5.1 Geluid
Algemeen
Volgens artikel 74.1 van de Wet geluidhinder (Wgh) heeft elke weg een geluidszone, tenzij de weg gelegen is binnen een woonerf (artikel 74.2.a Wgh) of tenzij voor die weg een maximum snelheid van 30 km/uur geldt (artikel 72.2.b Wgh). Een geluidszone is het gebied aan weerszijden van een weg waarbinnen, bij vaststelling van bestemmingsplannen, planherzieningen, aanleg of reconstructies van wegen, moet worden nagegaan of de geluidssituatie bij woningen of andere geluidsgevoelige functies in overeenstemming is met de geluidsvoorschriften uit de Wgh. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van de ligging van de weg, al dan niet binnen de bebouwde kom.
De volgende wegen zijn voor het onderhavige bestemmingsplan van belang:
Rijksweg A2
De A2 is een buitenstedelijke (autosnel) weg bestaande uit 2 keer 4 rijstroken. De breedte van de geluidzone bedraagt 600 meter.
Rijksweg A59
De A59 is een buitenstedelijke (autosnel) weg bestaande uit 4 rijstroken. De breedte van de geluidzone bedraagt 400 meter.
Daarnaast zijn er verschillende gemeentelijke wegen die een geluidszone hebben van 250 meter:
- Berlicumseweg
- Graafsebaan
- Rodenborchweg
- Empelseweg
- Hustenweg
- De Blauwe Sluisweg
In het plangebied worden ten behoeve van de aanleg van de Zuid-Willemsvaart verschillende wegen omgelegd of afgesloten. De gevolgen met betrekking tot geluid zijn vastgelegd in het Tracébesluit. De belangrijkste maatregelen zijn:
-
1. op een aantal plaatsen wordt geluidsreducerend asfalt toegepast;
-
2. op een aantal plaatsen worden geluidswerende voorzieningen aangebracht;
-
3. voor een aantal woningen worden hogere maximaal toelaatbare geluidsbelastingen vastgesteld. Een aantal agrarische, of voormalige agrarische bedrijven aan de Hustenweg, de Empelseweg, Heinis en Berlicumseweg komen in aanmerking voor het rood voor groen principe als dat milieutechnisch mogelijk is. Alle locaties die daarvoor in aanmerking komen liggen binnen een geluidszone van één of meerdere weg(en). Het perceel van de Empelseweg 14 ligt tevens in de geluidszone van de spoorlijn. Uit akoestisch onderzoek door Sight blijkt dat voor de percelen aan de Empelseweg, de Heinis en de Berlicumseweg de voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai wordt overschreden. De geluidsbelasting is overal dusdanig hoog dat hogere waarde nodig zijn. Bij verdere planvorming zal rekening gehouden moeten worden met de hoge geluidsbelasting, zoals het creëren van een geluidsluwe gevel, indelingsverplichting en/of eventueel afscherming door een geluidscherm -of wal. Bij concrete plannen voor woningbouw zal een afzonderlijke planprocedure worden gevolgd, indien door een nader akoestisch onderzoek wordt aangetoond dat de geplande woningbouw voldoet aan de geluidsnormen. In dit plan wordt met een direct recht de bouw mogelijk gemaakt van woningen op de percelen Hustenweg 7, Empelseweg 30 en Empelseweg 18. Voor deze projecten is een aparte procedure hogere waarden gevoerd zoals bedoeld in de Wet geluidhinder. Spoorweggeluid. Door het plangebied loopt de spoorlijn Den Bosch – Nijmegen. De geluidszone is bepaald met Aswin (jaar 2010-2015) en bedraagt 225 meter. Ten behoeve van de omlegging van de Zuid-Willemsvaart zal een reconstructie van het spoor plaatsvinden. De gevolgen met betrekking tot geluid zijn vastgelegd in het Tracébesluit en de wijziging van het Tracébesluit.