Plan: | Emmasingelkwadrant - Fellenoord 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80173-0301 |
De normstelling voor geluid is geregeld in de Wet geluidhinder, de Wet milieubeheer en de Wet luchtvaart. Het betreft normen voor industrielawaai, weg- en railverkeerslawaai en luchtvaartlawaai. Er wordt uitgegaan van voorkeursgrenswaarden, waarvan met ontheffing tot een bepaalde maximale hoogte in een aantal gevallen mag worden afgeweken.
De normstelling heeft tot doel nieuwe geluidhindersituaties en daarmee gezondheidsschade te voorkomen. Om dit doel te bereiken worden zones gedefinieerd, waarbinnen plannen met geluidgevoelige bestemmingen moeten worden getoetst aan de normen. Volgens de Wet geluidhinder gelden er voorkeursgrenswaarden en maximale ontheffingswaarden. Bij de voorkeursgrenswaarde mag worden verondersteld dat het percentage gehinderden beperkt is. Wanneer een maximale ontheffingswaarde wordt overschreden dan is er sprake van een locatie die in beginsel niet geschikt is voor de vestiging van een geluidgevoelige bestemming.
Bij plannen met geluidbelastingen in de bandbreedte tussen voorkeursgrenswaarde en maximale ontheffingswaarde moet er een nadere afweging worden gemaakt in hoeverre bron- en/of overdrachtmaatregelen kunnen worden getroffen om de geluidbelastingen te beperken. Voorbeelden van bronmaatregelen zijn een stiller wegdek en een verlaging van de snelheid bij auto's. Geluidschermen en geluidwallen zijn voorbeelden van overdrachtsmaatregelen.
In het voorliggend plan zijn de volgende geluidgevoelige bestemmingen opgenomen:
Het plangebied ligt in de zone van de Boschdijktunnel, Emmasingel, Fellenoord, Keizersgracht, Mathildelaan, Veldmaarschalk Montgomerylaan, Vestdijktunnel en Vonderweg. Dit zijn wegen gelegen in stedelijke gebied met een maximumsnelheid van meer dan 30 km per uur. Er moet rekening worden gehouden met een zonebreedte van 200 tot 350 meter (afhankelijk van het aantal rijstroken) aan weerszijden van de weg, gemeten vanaf de as daarvan.
In het kader van “Duurzaam Veilig” zijn alle overige wegen in en nabij het plangebied 30 km per uur wegen geworden. Deze wegen en woonerven hebben volgens de Wet geluidhinder geen zone, zodat deze verder in beginsel buiten beschouwing kunnen blijven. Gezien de verkeersintensiteit op de Willemstraat is wel rekening gehouden met de bijdrage van deze weg in de totale geluidbelastingen.
De Wet geluidhinder maakt onderscheid tussen zogenaamde bestaande situaties en nieuwe situaties. Ingevolge hoofdstuk VI, afdeling 3 (“bestaande situaties”) van de Wet geluidhinder behoeft voor de reeds aanwezige geluidgevoelige bebouwing geen nieuw akoestisch onderzoek te worden ingesteld.
Voor een aantal locaties is een bestemming opgenomen waarbinnen meerdere functies zijn toegestaan (het gaat met name om de bestemming gemengd). Daarbinnen zijn geluidgevoelige functies toegestaan. Op een aantal locaties wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor nieuwe geluidgevoelige bestemmingen overschreden (zie akoestisch onderzoek SRE Milieudienst, d.d. 07-09-2012). De maximale ontheffingswaarde van 63 dB wordt niet overschreden.
Het treffen van bron- en overdrachtsbeperkende maatregelen, zoals het toepassen van een stil wegdek en geluidschermen, biedt onvoldoende mogelijkheden om de geluidbelastingen te reduceren. Reconstructies van wegen, zoals bedoeld in de Wet geluidhinder, die leiden tot een toename van de geluidbelasting met 2 dB of meer, worden niet toegestaan.
Alvorens het bestemmingsplan wordt vastgesteld, wordt een procedure tot vaststelling van hogere waarden, gevolgd. Wanneer ontheffingswaarden voor woningen worden vastgesteld, die hoger zijn dan 53 dB, dan moeten die woningen volgens het gemeentelijk hogere waardenbeleid worden uitgevoerd met een geluidluwe zijde.
Voor het pand aan de Vonderweg 11 wordt een uitzondering gemaakt op de eis van een geluidluwe zijde. Het gaat om de transformatie van een bestaand kantoorpand naar minimaal 70% studenten woningen en voor het overige starterswoningen. Binnen het bestaande pand is het, zoals is gebleken uit verschillende variantenstudies, niet mogelijk de woningen die een geluidbelasting hebben van meer dan 53 dB te realiseren met een geluidluwe zijde. Er zijn afspraken gemaakt over de binnenwaarde van de woningen. De geluidwering van de gevel wordt in het ontwerp niet afgestemd op de eisen uit het Bouwbesluit, die gelden voor de verbouw van een bestaand kantoorpand. Gestreefd wordt naar het veel verdergaande ambitieniveau voor nieuw te bouwen woningen, waarbij voor het binnenniveau als bovengrens 38 dB wordt aangehouden.
Het plangebied ligt in de zone van de nabijgelegen spoorlijn, met een zonebreedte aan weerszijden daarvan van 200 tot 600 meter. In het plangebied wordt de voorkeursgrenswaarde van 53/55 dB op vier waarneempunten overschreden (zie akoestisch onderzoek SRE Milieudienst, d.d. 07-09-2012). De maximale ontheffingswaarde van 68 dB wordt op locatie 07 Lardinoisstraat en Piazza overschreden, zodat hier beperkingen gelden voor het realiseren van geluidgevoelige bestemmingen.
Het treffen van bron- en overdrachtsbeperkende maatregelen, zoals raildempers en geluidschermen, biedt onvoldoende mogelijkheden om de geluidbelastingen te reduceren. Alvorens het bestemmingsplan wordt vastgesteld, wordt een procedure tot vaststelling van hogere waarden gevolgd. Wanneer voor woningen ontheffingswaarden worden vastgesteld, die hoger zijn dan 55 dB, dan moeten die woningen volgens het gemeentelijk hogere waardenbeleid worden uitgevoerd met een geluidluwe zijde.
Het wijzigen van een spoorweg, zoals nader omschreven in het Besluit geluidhinder wordt niet toegestaan.
Het plangebied ligt niet in de zone van een industrieterrein.
Het plangebied ligt niet binnen de 35 Kosteneenhedenlijn van de luchthaven Eindhoven.