direct naar inhoud van 3.2 Geluid
Plan: Meerendonk, deel 5
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002191-1401

3.2 Geluid

3.2.1 Wegverkeerslawaai

Volgens de Wet geluidhinder (Wgh) heeft elke weg een geluidzone, tenzij de weg in een woonerf ligt of voor die weg een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt. Een geluidzone is het gebied aan weerszijden van een weg waarbinnen bij de voorbereiding van een bestemmingsplan of een afwijking van het bestemmingsplan moet worden nagegaan of de geluidsituatie bij woningen of andere geluidgevoelige functies in overeenstemming is met de geluidvoorschriften. De breedte van de geluidzone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van de ligging van de weg, al dan niet binnen de bebouwde kom.

Geluidbelasting vanwege 30 km/h- en 50 km/h-wegen

De gemeente 's-Hertogenbosch heeft een akoestisch onderzoek uitgevoerd vanwege wegverkeerslawaai (Briefrapport woningbouw Meerendonk, 16 februari 2012, gemeente 's-Hertogenbosch). Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van het akoestisch model bij het akoestisch onderzoek voor de noordelijke appartementengebouwen in woongebied Meerendonk (Peutz, Akoestisch onderzoek met betrekking tot zorgappartementen en appartementen te 's-Hertogenbosch. Wegverkeerslawaai, OC 141-1RA, 11 oktober 2011).

Uit het briefrapport blijkt dat de geluidbelasting ten gevolge van het verkeer op de omliggende 50 km/h-wegen voldoet aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De geluidbelasting vanwege de omliggende 30 km/h-wegen is onderzocht in het kader van een goede ruimtelijke ordening; de Wet geluidhinder stelt geen norm voor de geluidbelasting vanwege 30 km/h-wegen. Vanwege deze wegen wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wel overschreden maar de overschrijding is lager dan de maximale ontheffingswaarde van 63 dB die de Wet geluidhinder voor 50 km/uur-wegen stelt en is ruimtelijk aanvaardbaar. Wel moeten voor deze woningen extra maatregelen worden genomen ten aanzien van de gevelwering om aan het vereiste binnenniveau van 33 dB uit het Bouwbesluit te kunnen voldoen. De cumulatieve geluidbelasting vanwege de omliggende 30 km/h-wegen komt op alle nieuwbouwwoningen namelijk boven de 53 dB. De cumulatieve geluidbelasting op deze woningen (op de westgevel) ligt tussen de 56 en 60 dB.

Geluidbelasting vanwege de rijksweg A2

Buiten stedelijk gebied geldt bij wegen met 5 of meer rijstroken, zoals i.c. de nabijgelegen rijksweg A2, een geluidzone van 600 meter breed aan weerszijden van de weg. De waarden van de geluidbelasting vanwege de rijksweg A2 zijn afkomstig uit het akoestisch rapport bij het tracébesluit A2 's-Hertogenbosch-Eindhoven (DHV, TB A2 's-Hertogenbosch – Eindhoven, mei 2011, met kenmerk MD-AF20110823/MK).

De vijf meest zuidelijke woningen die binnen het bouwvlak mogelijk zijn, vallen binnen de geluidzone van de rijksweg A2. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt op deze woningen overschreden vanwege de rijksweg. De geluidbelasting ligt tussen de 49 en 51 dB (inclusief aftrek ex artikel 110g Wet geluidhinder). Voor deze woningen geldt dat zij al op een geruime afstand van de rijksweg zijn gelegen. Wegens de verbreding van de rijksweg A2 tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven is onderzoek gedaan naar mogelijke bron- of overdrachtmaatregelen. In het akoestisch onderzoek bij het tracébesluit is al gerekend met stil asfalt (enkellaags ZOAB). Daarnaast zou binnen het daartoe beschikbare budget een geluidscherm van 200 meter lang en 2 meter hoog kunnen worden gerealiseerd. Echter, vanwege de grote afstand van de rijksweg tot de woningen zou de geluidbelasting op de woningen daarmee onvoldoende omlaag worden gebracht. Daarom worden geen overdrachtsmaatregelen getroffen. Aangezien geluidreducerende voorzieningen niet realistisch zijn vanwege de relatief hoge kosten en uit oogpunt van landschappelijke en stedenbouwkundige inpassing, is voor de vijf meest zuidelijke woningen een ontheffing hogere grenswaarden noodzakelijk.

Naast de toets aan de wettelijke grenswaarden moet het plan worden getoetst aan de 'Nota hogere grenswaarden geluid' van de gemeente 's-Hertogenbosch, die is vastgesteld op 31 augustus 2010. Het gebied wordt getypeerd als 'groen stedelijk'. Volgens de 'Nota hogere grenswaarde geluid' geldt voor het projectgebied de ambitiewaarde 'redelijk rustig' (43 - 48 dB) en de bovenklasse 'onrustig' (48 - 53 dB). De te ontheffen waarden bedragen maximaal 51 en zijn lager dan 53 dB.

3.2.2 Industrielawaai

Het plangebied ligt buiten de geluidzone van bedrijventerrein Zuid 1966. Een tweede mogelijke industriële geluidbron is het wijkonderkomen Poeldonk, een wijksteunpunt ten noorden van het projectgebied voor het beheer van de openbare ruimte. Er vindt opslag plaats van materialen zoals bestratingsmateriaal, zand en grond, dranghekken en de stalling van materieel (busjes, veegwagens en dergelijke). Het wijkonderkomen Poeldonk heeft sinds oktober 2008 een milieuvergunning en kan voldoen aan de te stellen milieueisen voor een dergelijke omgeving. Het gemeentelijk milieustation is verhuist naar industrieterrein Treurenburg. De resterende industriële geluidbronnen in het gebied, bedrijvencomplex De Kruithoorn en kantorenpark De Pettelaer, zijn akoestisch, in de zin van de Wet geluidhinder (Wgh), niet relevant.