Plan: | Eikendonk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002133-1501 |
De gemeente 's-Hertogenbosch heeft zijn ambities voor de komende jaren in beeld gebracht in de vorm van een Ruimtelijke Structuurvisie. Deze Ruimtelijke Structuurvisie is een raamwerk en een gids voor de ruimtelijke activiteiten en investeringen van burgers, bedrijven, instellingen en overheid in de komende jaren. De visie bestrijkt de periode tot 2010 en geeft een doorkijk naar 2020.
In de Ruimtelijke Structuurvisie is de lagenbenadering van het streekplan nader uitgewerkt. Nieuwe ontwikkelingen zullen worden afgestemd en getoetst op de specifieke onderlagen van een gebied en de laag van infrastructuur. De Ruimtelijke StructuurVisie is bedoeld om richting te geven aan de eigen stedelijke ambities, voorzover ruimtelijk relevant. Daarmee is het een paraplu-nota en een integratiekader voor de ruimtelijke gevolgen van deze ambities van de verschillende sectorale nota's. De Ruimtelijke StructuurVisie is ook toetsingskader en leidraad voor ruimtelijke plannen van de gemeente, zoals structuurvisies en bestemmingsplannen.
's-Hertogenbosch staat voor een schaal- en kwaliteitssprong. Hierbij loopt de stad tegen de haar omringende natuurlijke grenzen aan. Deze nieuwe ruimtevraag vraagt dan ook om een slimme schaalsprong die gevonden moet worden in de bestaande ruimte. Hierbij dient eveneens de ruimtelijke kwaliteit van de stad verhoogd te worden.
Het buitengebied wordt beschouwd als een groene mal waarbinnen de stad als een rode contramal ligt “opgesloten”. Uitbreiding van stedelijke functies dient daarom zo veel mogelijk binnen de rode contramal plaats te vinden. Inbreiding in het huidige stedelijk weefsel vraagt om zorgvuldig, intensief en meervoudig ruimtegebruik, waarbij het accent ligt op compact bouwen.
De Nota Wonen 2007 kan gezien worden als een herijking van de beleidsmatige uitgangspunten voor de nieuwbouw en de ontwikkeling van de bestaande woningvoorraad. Daarnaast worden uitgangspunten geformuleerd voor de doorstroming op de huurwoningmarkt en de huisvestingsmogelijkheden van diverse groepen.
De nota geeft actieve uitvoering aan dit beleid door de formulering van concreet na te streven resultaten en het daarbij horende instrumentarium. De nota bevat concrete doelstellingen voor de periode tot en met 2010, maar geeft ook een duidelijke richting aan woonbeleid voor jaren daarna.
Bij de beleidsmatige differentiatie van 30% sociaal, 30% middelduur en 40% duur t/m 2010 en 25% sociaal, 30% middelduur en 45% duur vanaf 2011 gaat het uitdrukkelijk om stedelijke gemiddelden. Per woningbouwproject kan een afwijkende differentiatie wenselijk zijn, afhankelijk van de locatie, de buurt en de beoogde doelgroep.
Dit maatwerk geldt ook voor herstructureringsgebieden. Uitgangspunt in deze gebieden is het vergroten van de variatie en keuzemogelijkheden in de bestaande woningvoorraad en dus zoveel mogelijk 'aanvullend bouwen'. Ten behoeve van het behoud van de sociale samenhang in deze buurten wordt voor de vervangende nieuwbouw in herstructureringsgebieden in beginsel uitgegaan van 35 tot 40% sociale sector.
De woningvoorraad van Eikendonk wordt momenteel gekenmerkt door een oververtegenwoordiging van goedkope (huur)woningen. Eén van belangrijkste doelen van herstructurering is om de eenzijdigheid in het woningaanbod te verminderen en mensen meer keuzemogelijkheden te bieden, zodat zij ook bij een stijgend inkomen wooncarrière binnen de eigen buurt kunnen maken. In Eikendonk liggen met de sloop van een deel van de sociale woningvoorraad dus mogelijkheden om meer differentiatie in het woningaanbod te creëren. Dit betekent niet dat het wenselijk is de buurt geheel van kleur te laten verschieten. Het behoud van bestaande sociale- en zorgstructuren, alsmede de terugkeermogelijkheid voor de door de sloop vertrokken bewoners is van groot belang. Het zal daardoor ook in de toekomst een buurt blijven waar het goedkope segment meer dan gemiddeld aanwezig is. Zoals ook in het raadsvoorstel "herstructureringsplan Eikendonk" (30 juni 2008) is voorgesteld, wordt er met de herstructurering van Eikendonk naar gestreefd om 50 tot 60% van de totale woningvoorraad in het betaalbare segment (sociale huurwoningen én goedkope koopwoningen) te houden. In lijn met dat uitgangspunt wordt uitgegaan van circa 50 nieuwe sociale (huur)woningen en 19 wooneenheden voor een bijzondere doelgroep. De overige woningen zullen in het middeldure en mogelijk ook (in mindere mate) in het dure segment gerealiseerd worden.
