Plan: | Halve Maan 2013 (De Lieven-Drents Dorp) |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80182-0301 |
Gemotoriseerd verkeer
In 1999 heeft het gemeentebestuur in het kader van Duurzaam Veilig de wegencategorisering vastgesteld. Hierbij is een onderscheid gemaakt in wegen met een verkeersfunctie, de gebiedsontsluitingswegen, en wegen met een verblijfsfunctie, de erftoegangswegen. Ontsluitingswegen zijn primair bedoeld voor de afwikkeling van het verkeer en moeten daarop als zodanig worden ingericht. In het plangebied zijn de Noord-Brabantlaan en de Tilburgseweg ontsluitingswegen. Alle overige wegen in het gebied zijn onderdeel van het verblijfsgebied.
Autoparkeren
Bij besluit van 24 april 2012 hebben burgemeester en wethouders de 'Nota Parkeernormen Gemeente Eindhoven, maart 2012' en bijbehorende 'beleidsregels toepassing parkeernormen Gemeente Eindhoven' vastgesteld. Daarbij wordt in principe, conform de normen van het CROW (kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur), gewerkt met een minimum- en een maximumnorm. De parkeernormen zijn in Parkeernormen van de regels opgenomen. In beginsel wordt altijd uitgegaan van een parkeeroplossing op eigen terrein. Indien op eigen terrein redelijkerwijs niet aan de parkeereis kan worden voldaan, kan onder voorwaarden een beroep gedaan worden op de openbare ruimte.
Openbaar vervoer
In de onderstaande afbeelding is de op dit moment geldende buslijn aangegeven. Het plangebied wordt op dit moment ontsloten door de stadslijnen 13, 18 en 401 en 402. Wegen die onderdeel zijn van een busroute dienen zodanig te worden ingericht dat de overlast voor het openbaar vervoer wordt geminimaliseerd. Wijzigingen van busroutes zijn alleen mogelijk over wegen die voldoende ruimte en verkeersveilige en leefbare verkeersoplossingen (kunnen) bieden.
Afbeelding buslijnen
Fietsverkeer
De gemeente Eindhoven wil het gebruik van de fiets stimuleren. Hiertoe heeft zij een fietsroutenetwerk vastgesteld. Dit bestaat uit primaire stedelijke en regionale fietsroutes en de secundaire fietsroutes. Op een primaire fietsroute moet een fietser in principe non-stop en comfortabel kunnen fietsen. Voor deze routes gelden hoge kwaliteitseisen zoals brede, vrijliggende fietspaden in asfalt en voorrang op het kruisend verkeer. De secundaire fietsroutes hebben geen specifieke inrichtingseisen. Ook op deze fietsroutes kunnen echter speciale fietsvoorzieningen worden aangebracht om het fietsgebruik te stimuleren. Routes kunnen wijzigen, mits dit bijdraagt aan het stimuleren van het fietsgebruik. Er moet een aantoonbare verbetering voor de fiets zijn. In het plangebied liggen zowel primaire stedelijke en regionale als secundaire fietsroutes. De exacte locatie van het fietsroutes is aangegeven in onderstaande afbeelding. De rode lijnen zijn de primaire fietsroutes, de groene lijnen de secundaire fietsroutes.
Afbeelding fietsroutes