Plan: | Oud Woensel 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80175-0301 |
Oud Woensel is qua bebouwingstypologie zeer gevarieerd en is opgebouwd uit doorgaans grotere, heldere stedenbouwkundige eenheden. Het gebied wordt gedefinieerd door een aantal duidelijke stedenbouwkundige 'landmarks' en structuren in de vorm van markante en historische gebouwen (zoals Sancta Maria en de boerderij aan de Woenselse Markt) respectievelijk de ruimtelijke structuren die gevormd worden door de Kloosterstraat, Van Brakelstraat, Kruisstraat, Woenselse Markt, Van Kinsbergenstraat, Hemelrijken, Verwerstraat-Schoenmakersstraat en Vredesplein-Trompstraat. Dragende elementen zijn hierbij het pleinkarakter en de (opbouw van de) bebouwingswanden. De verschillende buurten hebben over het algemeen een stenig karakter. De kwaliteit van de openbare ruimte is daardoor op veel plekken aan de magere kant. Er zijn weinig aantrekkelijke verblijfplekken en er is weinig groen in de wijk. Vooral het parkeren en het autoverkeer op en rond de Kruisstraat en de Woenselse Markt vormt een toenemende bedreiging voor de verblijfskwaliteit. De ambitie is de huidige stedenbouwkundige structuur en markante gebouwen grotendeels te behouden. Dat bepaalt de herkenbaarheid van Oud Woensel en de verschillende buurten als onderdelen daarvan. De bestaande woningbouw rond het Vredesplein zal gesloopt worden ten behoeve van nieuwbouw, deels gebaseerd op het oorspronkelijk stratenpartroon. Vredesplein en omgeving valt echter buiten dit bestemmingsplangebied.
Het wegennet van Eindhoven is in het Wegencategoriseringsplan (1999) onderverdeeld in stroomwegen, (voorlopige) gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen (30 km-gebieden). In het plangebied liggen geen stroomwegen. Als radiale gebiedsontsluitingswegen zijn onder meer aangewezen: Marconiplein-Kronehoefstraat (Ring) en de Boschdijk. De laatste twee liggen direct tegen, maar buiten de grenzen van het plangebied. De gebiedsontsluitingswegen vormen het verkeersgebied en zijn bedoeld voor bundeling van niet-wijkgebonden, gemotoriseerde verkeersstromen (doorgaand stedelijk verkeer, wijkverkeer). Vooral de Ring heeft een belangrijke verdeelfunctie van verkeersstromen in de stad, zodat doorgaande verkeersstromen door de binnenstad voorkomen worden. Volgens het Wegencategoriseringsplan zijn alle overige wegen ingedeeld als 'verkeers- en verblijfsgebied'.
De afwikkeling van het autoverkeer, uitvalroutes van hulpdiensten, openbaar vervoer routes, bevoorradingsverkeer en stedelijke fietsroutes leggen beperkingen op aan het inrichten tot verblijfsgebied. Dit speelt met name bij de herinrichting van de Van Kinsbergenstraat.
De verkeersstructuur in Oud Woensel is niet optimaal. Zo ontbreekt een duidelijk hiƫrarchie van ontsluitingswegen en verblijfsgebieden evenals een scheiding van verkeerssoorten. Daardoor ontstonden er voornamelijk op de Kruisstraat voor voetgangers en fietsers onveilige situaties, wat onder andere aanleiding vormde voor de nieuwe inrichting van de Kruisstraat als fietsstraat. Verder is er thans sprake van overlast (parkeren, geluid) voor de bewoners in sommige straten. Binnen het huidige plangebied is er vooral veel sprake van parkeeroverlast als gevolg van bezoekers- en werknemersverkeer van winkels, de Woenselse warenmarkt en diverse kantoren.
De gemeenteraad heeft op 5 november 2001 het Groenbeleidsplan 2001 vastgesteld. Dit beleidsplan geeft de hoofdlijnen weer van het gemeentelijke groenbeleid. Het is de richtinggevende basis voor een gebiedsgerichte planontwikkeling op lagere schaalniveaus. Gestreefd wordt naar een opwaardering van de groene ruimte in de stedelijke gebieden. Er wordt voorts ingespeeld op de toenemende behoefte om de natuur sterker te laten doorklinken in het ruimtelijk beleid. Een stad met een hoogwaardig groen woon- en werkklimaat is het beoogde eindresultaat.
In het Groenbeleidsplan is geconstateerd dat Oud Woensel een groenarme wijk is. In de wijk is nu gemiddeld minder dan 4 m2 groen per inwoner beschikbaar, slechts een deel hiervan is gebruiksgroen. In een dergelijke groenarme wijk betekent dat het openbare groen in het bestemmingsplan eenzelfde beschermingsniveau dient te krijgen als bij de hoofdgroenstructuur. In deze gebieden wordt gestreefd naar uitbreiding van het groenareaal naar bij voorkeur een niveau van 8 m2 groen per inwoner. De gemeente Eindhoven hanteert als algemene richtlijn voor het aantal bomen (straat- en plantsoenbomen) in een gebied: 1 boom per woning.
Water in de vorm van oppervlaktewater, waterinfiltratie- of waterbergende voorzieningen (Wadi's, vijvers e.d.) is afwezig binnen het plangebied.