direct naar inhoud van 6.4 Algemene regels
Plan: Dillenburg
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0797.BPdillenburg-OH01

6.4 Algemene regels

In deze paragraaf worden, in aanvulling op de bestemmingsregels, aanvullende regels gesteld.

6.4.1 Antidubbeltelregel

Het artikel 'Antidubbeltelregel' bevat regels om te voorkomen dat met het bestemmingsplan strijdige situaties ontstaan of worden vergroot. De bepaling met deze formulering is verplicht gesteld in het Bro (Besluit ruimtelijke ordening).

6.4.2 Algemene bouwregels

In dit artikel zijn aanvullende bouwregels opgenomen die voor alle bestemmingen gelden. Bijvoorbeeld extra bouwmogelijkheden voor ondergeschikte bouwdelen, zoals balkons, galerijen en kelders.

6.4.3 Algemene gebruiksregels

In de Algemene gebruiksregels is bepaald dat gebruik van gronden, gebouwen, bouwwerken en onderkomens ten behoeve van een seksinrichting en het gebruik van bijgebouwen bij een woning als zelfstandige woningen en als afhankelijke woonruimte niet is toegestaan. Het gebruiksverbod zelf is geregeld in artikel 7.10 van de Wro (Wet ruimtelijke ordening).

6.4.4 Algemene aanduidingsregel

Geluidzone-industrie

Rondom het industrieterrein Groenewoud ligt een geluidzone. De contour markeert de geluidsruimte die door alle bedrijven op het bedrijventerrein Groenewoud gezamenlijk gedeeld moet worden. De contour vormt enerzijds een beperking van de ontwikkelingsmogelijkheden van de bedrijven op het industrieterrein, anderzijds is het niet zonder meer toegestaan om nieuwe woningen binnen de geluidcontour te realiseren. Opgenomen is dat indien de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) wordt overschreden, geen geluidsgevoelige bebouwing toegestaan is, tenzij een hogere waarde is vastgesteld.

Gelijktijdig met de procedure van dit bestemmingsplan wordt voor de nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen daarom een hogere waarde vastgesteld.

Veiligheidszone lpg

In gebiedsdelen binnen de aanduiding 'veiligheidszone lpg' zijn geen nieuwe kwetsbare of beperkt kwetsbare objecten toegestaan. In deze door het Bevi (Besluit externe veiligheid inrichtingen) bepaalde zones zijn de vulpunten voor de lpg-tanks gesitueerd.

6.4.5 Algemene afwijkingsregels

In dit artikel zijn in aanvulling op het afwijken van de bouwregels in de verschillende bestemmingen nog een aantal algemene regels om af te wijken van het bestemmingsplan opgenomen. Het betreft hier een standaardregeling die het mogelijk maakt om bij de uitvoering van bouwplannen beperkte afwijkingen van het plan mogelijk te maken.

6.4.6 Algemene wijzigingsregels

Algemene wijzigingsregels

In dit artikel zijn in aanvulling op de al opgenomen wijzigingsbevoegdheden in de bestemmingen nog een aantal algemene wijzigingsmogelijkheden opgenomen.

  • Aanduiding 'Veiligheidszone-lpg'. Het betreft de mogelijkheid om de aanduiding 'veiligheidszone - lpg' geheel of gedeeltelijk te verwijderen wanneer het lpg-vulpunt wordt verwijderd of wanneer technische maatregelen of regelgeving dit mogelijk maken.
  • Bestemmingsgrenzen 'Verkeer' en 'Verkeer - Verblijf'. Bij toepassing van deze wijzigingsregel zijn geringe wijzigingen in bestemmingsgrenzen als gevolg van het aanpassen van het beloop of profiel van wegen of de aansluiting ervan mogelijk.

Wro-zones

In het bestemmingsplan zijn in totaal 3 wrozones voor wijzigingsgebieden vastgelegd:

  • een Wro-zone wijzigingsgebied 1;
  • een Wro-zone wijzigingsgebied 2;
  • een Wro-zone wijzigingsgebied 3.

