Plan: | Bedrijventerrein De Rietvelden, De Vutter, Het Ertveld |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002071-1402 |
De bestaande verkeersstructuur is uitgangspunt voor de planregeling. Onderstaand wordt toegelicht in welke mate ontwikkelingen zijn/worden meegenomen.
Auto-ontsluiting voormalige Michelinterrein
In samenhang met de nieuwe verkaveling van het voormalige Michelinterrein is in 2010 een nieuwe weg (Bibendumstraat) aangelegd om de busremise en het logistiek centrum Hartog en Bikker te ontsluiten. Deze weg wordt in de onderhavige herziening met een verkeersbestemming opgenomen.
Doortrekken Parallelweg naar Zandzuigerstraat
Na doortrekking van de Parallelweg zal het Ertveld een nieuwe aansluiting krijgen op het stedelijk hoofdwegenstelsel. Op dit moment worden voorbereidingen getroffen voor een volledige ontsluiting van de Parallelweg op de Zandzuigerstraat; een verkeerskundige ingreep die de nodige gevolgen heeft voor de ruimtelijke inrichting van het zuidelijk deel van het deelgebied Ertveld. Maar omdat deze ontwikkeling een eigen traject van bestemmingsplanherziening heeft, wordt het direct daarbij betrokken gebied buiten onderhavige planactualisatie gehouden.
Stamlijn
De gemeente en het bedrijfsleven zijn vanuit logistiek en milieuoogpunt een warm pleitbezorger van multimodaliteit. Instandhouding van spoorvervoer op het bedrijventerrein is echter onhaalbaar gebleken. Reactivering van de aanwezige stamlijn, welke dwars door de wijk Boschveld loopt, trekt een te zware wissel (zowel ruimtelijk, financieel als uit oogpunt van leefbaarheid) op het herontwikkelingsplan dat voor deze wijk ontwikkeld wordt. Reactivering van de stamlijn verdraagt zich ook niet met de opwaardering tot verkeershoofdstructuur van de noordelijke ontsluiting van het Paleiskwartier via de beoogde doortrekking van de Parallelweg over de Dieze. Gekozen is daarom voor ontmanteling en herbestemming van het tracé van de gehele stamlijn. In overleg met het bedrijfsleven worden alternatieven voor het spoorvervoer onderzocht. In onderhavig plan is daarop deels al een voorschot genomen door het - onder voorwaarden - mogelijk maken van nieuwe laad- en losvoorzieningen voor watergebonden bedrijven.
Watergebonden laad- en losvoorzieningen
Uitgangspunt voor het bedrijventerrein is het faciliteren van watergebonden bedrijvigheid. Rond de Rietveldenhaven en langs de Dieze wordt de aanleg van kades, laad- en losvoorzieningen en kranen planologisch mogelijk gemaakt. Voor de Industriehaven wordt dit ook niet uitgesloten, maar voor dit gebied geldt dat voor afweging met de belangen van de verschillende watergebonden functies (zoals woonboten, jachthaven/recreatieve voorzieningen, etc.) eerst een oplossing aangereikt zal moeten voor continuering/compensering van de bestaande gebruiksmogelijkheden van deze haven.
Voor wat betreft de randen van de Dieze geldt dat aanleg van kades langs de Dieze vanwege de continuïteit en verkeersveiligheid van de beroepsvaart niet zonder meer mogelijk is. Pas nadat de Zuid-Willemsvaart is omgelegd en de beroepsvaart op de Dieze is afgewaardeerd wordt dit wat eenvoudiger. Laad- en losvoorzieningen langs de Dieze kunnen vooralsnog alleen toegestaan worden als de bereikbaarheid van omliggende bedrijven en bedrijfspercelen is gegarandeerd én aangetoond wordt dat de veiligheid vanwege het scheepsverkeer over de Dieze geen belemmering vormt.