direct naar inhoud van 4.1 Stedenbouwkundige randvoorwaarden en uitgangspunten
Plan: Eerste herziening Lubberstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0823.BPSPLUBBSTHERZ1-VAST

4.1 Stedenbouwkundige randvoorwaarden en uitgangspunten

Voor het plangebied zijn zowel programmatische als stedenbouwkundige uitgangspunten en randvoorwaarden opgesteld. Randvoorwaarden zijn de punten waar in het plan aan voldaan moet worden. Uitgangspunten zijn keuzes die in het verdere planproces een sturende rol vervullen en waarvan, onder omstandigheden, mag worden afgeweken. Een groot deel van de randvoorwaarden en uitgangspunten is opgesteld conform de wensen en het programma van eisen van de gemeente. Tevens zijn er onder andere randvoorwaarden opgenomen welke gelden conform de Keur van het waterschap. Op basis van de gebieds- en locatiekenmerken en de gestelde voorwaarden en uitgangspunten is een ruimtelijk planconcept voor het gebied gemaakt.

4.1.1 Randvoorwaarden

De volgende randvoowarden zijn van toepassing voor het plangebied:

  • De parkeernorm voor de diverse woningcategorieën (conform normen uit CROW 2004):
    • 1. voor de vrijstaande woningen geldt de aanleg van minimaal twee parkeerplaatsen op eigen terrein (uitgezonderd de garage);
    • 2. voor de rijwoningen geldt een parkeernorm van minimaal 1,5 pp/woning;
    • 3. voor de twee onder een kap woningen geldt een parkeernorm van minimaal 1,8 parkeerplaasts waarvan 1,5 parkeerplaats op eigen terrein gerealiseerd moet worden;
    • 4. een oprit van 6 meter telt voor 1 pp.
    • 5. een oprit bij een eindwoning van aaneengebouwde woningen telt mee voor 0,5 pp
  • Aansluiting van het plangebied op de bestaande wegenstructuur (Spoordonkseweg, Merodelaan en Lubberstraat).
  • Een duurzaam watersysteem;
  • Een verkeersstructuur conform het principe 'duurzaam veilig' en een 30 kilometerregime, waarbij het gebied een woon- en verblijfskarakter krijgt.
4.1.2 Uitgangspunten
  • Een samenhangende stedenbouwkundige afronding van de kern Spoordonk, waarbij een hoge ruimtelijke kwaliteit wordt nagestreefd.
  • Het toepassen van een evenwichtige verhouding tussen massa en ruimte waardoor de nieuwe bebouwing een vanzelfsprekend onderdeel wordt van het dorpssilhouet.
  • Een zachte overgang van bebouwing naar het omliggende gebied, waarbij het groene karakter van de dorpsrand van Spoordonk uitgangspunt is.
  • Zorgvuldige ruimtelijke en functionele aansluiting met het aangrenzende gebied.
  • Waar mogelijk het behouden en versterken van de bestaande boombeplanting, de aanwezige groenelementen en de bestaande waterlopen.