Wro-zone wijzigingsgebied - 1 en Wro-zone wijzigingsgebied - 2

Ter plaatse van 'Wro-zone-wijzigingsgebied - 1' (de Prins Hendrikstraat) kunnen burgemeester en wethouders de bestemming Verkeer wijzigen in de bestemming Groen. Ter plaatse van de 'Wro-zone-wijzigingsgebied -2' is juist bepaald dat de bestemmingen Agrarisch en Groen kunnen wijzigen in de bestemming Verkeer. Hier is de verlengde Tinie de Munnikstraat geprojecteerd. In de wijzigingsregels is bepaald onder welke voorwaarden dit toelaatbaar is.

Zo is bepaald dat:

  • planwijziging voor Wro-zone wijzigingsgebied 1 alleen mag worden toegepast in combinatie met het toepassen van de wijzigingsbevoegdheid voor de Wro-zone wijzigingsgebied - 2.
  • de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden en bouwwerken niet onevenredig mogen worden aangetast;
  • vóóraf inzicht wordt gegeven in:
    • 1. de archeologische waarde;
    • 2. de bodemhygiëne;
    • 3. de Wet geluidhinder;
    • 4. de luchtkwaliteit;
    • 5. ecologische waarden;
    • 6. vóóraf wordt een watertoets uitgevoerd;
  • tot slot wordt in het wijzigingsplan aandacht besteed aan de gemaakte belangenafweging.

Voor de realisering van de uitbreiding van het park en de aanleg van de nieuwe ontsluiting Dillenburg biedt dit bestemmingsplan het toetsingskader. De realisering wordt niet rechtstreeks mogelijk gemaakt. Daarvoor wordt eerst een separate planologische procedure doorlopen.

Wro-zone - wijzigingsgebied - 3

De gemeente wenst het woongebied Dillenburg de komende 10 jaar te realiseren en daarbij in te spelen op actuele (markt)ontwikkelingen. Het vooraf vastleggen rechtstreeks vastleggen van het woongebied (woningtypen, verkaveling) is daarbij niet doelmatig, aangezien veranderingen in de opzet te verwachten zijn.

Om deze reden is gekozen voor een wijzigingsbevoegdheid. Burgemeester en wethouders kunnen ter plaatse van 'Wro-zone-wijzigingsgebied - 3' de bestemming Agrarisch wijzigen in de bestemmingen Groen, Tuin, Verkeer - Verblijf, Water en Wonen. Planwijziging is mogelijk in één keer, maar mag ook gefaseerd worden toegepast.

In de wijzigingsregels is onder andere bepaald dat:

  • planwijziging alleen mag worden toegepast wanneer tegelijk ook de planwijziging voor Wro-zone - wijzigingsgebied wordt toegepast. Hiermee wordt voorkomen dat bouwverkeer en nieuw woonverkeer gebruik maakt van bestaande verkeersstructuur ten westen van Dillenburg;
  • het aantal wooneenheden in totaal niet meer mag bedragen dan 130;
  • hoofdgebouwen vrijstaand, halfvrijstaand, geschakeld of aaneengebouwd mogen worden gebouwd, met dien verstande dat woningen aan de Hogeweg uitsluitend vrijstaand mogen worden gebouwd;
  • hoofdgebouwen mogen gestapeld worden gebouwd, binnen de gegeven bouwvolumes;
  • de gezamenlijke oppervlakte voor de bestemming Groen mag niet minder bedragen dan 3.500 m²;
  • ten behoeve van de woningen voldoende parkeerplaatsen worden aangelegd, waarbij geldt dat:
    • 1. per woning ten minste twee parkeerplaatsen worden aangelegd;
    • 2. wanneer planwijziging gefaseerd wordt toegepast, per wijziging wordt voorzien in voldoende parkeerplaatsen.
  • de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden en bouwwerken worden niet onevenredig aangetast;
  • vóóraf inzicht wordt gegeven in:
    • 1. de archeologische waarde;
    • 2. de bodemhygiëne;
    • 3. de risico's ten aanzien van externe veiligheid;
    • 4. de Wet geluidhinder;
    • 5. de luchtkwaliteit;
    • 6. ecologische waarden;
    • 7. vóóraf een watertoets wordt uitgevoerd;

In de toelichting van het voorliggende bestemmingsplan Dillenburg is reeds op hoofdlijnen een afweging opgenomen.

  • tot slot wordt in het wijzigingsplan aandacht besteed aan de gemaakte belangenafweging.