding "i_NL.IMRO.0823.BPSPLUBBSTHERZ1-VAST_0009.png"

Figuur 4.1: Profiel 1: hoofdontsluitingsweg

Profiel 1 laat een 4,6 m brede rijweg zien met aan beide zijden een strook waarin afwisselend in geparkeerd kan worden of grasstroken met bomen de rijweg verfraaien. Aan de hoofdontsluitingsweg is aan beide zijden een voetpad van 1,50 meter opgenomen. Hier kan verlichting geplaatst worden en kunnen kabels en leidingen een plek krijgen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0823.BPSPLUBBSTHERZ1-VAST_0010.png"

Figuur 4.2: Weergave doorsnedes in totaalplan

4.2.3 Parkeren

Het parkeren wordt voor een groot deel opgelost in het openbaar gebied. Met name bij de aaneengebouwde woningen is het noodzakelijk om parkeerplaatsen in het openbaar gebied te realiseren. Het aantal benodigde parkeerplaatsen volgt uit de gemeentelijke parkeernorm (randvoorwaarde) gerelateerd aan het woningbouwprogramma. Om te berekenen hoeveel parkeerplaatsen ten minste in het openbare gebied gerealiseerd moeten worden, is uitgegaan van de volgende rekensom:

  • Voor de twee-onder-een kap woningen (250 en 350 m²) geldt een parkeernorm van 1,8. Hiervan wordt 1,5 parkeerplaats op eigen terrein verwezenlijkt (garage = 0,5, oprit = 1).
  • Voor aaneengebouwde woningen (150 m²) geldt een parkeernorm van 1,5.Indien mogelijk wordt een deel van de parkeernorm op eigen terrein gerealiseerd. Er wordt in de berekeningen vanuit gegaan dat 1,5 parkeerplaats in het openbaar gebied gerealiseerd wordt, met uitzondering van de eindwoningen, daar wordt een oprit toegepast die als halve parkeerplaats mag worden geteld.
  • Voor de 'Ruimte voor Ruimte'-kavels geldt dat 2 parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd moeten worden. Er worden geen parkeerplaatsen in het openbaar gebied gerealiseerd.

De plannen van CPO Spoordonk voorzien in 22 woningen. Dit mogen rijwoningen of tweekappers zijn. Omdat het woningtype niet op voorhand is vastgelegd, moet worden uitgegaan van een worst-case benadering. In dit geval betekent dat dat moet worden uitgegaan van 22 rijwoningen met 1,5 parkeerplaats per woning in het openbaar gebied, zijnde 33 parkeerplaatsen. Het plan voorziet in 36 parkeerplaatsen in het openbaar gebied. Dit is terug te vinden in Bijlage 1 Inrichtingsschets parkeren. In het bouwplan is in totaal voorzien in 40 parkeerplaatsen inclusief parkeerplaatsen op eigen terrein.

4.2.4 Groenstructuur

De kern van Spoordonk bestaat van oorsprong uit lintbebouwing aan een doorgaande weg. Vanuit deze situatie zijn in de oksels van de (landbouw-ontsluitings)wegen veelal kleinere uitbreidingsplannen gerealiseerd. Zowel de ontsluitingsweg van Spoordonk als de betreffende zijwegen zijn van oorsprong beplant met (meestal) eiken.

Om aan te sluiten bij de laanbeplanting in de directe omgeving van het plangebied wordt de (hoofd-) ontsluitingsweg in het plan ook van laanbeplanting voorzien.

In het noorden van het plan vormen de bestaande bomen die langs de nieuwe ontsluitingsweg zijn gelegen een versterking van het verruimde profiel. Ze dragen bij aan een aantrekkelijke entree van het gebied.