Plan: | Philipsdorp 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80190-0301 |
Autoverkeer
In de gemeente Eindhoven zijn verschillende type wegen aanwezig. Onderstaande figuur geeft deze categorisering weer.
Figuur 7: wegencategorisering
Hierbij delen we de wegen van Eindhoven in drie types in:
De gemeente wil het centrum aantrekkelijker maken en de luchtkwaliteit daar verbeteren. Daarvoor is het noodzakelijk om de druk van (doorgaand) autoverkeer te verminderen, meer ruimte te maken voor groen, de oversteekbaarheid van de binnenring te verbeteren en in het centrumgebied voorrang te geven aan voetganger, fiets en openbaar vervoer.
Fietsverkeer
De fiets vervult in het vervoerspatroon van Eindhoven een belangrijke rol. Aangezien deze vorm van vervoer tot de meest milieuvriendelijke vorm van transport wordt gezien, stimuleert de gemeente Eindhoven het gebruik van de fiets. Om het fietsgebruik te faciliteren en optimaliseren kent de gemeente een fietsnetwerk.
Openbaar vervoer
De gemeente Eindhoven heeft voor ogen om in 2020 het aantal openbaar vervoer verplaatsingen toe te laten nemen.
Om deze doelstelling te halen heeft de gemeente Eindhoven een OV-agenda en als onderdeel van de agenda een HOV-strategie. Binnen deze HOV-strategie is de binnenring aangegeven als zoekgebied voor de aanleg van een Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) verbinding.
Parkeren
Het gebied trekt verschillende type parkeerders aan, zoals bewoners, bezoekers en werknemers. Per type parkeerder verschilt de parkeerduur en de acceptatie van loopafstand tussen parkeeraanbod en bestemming. Hiervoor zijn in het plangebied verschillende parkeervoorzieningen gerealiseerd.
Echter, de ruimte in de stad is beperkt en kostbaar. Het is van belang dat de schaarse ruimte efficiënt wordt gebruikt. Mede daarom stelt de gemeente Eindhoven bij het verlenen van een omgevingsvergunning eisen aan het aantal te realiseren parkeerplaatsen. Door het hanteren van parkeernormen wordt er voor gezorgd dat een bouwplan niet leidt tot een onacceptabele parkeerdruk in de directe omgeving. Tegelijkertijd mag het niet zo zijn dat door het hanteren van de parkeernormen de groei van de stad ernstig wordt belemmerd en gewenste ontwikkelingen niet kunnen plaatsvinden.
Uitgangspunt bij nieuwe ontwikkelingen is dat deze hun parkeerbehoefte op eigen terrein opvangen. De parkeernormen die de gemeente daarvoor hanteert zijn in de regels van het bestemmingsplan opgenomen. In de vigerende nota parkeernormen staat beschreven hoe de gemeente omgaat met het bepalen van de parkeerbehoefte aan de hand van deze normen.
De feitelijke parkeertoets wordt gemaakt in het kader van de afgifte van de omgevingsvergunning.