direct naar inhoud van 2.3 Stedenbouwkundige structuur
Plan: Woensel West 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80176-0301

2.3 Stedenbouwkundige structuur

Functionele opbouw

Woensel west is een gevarieerde wijk met de nadruk op de woonfunctie. De volgende functies zijn in de wijk te vinden:

  • Wonen, in totaal 1830 woningen (85% eengezinswoningen, 15% kamerbewoning);
  • Maatschappelijke doeleinden (Brede school, peuterspeelzaal, Baptistenkerk, school voor bijzonder onderwijs, politiekantoor, bescheiden wijkvoorzieningen). Op een aantal plekken in Woensel-West zijn kleinschalige buurtvoorzieningen te vinden;
  • Overige bedrijvigheid (buurtwinkels, kleinschalige kantoren, dienstverlening, cafetaria's, koffieshops, eetcafĂ©s, raamprostitutie.

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80176-0301_0007.jpg" afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80176-0301_0008.jpg"

Figuur 6 functionele opbouw


Groenstructuur

Uit het algemene beeld van de groenstructuur blijkt dat op hoofdlijnen de ruimtelijke opbouw van de wijk wordt gevolgd. Hier en daar is er sprak van hiaten in de straatbeplanting, vooral in het noordwestelijke deel van de wijk. Vaak hangt het ontbreken van de straatbeplanting samen met de grote vraag naar parkeervoorzieningen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80176-0301_0009.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80176-0301_0010.jpg" afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80176-0301_0011.jpg"

Figuur 7: groenstructuur

De groene zone tussen het spoor en de Groenewoudseweg heeft een grote kwaliteit en is in het groenbeleidsplan aangewezen als structureel stadsgroen. Het uitgangspunt hierbij is dat de groene kwaliteit in deze zone verder wordt versterkt en op die manier kan bijdragen aan de identiteit van de gehele groenstructuur langs het spoor die de binnenstad met de Wielewaal verbind. Ook kan overwogen worden om de relatie van deze groenzone met Woensel West te verbeteren door het maken van verbindingen, zichtlijnen en inkijkjes.

Infrastructuur

Woensel West wordt omgeven door belangrijke verkeersaders. Een belangrijke gebiedsontsluitingsweg voor de stad en Woensel West is de ringweg, vooral de Marconilaan. Voor Woensel West zijn verder als gebiedsontsluitingsweg de Boschdijk, de groenewoudseweg en de Pieter Zeemanstraat van belang.

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80176-0301_0012.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.0772.80176-0301_0013.jpg"

Figuur 8: infrastructuur

Alle straten in Woensel west zijn ingericht als 30 km/uur zone. Een deel van de straten is ingericht als eenrichtingsverkeer. De Wattstraat, de Galileistraat en de Franklinstraat hebben een relatief ruim profiel en functioneren daardoor als buurtverzamelweg. De Edisonlaan functioneert, ondanks haar profiel en centrale ligging, niet als een buurtverzamelweg.

De spoorlijn Tilburg/Den Bosch - Roermond/Weert loopt langs de rand van de wijk. Het station Beukenlaan ligt op loopafstand van de wijk. Over de Boschdijk en de Pieter Zeemanstraat loopt een busroute met voldoende haltes.

De meeste straten in Woensel West kennen een tekort aan parkeervoorzieningen. Vooral het gebied tussen de Musschenbroekstraat, Juliusstraat en Stevinstraat kent een groot tekort aan parkeerplaatsen. Het probleem is dat het gebied een structureel ruimtetekort kent, wat een oplossing van het parkeerprobleem belemmert. Deze situatie geldt in vergelijkbare vorm ook voor de overige straten in Woensel West. De grote concentratie van relatief smalle woningen, allemaal zonder parkeervoorzieningen op eigen terrein, vormt een knelpunt voor adequate parkeervoorzieningen. Een belangrijke consequentie hiervan is dat de beschikbare ruimte compleet wordt opgeslokt door de auto. Het beeld van de openbare ruimte is als gevolg hiervan erg stenig en de kwaliteit van de openbare ruimte komt daardoor in het geding.

Veiligheid is samen met de leefbaarheid een zeer belangrijke kwestie in Woensel West. In de huidige en toekomstige bebouwingsstructuur kan de veiligheid en leefbaarheid, in ieder geval het veilig wonen, worden verbeterd door een helder onderscheid te maken tussen privé en openbaar gebied. Op dit moment zijn vooral achterpaden en sommige openbare ruimtes niet veilig ingericht.