direct naar inhoud van 2.1 Historisch perspectief
Plan: Halve Maan 2013 (De Lieven-Drents Dorp)
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80182-0301

2.1 Historisch perspectief

Het gehele plangebied is gelegen in het stadsdeel Strijp. Tot omstreeks 1900 was Strijp een van de vijf dorpen die rondom het stadje Eindhoven lagen. Het centrum van Strijp werd gevormd door het Trudoplein. Het gaat daarbij om een zeer oude nederzetting waarvan bodemvondsten hebben aangetoond dat de geschiedenis daarvan teruggaat tot de Bronstijd en zelfs de Midden Steentijd. Rondom deze kern lag een aantal gehuchten zoals Het Ven, Welschap, Schouwbroek, De Hurk en Schoot en boerenhoeven zoals de Mispelhoef, Lievendaal en Tegenbosch.

Het gebied rondom Strijp bestond voornamelijk uit uitgestrekte heidevelden met vennen, kleine natuurlijke bosjes en stuifduinen. Tegen 1860 was het gebied grotendeels gecultiveerd door heidebebossingen en ontginningen ten behoeve van de landbouw. Vanaf tweede helft van de negentiende eeuw krijgt de opkomende industrialisatie een steeds grotere invloed op de ontwikkeling van het gebied, vooral in de omgeving van de spoorlijnen. In de twintigste eeuw krijgt Philips een steeds grotere invloed op de ontwikkeling van Strijp. Na de annexatie van Strijp door de gemeente Eindhoven kon verder gewerkt worden aan de kenmerkende radiale verkeersstructuur die op het centrum is gericht en de aanleg van de binnenring en de rondweg (de Ring).

Philips heeft een grote rol gespeeld bij de ontwikkeling van Eindhoven en Strijp in het bijzonder. In de eerste plaats heeft Philips grote fabriekscomplexen gebouwd langs het spoor tussen Eindhoven en Boxtel. In de nabijheid van deze complexen bouwde Philips vervolgens woningen voor de werknemers. Zo is de buurt Drents Dorp omstreeks 1925 ontstaan als huisvesting voor uit Drenthe afkomstige arbeiders van Philips.

Naast woningen ontwikkelde Philips ook een groot aantal voorzieningen voor zijn werknemers in Strijp zoals scholen, een sportpark, een ontspanningscentrum enz. In de jaren dertig werden vervolgens ook grote werkverschaffingsprojecten opgezet in Strijp ter bestrijding van de werkeloosheid. Zo werd in die periode het vliegveld Welschap aangelegd en het Beatrixkanaal gegraven. Ook na de oorlog bleef de invloed van Philips groot. Zo werden er woonwijken voor Philipswerknemers gebouwd in Lievendaal en Het Ven, waaronder de zogenaamde Polynormbuurt.

In de periode 1960-1980 daalt de bebouwingsontwikkeling sterk. De laatste twintig jaar zijn binnen het woongebied van Strijp weer nieuwe woningbouwprojecten uitgevoerd. Rond 2000 is gestart met een grote uitbreiding van het stedelijk gebied aan de westzijde van Strijp: de Vinexlocatie Meerhoven.

Vanwege de asbesthoudende elementen van de Polynormwoningen zijn deze in 2005 volledig gesaneerd. In 2009 zijn daarvoor in de plaats ruim 200 nieuwe woningen verrezen en kreeg de buurt de naam De Lieven. Daarnaast was het deelgebied ten noorden van de Halvemaanstraat een aantal jaren geleden toe aan een opknapbeurt. Om die reden zijn in 2007 de woningen aan de Apeldoornstraat, Zutphenstraat, Needestraat, Lochemstraat en een deel van de Koenraadlaan gesloopt. De meest waardevolle bebouwing (86 woningen) is overeind gebleven en reeds gerenoveerd. De nieuwbouw rond de gehandhaafde woningen wordt stedenbouwkundig en architectonisch ingepast binnen het oorspronkelijke stedenbouwkundige principe. Dit nieuwbouwplan is echter al eerder in een bestemmingsplan vastgelegd en maakt derhalve geen onderdeel uit van het plangebied van onderhavig bestemmingsplan.