direct naar inhoud van 3.6 Verkeer en parkeren
Plan: Woensel West 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80176-0301

3.6 Verkeer en parkeren

Autoverkeer

In de gemeente Eindhoven zijn verschillende type wegen aanwezig. Onderstaande figuur geeft deze categorisering weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80176-0301_0041.png"

Figuur 23: wegencategorisering

Hierbij delen we de wegen van Eindhoven in drie types in:

  • Stroomwegen; om het verkeer zo snel en veilig mogelijk tussen herkomst en bestemming te laten bewegen (het verkeer heeft hier de hoogste prioriteit);
  • Gebiedsontsluitingswegen; die de stroomwegen en erftoegangswegen verbinden (op wegvakken wordt gestroomd en op kruispunten vindt uitwisseling plaats);
  • Erftoegangswegen; die (directe) toegang bieden tot de percelen op de plaats van herkomst en bestemming, waar verblijven centraal staat (het verkeer is hier dus te gast).

De gemeente wil het centrum aantrekkelijker maken en de luchtkwaliteit daar verbeteren. Daarvoor is het noodzakelijk om de druk van (doorgaand) autoverkeer te verminderen, meer ruimte te maken voor groen, de oversteekbaarheid van de binnenring te verbeteren en in het centrumgebied voorrang te geven aan voetganger, fiets en openbaar vervoer.

Fietsverkeer

De fiets vervult in het vervoerspatroon van Eindhoven een belangrijke rol. Aangezien deze vorm van vervoer tot de meest milieuvriendelijke vorm van transport wordt gezien, stimuleert de gemeente Eindhoven het gebruik van de fiets. Om het fietsgebruik te faciliteren en optimaliseren kent de gemeente een fietsnetwerk. 

Openbaar vervoer

De gemeente Eindhoven heeft voor ogen om in 2020 het aantal openbaar vervoer verplaatsingen toe te laten nemen. Om deze doelstelling te halen heeft de gemeente Eindhoven een OV-agenda en als onderdeel van de agenda een HOV-strategie. Binnen deze HOV-strategie is de binnenring aangegeven als zoekgebied voor de aanleg van een Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) verbinding.

Parkeren

Het gebied trekt vooral parkeerders aan, zoals bewoners en bezoekers. Per type parkeerder verschilt de parkeerduur en de acceptatie van loopafstand tussen parkeeraanbod en bestemming. Hiervoor zijn in het plangebied verschillende parkeervoorzieningen gerealiseerd.

Echter, de ruimte in de stad is beperkt en kostbaar. Het is van belang dat de schaarse ruimte efficiënt wordt gebruikt. Mede daarom stelt de gemeente Eindhoven bij het verlenen van een omgevingsvergunning eisen aan het aantal te realiseren parkeerplaatsen. Door het hanteren van parkeernormen wordt er voor gezorgd dat een bouwplan niet leidt tot een onacceptabele parkeerdruk in de directe omgeving. Tegelijkertijd mag het niet zo zijn dat door het hanteren van de parkeernormen de groei van de stad ernstig wordt belemmerd en gewenste ontwikkelingen niet kunnen plaatsvinden.

Uitgangspunt bij nieuwe ontwikkelingen is dat deze hun parkeerbehoefte op eigen terrein opvangen. De parkeernormen die de gemeente daarvoor hanteert zijn in de regels van het bestemmingsplan opgenomen. In de vigerende nota parkeernormen staat beschreven hoe de gemeente omgaat met het bepalen van de parkeerbehoefte aan de hand van deze normen.De feitelijke parkeertoets wordt gemaakt in het kader van de afgifte van de omgevingsvergunning.