Plan: | Eerste herziening Lubberstraat |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0823.BPSPLUBBSTHERZ1-VAST |
Het plangebied ligt voor een groot deel in de invloedsfeer van 30 km/u wegen. Voor een 30 km/u weg hoeft geen aanvullend akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd. Echter delen van het plangebied liggen binnen de invloedsfeer van 60 km/u wegen. Het betreft hier zowel de Spoordonkseweg als de Lubberstraat. Voor deze delen van het plangebied is een akoestisch onderzoek uitgevoerd.
De geluidsbelasting op de gevels van de nieuwbouw in het plangebied is bepaald voor het jaar 2020 en getoetst aan de voorkeursgrenswaarde en uiterste grenswaarde uit de Wet Geluidhinder. Maatregelen ter vermindering van de geluidsbelasting zijn onderzocht. De geluidsbelasting ten gevolge van verkeer op de Spoordonkseweg overschrijdt de voorkeursgrenswaardevan 48 dB niet. De geluidsbelasting ten gevolge van verkeer op de Lubberstraat overschrijdt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB met een maximum van 50 dB (aan de zuidoostzijde van het plangebied). Maatregelen ter vermindering van de geluidsbelasting op de gevels van de woningen in het plangebied zijn wellicht niet haalbaar en/of doeltreffend. Eén en ander ter beoordeling van het bevoegd gezag, in dit geval Gemeente Oirschot.
Echter de gemeente is voornemens de grenzen van de bebouwde kom te verplaatsen, als gevolg van de uitbreiding aan de Lubberstraat. Deze wordt dan geplaatst ter hoogte van Lubberstraat 7. Dit heeft consequenties op de geluidsbelasting van de woningen aan de Lubberstraat. Dit heeft tot gevolg dat de maximumsnelheid ter hoogte van het plangebied Lubberstraat naar beneden wordt bijgesteld. Indien de komgrens geplaatst wordt ter hoogte van Lubberstraat 7, liggen geen van de nieuw te realiseren woningen binnen de wettelijke zone rondom de Lubberstraat. Bij alle woningen is in dit geval zonder meer sprake van een acceptabel woon- en leefklimaat.
De resultaten van dit onderzoek zijn opgenomen in het Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai uitgevoerd door Grontmij d.d.2 juli 2008 met rapportnummer 208344.rsd.431.R001.revisie 00. Deze is opgenomen in de bijlagen. De gevolgen van de verplaatsing van het bebouwde kombord en daarmee samenhangend de verschuiving van het 30 km/h gebied zijn beschreven in de aanvullende notitie 208344.rsd.431N0002.