Plan: | Heisteeg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0785.BP2010012Heisteeg-vg01 |
In de Welstandsnota van de gemeente Goirle (vastgesteld door de gemeenteraad op 25 mei 2004) zijn de ambities ten aanzien van welstandsaspecten in de gemeente vastgelegd. Aan de hand van objectieve criteria wordt hiermee de welstandcommissie een toetsingskader geboden voor de beoordeling van bouwplannen.
Vergunningsaanvragen voor binnen het onderhavige plangebied gelegen percelen, worden aan de welstandsnota getoetst. Ten behoeve van het plangebied Heisteeg is een afzonderlijk Beeldkwaliteitsplan opgesteld, dat gelijktijdig met dit bestemmingsplan door de gemeenteraad wordt vastgesteld en daarmee als toetsingskader functioneert.
De gemeenteraad heeft op 19 april 2011 de 'Woonvisie gemeente Goirle 2011' vastgesteld . De Woonvisie is totstand gekomen in overleg met belanghebbenden bij het woonbeleid. In deze Woonvisie geeft de gemeente richting aan het woonbeleid van de gemeente. In de Woonvisie wordt ingegaan op drie hoofdthema's:
De gemeente staat voor de opgave om tot 2021, 1450 woningen te realiseren. Deels is dit voor de eigen behoefte, deels wordt hierbij invulling gegegeven aan de regionale behoefte van de regio Midden-Brabant. Om te komen tot de Woonvisie heeft de gemeenten een woonbehoefteonderzoek laten uitvoeren, waarmee inzicht is verkregen in de woonbehoefte binnen de gemeente. Ten aanzien van de woonbehoefte is geconstateerd dat er voor de korte termijn, in Goirle, in elk geval behoefte is aan middeldure en dure gezinswoningen in een groen woonmilieu, met name ten behoeve van jongeren en jonge gezinnen die eerder noodgedwongen de gemeente hebben verlaten. Uit regionale onderzoeken blijkt nog steed een behoefte aan groenstedelijke milieus en dorpse woonmilieus.
In het 'Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan Goirle op weg naar 2010', vastgesteld door de gemeenteraad op 3 november 1998, is op basis van een onderzoek naar het huidige verkeerssysteem in de gemeente, het gemeentelijke verkeers- en vervoersbeleid tot 2010 geformuleerd. Eén van de belangrijkste doelen van het gemeentelijke verkeers- en vervoersbeleid is de verbetering van de verkeersveiligheid. Ten behoeve van de stroomlijning van verkeer zijn de gemeentelijke wegen gecategoriseerd. Op basis van de categorie-indeling worden eisen gesteld aan de inrichting van de weg en worden verkeersregels vastgesteld voor het gebruik van de weg. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen de wegen binnen en de wegen buiten de bebouwde kom. In paragraaf 2.2 en 2.3 is een korte beschrijving gegeven van de nabij het plangebied voorkomende wegen.
Conform het verkeers- en vervoersplan hebben de in het plangebied voorkomende wegen een bestemming gekregen die passend is bij de functie en het gebruik van de wegen.
De gemeente heeft besloten om de snelheid op de Alphenseweg terug te brengen naar 30 km/h.
In het 'Groenstructuurplan', vastgesteld door de gemeenteraad op 15 juli 2003 wordt op basis van een kenschets van de huidige groenvoorzieningen in de gemeente een toekomstvisie gegeven op de gewenste groenstructuur op hoofdlijnen. De groenstructuur in het plangebied is in paragraaf 5.7 beschreven en past binnen de in het beleid gewenste groenstructuur.