In mei 2008 heeft de gemeenteraad de Koersnota Hoofdinfrastructuur 's-Hertogenbosch benoemd als basis voor verdere uitwerking. Deze nota steekt naast bundeling van verkeer op hoofdinfrastructuur in op een sterke vermindering van de autodruk op de binnenstad. Dat kan enerzijds bereikt worden door het weren van doorgaand verkeer op de huidige binnenstadsring en anderzijds door sterk in te zetten op parkeren aan de rand van de binnenstad en op transferia.
Dit moet in samenhang met stimulerende maatregelen op het gebied van fiets en openbaar vervoer (routes, stallingen) leiden tot een verhoogd aandeel van de fiets en het openbaar vervoer in het gebruik van vervoerswijzen en daarmee tot een daling van het aandeel van de auto. In 2015 zal het aandeel van de auto in de vervoermiddelkeuze voor de in- en externe ritten tezamen moeten dalen van 70 naar 60%.
Voor ontwikkelingen op het gebied van de ruimtelijke ordening heeft de gemeente 's- Hertogenbosch een eigen parkeernormenbeleid vastgesteld. Dit beleid is vastgelegd in de nota 'Parkeernormen (vastgesteld: 9 december 2003). De nota geeft aan hoeveel parkeerplaatsen per functie en per stadsdeel gerealiseerd dienen te worden bij nieuwbouw. Het plangebied valt onder de gebiedsaanduiding “rest bestaande stad”. Deze normering is inclusief parkeergelegenheid voor bezoekers waarvoor wordt gerekend met een normering van 0,3 parkeerplaats per woning. Uitgangspunt is dat bewoners op eigen terrein parkeren. Parkeergelegenheid ten behoeve van bezoekers wordt in de openbare ruimte afgewikkeld.
In het stedenbouwkundig plan voor Eikendonk is rekening gehouden met deze parkeernormen. In paragraaf 4.2.5 zal hierop nader worden ingegaan.
In de Nota Detailhandel 's-Hertogenbosch 2006-2010 wordt de gemeentelijke visie op detailhandel weergegeven. Op 14 februari 2006 is de Nota detailhandel vastgesteld door de gemeenteraad.
Doel van het detailhandelbeleid is randvoorwaarden te creëren voor behoud en versterking van de Bossche winkelstructuur. Uitgangspunten van het detailhandelsbeleid zijn:
Het gemeentebestuur heeft hiermee aangegeven het detailhandelsbeleid uit 1998 op hoofdlijnen te willen continueren.
In het Beleidsplan Horeca is aangegeven dat de mogelijkheden voor uitbreiding van het horeca-aanbod in de wijken buiten de binnenstad beperkt zijn. De bestaande horecabedrijven moeten in staat worden geacht aan de potentiële vraag te kunnen voldoen.
De Welstandsnota van de gemeente ’s-Hertogenbosch bestaat uit meerdere delen. Eikendonk (in de Welstandsnota Bossche Pad genoemd) valt onder het welstandsgebied de Aawijk. In Eikendonk is een bijzonder welstandsniveau van kracht. Dit dient ter bescherming van de herkenbaarheid van de (historische) structuur en het daarmee gepaard gaande karakter van de bebouwing. Waar mogelijk moeten plannen bijdragen aan het herstel van het oorspronkelijke kwaliteitsniveau van de openbare ruimte of hier nieuwe kwaliteiten aan toevoegen. In algemene zin zijn voor dit gebied de volgende welstandscriteria genoemd:
Bebouwing en omgeving
Bebouwing op zich
Materiaal, detaillering en kleur
Het doel van het Waterplan "Waterstad 's-Hertogenbosch" (14 juli 2009) is het bereiken van een veilig en een duurzaam watersysteem in en om 's-Hertogenbosch, waarbij zo goed mogelijk aan de wensen van alle belanghebbenden tegemoet wordt gekomen. Het Waterplan betreft een koepelplan voor alle waterzaken. Het gaat daarbij om de gewenste inrichting en het beheer van oppervlaktewater en grondwater, als ook om de afvoer van hemelwater en afvalwater.
Het Waterplan omvat het gemeenschappelijk beleid van gemeente en de waterschappen. Dit gemeenschappelijke beleid moet leiden tot een klimaatbestendig, robuust en mooi watersysteem in 's-Hertogenbosch en omgeving. De bijdragen aan energiebesparing vanuit het watersysteem zijn verkend met het oog op de doelstelling om in 2050 als stad klimaatneutraal te zijn. Ambities zijn hierbij verwoord naar beleid op hoofdlijnen. In het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan (vGrp) is het beleid ten aanzien van afvalwater, regenwater en grondwater verder uitgewerkt.
In hoofdstuk 6 Water worden de belangrijkste beleidsuitgangspunten voor het plangebied genoemd.