Plan: | Kanaalpark |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0796.0002043-1401 |
In 2009 is geconstateerd dat het goed zou zijn om een visie te ontwikkelen op de Zuid-Willemsvaart en ruime omgeving. Het kanaal en de EVZ Rosmalense Aa hebben een grote invloed op het omringende landschap, de functies en het gebruik. Het kanaal en de EVZ zijn op zichzelf heldere verbindende elementen voor mens en dier. Tegelijkertijd leiden de ingrepen tot versnippering van het omringende landschap. Beide doorsnijden het landschap van zuid naar noord. Ze verbreken historische groenstructuren, doorgaande wegen en zijn van grote invloed op het economisch functioneren. De agrarische functie vervalt vrijwel geheel. Tel daarbij op de ligging nabij de stad, Rosmalen en de Groote Wielen en verrommeling ligt op de loer.
Het doel is om de Zuid-Willemsvaart en omgeving te ontwikkelen tot een kwalitatief hoogwaardig landschap tussen Rosmalen en 's-Hertogenbosch. Een groengebied waar natuur en recreatie samengaan en dat bijdraagt aan een aantrekkelijk woon- en werkmilieu. Een gebied dat stad en land, mens en dier op allerlei manieren verbindt. Een groengebied dat robuust genoeg is om tegen een stootje te kunnen. Mensen kunnen er in wandelen, fietsen en er van genieten. Zonder de ontwikkelingen van het natuurgebied te frustreren. Voor het toekomstige stedelijk gebied Avenue2 is het groengebied een absolute voorwaarde. Een voorwaarde om zich tot een hoogwaardig stedelijk gebied met allure te kunnen ontwikkelen. Daar hoort het groen onlosmakelijk bij. Er ligt dus een grote uitdaging en opgave om te zorgen voor een fraaie en levendige en groene zone tussen Maas en Aadal en tussen Rosmalen en 's-Hertogenbosch. Een opgave die er toe moet leiden dat er weer een fraai groengebied kan worden toegevoegd aan De Groene Delta in en rond 's-Hertogenbosch. Even volwaardig als Het Bossche Broek, de Diezemonding en de Hooge Heide. Voor dit gebied is in 2010 door de samenwerkende partijen Rijkswaterstaat, Provincie Noord-Brabant, Waterschap Aa en Maas, Gemeente 's-Hertogenbosch en de gemeente Sint-Michielsgestel een integrale visie opgesteld onder de naam 'Kanaalpark Zuid-Willemsvaart'. De visie is tot stand gekomen met de inbreng van bewoners en diverse maatschappelijke organisaties. Alle deelnemende partijen in de stuurgroep De Groene Delta hebben op 20 oktober 2010 hun waardering uitgesproken voor het ambitieuze plan. Eenieder is ervan doordrongen dat de ambitie niet in één keer kan worden gerealiseerd. Dat zal in fasen moeten gaan gebeuren.
In fase 1 worden het nieuwe kanaal en de hoofdinfrastructuur aangelegd. Dat geldt ook voor de Ecologische Verbindingszone Rosmalense Aa. Het is een bijzondere ecozone. Rond een nieuw gegraven beek wordt een gemiddeld 60 meter brede natuurstrook ontwikkeld. Het verbindt het dal van de Aa met de Maas. De aanleg van kanaal, de kruisende hoofdinfrastructuur en de EVZ Rosmalense Aa vindt plaats in de periode 2010-2014. Het kanaal en de hoofdinfrastructuur is vastgelegd in het Tracébesluit. De afspraken over de aanleg van de EVZ zijn vastgelegd in het Convenant Omleiding Zuid-Willemsvaart 2007.
In fase 2 worden de overige onderdelen van het Kanaalpark Zuid-Willemsvaart gerealiseerd. Er is gewerkt met een ambitie Kanaalpark. De omvang en het tempo van de realisatie hangen samen met het verkrijgen van extra financiën en de mogelijkheden om 'werk met werk' te maken. Maar ook zal er een beroep gedaan worden op de private sector. Particuliere initiatieven kunnen namelijk prima bijdragen aan de realisatie van de ambities van het Kanaalpark. De visie op het kanaalpark is niet planologisch-juridisch vertaald in het bestemmingsplan. Het geeft echter wel de ambities weer, zodat belanghebbenden in het gebied er op in kunnen spelen.
In dit hoofdstuk wordt een toelichting gegeven op de Visie Kanaalpark Zuid-Willemsvaart. Er wordt allereerst een korte beschrijving gegeven van het kanaal en de kruisende hoofdinfrastructuur. Het kanaal is namelijk een belangrijke ruimtelijke drager in het kanaalpark. Ook de kruisende infrastructuur is van invloed op het landschap en de beleving. Vervolgens wordt ingegaan op de EVZ Rosmalense Aa en wordt het panorama 2020 toegelicht oftewel de ambitie voor het gehele kanaalpark. Als laatste wordt in dit hoofdstuk ingegaan op de overige gebiedsdelen van het bestemmingsplan: Kloosterstraat, Graafsebaan e.o. en het gebied van het toekomstige stedelijke knooppunt.