Plan: | Dorpsstraat 6 - 8 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0815.BPL10007HLB-VA01 |
Bodem
De bodemkwaliteit is in het kader van een bestemmingsplan van belang indien er sprake is van functieveranderingen of een ander gebruik. De bodem moet geschikt zijn voor de functie. Een eventuele verontreiniging dient milieutechnisch opgeruimd te kunnen worden en dit dient financieel haalbaar te zijn. Voor dit plan is een bodemonderzoek uitgevoerd omdat op voorhand niet aannemelijk is dat de bodem geschikt is voor de woonfunctie: er is immers lange tijd een bedrijf actief op de locatie. Uit het bodemonderzoek komt naar voren dat er géén reden voor een nader onderzoek is en bestaan er met betrekking tot de milieuhygiënische kwaliteit van de bodem géén belemmeringen voor de nieuwbouw op de onderzoekslocatie. De bodem is geschikt voor de beoogde nieuwe woonfunctie. In de bijlage is het bodemonderzoek opgenomen.
Lucht
Op 15 november 2007 is de 'Wet luchtkwaliteit' in werking getreden. Sinds 1 januari 2009 is tevens het 'Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen)' in werking getreden. In het kader van deze wet- en regelgeving dient gekeken te worden of een bepaalde functie niet te veel luchtvervuiling veroorzaakt. Het maakt onderscheid tussen projecten die "in betekende mate" (IBM) en "niet in betekende mate" (NIBM) leiden tot een verslechtering van de luchtkwaliteit. Op basis van deze regelgeving is voor projecten die 'niet in betekenende mate' de luchtkwaliteit verslechteren (tot 500 woningen of 33.333 m2 b.v.o. kantoorruimte per ontsluiting) geen luchtkwaliteitonderzoek meer noodzakelijk. Met in totaal 11 nieuwe woningen is dit project een NIMB project en kan worden geconcludeerd dat de luchtkwaliteit niet verslechtert en geen belemmering is voor dit plan.
Geluid
De mate waarin het geluid, veroorzaakt door het wegverkeer en/of door inrichtingen, het woonmilieu mag belasten, is geregeld in de Wet geluidhinder. De wet stelt dat in principe de geluidsbelasting op de gevel van woningen niet hoger mag zijn dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, dan wel een nader bepaalde waarde (hogere grenswaarde). De wet stelt verplicht onderzoek te verrichten indien binnen de onderzoekszones van wegen gebouwd wordt. De woningbouwlocatie is gelegen binnen de geluidzone van de Dorpsstraat. De woningen in de eerste lijn liggen op ca. 10 meter uit de as van de weg. De overige woningen liggen ten opzichte van de Dorpsstraat in de tweede lijn. De locatie is gelegen op korte afstand van de Espenstraat. Deze weg kent een maximumsnelheid van 30 km/uur en heeft dus geen zone in de zin van de Wet geluidhinder. Ook de op grotere afstand gelegen Iepenlaan kent een maximumsnelheid van 30 km/uur en kent geen zone in de zin van de Wet geluidhinder.
Uit het onderzoek volgt dat voor de drie woningen aan de Dorpsstraat de voorkeurswaarde wordt overschreden. De belasting op de gevel is 54 dB. Het onderzoek is in de bijlage bij dit bestemmingsplan in te zien. Voor deze belasting wordt een hogere grenswaarde vastgesteld nadat hiertoe een procedure hogere grenswaarde is doorlopen. Het aspect akoestiek vormt daarmee geen belemmering voor uitvoering van dit plan.
Milieuzonering
In het kader van een goede ruimtelijke ordening is het van belang om te kijken naar de omliggende functies in relatie tot de nieuwe functie: past de nieuwe functie in de omgeving? Dit is zowel van belang vanuit de nieuwe functie als gedacht vanuit de omgeving. Door middel van een zonering in het kader van de Wet ruimtelijke ordening en de aan te houden afstanden vanuit de Wet milieubeheer wordt dit geregeld. De vragen daarbij zijn:
De omgeving van het plangebied is in overwegende mate een woongebied. In de nabijheid komen enkele andere functies voor zoals een winkel, en, op enige afstand, nog andere dorpsvoorzieningen. Deze hebben geen invloed op de te bouwen woningen. Noemenswaardig in deze is voorts een veehouderijbedrijf aan de Dorpsstraat 9. In het kader van het Besluit landbouw milieubeheer moet een indicatieve afstand van 100m in acht worden genomen rondom dat bedrijf. Echter, er licht op een afstand van 65m al een burgerwoning. Dit is de woning aan de Dorpsstraat 5. De afstand van de woningbouw die via dit bestemmingsplan wordt mogelijk gemaakt ligt verder weg. Een goed woon- en leefklimaat in het kader van de geurhinder vanuit dit bedrijf op de woningen is voor de bewoners daarmee gewaarborgd. Dit aspect staat uitvoering van dit bestemmingsplan daarmee niet in de weg.
Externe veiligheid
Bij externe veiligheid gaat het onder meer om de productie, opslag, transport en gebruik van gevaarlijke stoffen. Dergelijke activiteiten leggen beperkingen op aan de omgeving. Door voldoende afstand aan te houden tussen deze activiteiten en 'objecten' wordt voldaan aan de normen. Artikel 1 van het Besluit externe veiligheid bepaalt hierbij dat kwetsbare objecten woningen, scholen, gezondheidscentra en dagverblijven zijn en dat beperkt kwetsbare objecten gebouwen/voorzieningen zijn zoals kantoren, winkels en parkeerterreinen.
In de omgeving van het plangebied bevinden géén activiteiten met opslag van gevaarlijke stoffen waardoor externe veiligheid de uitvoering van dit bestemmingsplan niet in de weg staat. Dit geldt noch voor het plaatsgebonden risico noch voor het groepsrisico. Onderstaande afbeelding toont dat aan. Langs het plangebied lopen tevens geen transportassen voor gevaarlijke stoffen.
![]() |
afbeelding risicokaart.nl |