Als antwoord op de zorgplicht voortkomende uit de Wet milieubeheer, is door de gemeente een rioleringsplan opgesteld voor het gehele gemeentelijke grondgebied (V-GRP 2010-2014). Dit plan is op 15 december 2009 vastgesteld. In het rioleringsplan zijn de strategische beleidslijnen voor de middellange termijn vastgelegd. In het rioleringsplan worden enkele maatregelen gepresenteerd, die betrekking hebben op de noodzakelijke aanpassingen en uitbreidingen van het rioolstelsel uit het oogpunt van structureel beheer, zoals het ombouwen naar een verbeterd gescheiden stelsel en de reductie van vuiluitworp. In het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2010-2014 (V-GRP) wordt tevens invulling gegeven aan de drie zorgplichten die de gemeente met ingang van 1 januari 2008 heeft met betrekking tot afvalwater, hemelwater en grondwater. De gemeenten zijn verplicht om deze zorgplichten voor 2014 in hun gemeentelijke rioleringsplannen te verwerken, waarmee deze plannen zogenaamde 'verbrede' rioleringsplannen worden. In het V-GRP is de nadruk gelegd op het weer op orde krijgen van het rioleringsbeheer in Goirle. In de periode 2010-2014 ligt de nadruk in het V-GRP op het voortzetten van het afkoppelbeleid en het doen van investeringen om hier ook in de toekomst invulling aan te geven.
Voor wat betreft de riolering in en rond het plangebied wordt verwezen naar paragraaf 4.3.
De toekomstvisie 'Goirle groen en sociaal' vormt een visie op Goirle tot 2015. De toekomstvisie is opgesteld in samenspraak met de bevolking en met het maatschappelijk middenveld. Doel van het document is meer structuur te geven aan de verschillende beleidsvelden. In de toekomstvisie is gekozen voor vier invalshoeken, namelijk sociaal, economisch, fysiek en bestuurlijk. Binnen de invalshoek sociaal is veel aandacht voor sociale samenhang en sociale netwerken. Op het gebied van economische ontwikkeling is gekozen voor een concentratie op recreatie en lifesciences. Naast deze focus op twee sectoren is er ook aandacht voor het woonmilieu, omdat een goed woonmilieu vaak als belangrijke locatiekeuzefactor meespeelt voor bedrijven. Voor wat betreft het fysieke aspect is overeengekomen, dat naast bouw voor de eigen bevolking ook deels in de regionale woningbehoefte moet worden voorzien. Belangrijk is echter dat de uitbreidingen passen bij de schaal van de kernen. Starters en senioren zijn belangrijke aandachtsgroepen en het is een aandachtspunt om senioren zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen. De toekomstvisie heeft tot doel de toekomstige ontwikkelingen in Goirle op hoofdlijnen te sturen.
De structuurvisie Goirle, vastgesteld op 20 juli 2010, biedt het kader voor het te voeren ruimtelijk beleid tot 2020. Het omvat de visie en de hoofdlijnen van het ruimtelijk beleid. De structuurvisie is voorafgegaan door de toekomstvisie. Voor de kern Riel is beschreven dat het bestaande lint en het Bels lijntje typerend zijn voor deze kern. Het oude lint is nog steeds duidelijk waarneembaar aanwezig. Het Bels lijntje vormt een harde scheiding tussen de kern en het buitengebied.
Voor wonen wordt tot 2015 invulling gegeven aan bestaande plannen voor uitbreidingslocaties. Na 2015 wordt de vraag vooral opgevangen door ontwikkeling van locaties binnen het stedelijk gebied. Het werken vindt hoofdzakelijk plaats op de bestaande bedrijventerreinen. Daarnaast wordt gezocht naar herprofilering van bestaande bedrijventerreinen, waardoor niet langer alleen het accent komt te liggen op zware logistieke bedrijvigheid. Voor de kern Riel is het van belang het inwonertal op peil te houden, zodat de leefbaarheid in het dorp gewaarborgd kan worden. Naast enkele reeds aangewezen locaties voor uitbreiding, waaronder Heisteeg, biedt hoofdzakelijk inbreiding een oplossing voor toekomstige vraag naar woningen. Binnen Riel is geen ruimte voor uitbreiding van bedrijvigheid aangewezen. Het werken is geconcentreerd op het bestaande bedrijventerrein aan de zuidzijde van Riel. Voor wat betreft ontsluiting wordt getracht de entrees van het dorp aan te pakken, zodat de overlast wordt beperkt en het verkeer op een rustigere wijze het dorp nadert, door het aanpassen van uitstraling en snelheidsregimes.