direct naar inhoud van 2.2 Stedenbouwkundige structuur
Plan: Emmasingelkwadrant - Fellenoord 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80173-0301

2.2 Stedenbouwkundige structuur

Opbouw

Het plangebied van onderhavig bestemmingsplan is op te delen in twee deelgebieden. Ten noorden van de spoorlijn ligt het Central Business District (CBD), bestaande uit hoogwaardige kantoren en aanverwante functies. Beeldbepalende elementen zijn het gebouw van de Rabobank, het Holiday-Inn hotel en kantorencomplex Fellenoord, met onder andere het markante kantoorgebouw Florijn. De Lardinoisstraat, deel van de belangrijke noord-zuid verbinding tussen de binnenstad en Woensel, is een levendige uitloop van de binnenstad, met functies als horeca, detailhandel, cultuur en recreatie.

Het plangebied ten zuiden van de spoorlijn wordt gekenmerkt door de voormalige Philips-gebouwen zoals de Lichttoren en de Witte Dame. Hier is een mix van functies te zien, met detailhandel en dienstverlenende activiteiten in de plinten en wonen of maatschappelijke doeleinden op de etages. Woontoren de Regent (circa honderd meter hoog) is hier een beeldbepalend element, evenals de voormalige Philips gebouwen (rijksmonumenten) en de Ventoseflat (gemeentelijk monument).

Verkeersstructuur

Het plangebied wordt door het viersporige spoortracé Boxtel-Helmond/Weert in twee delen gesplitst. In het noordelijke deel van het plangebied, de buurt Fellenoord, is een multimodaal OV-knooppunt gelegen. Deze bestaat uit het NS station en het busstation. Centraal in dit deelgebied loopt de binnenring Fellenoord. Deze oost-westverbinding gaat in het westen over in de Vonderweg (Elisabethtunnel) en in het oosten in de Professor Dr. Dorgelolaan richting Helmond. Fellenoord is een brede straat met veel groen. Voor het busvervoer van en naar het busstation is een aparte busbaan aangelegd. Haaks op de Fellenoord zijn enkele belangrijke ontsluitingswegen voor de binnenstad van Eindhoven aangesloten, zoals de John F. Kennedylaan, Veldmaarschalk Montgomerylaan en de Boschdijk. Via de Vestdijktunnel en de Boschdijktunnel wordt het gebied met de binnenstad verbonden. De kruisingen van de Fellenoord met de ontsluitingswegen zijn vrijwel allemaal ongelijkvloers. Langzaam verkeer kan via tunnels passeren. De Kruisstraattunnel is de voornaamste passage. Deze tunnel vormt namelijk een schakel in de noord-zuidverbinding tussen stadsdeel Woensel en de binnenstad van Eindhoven.

Het zuidelijke deel van het plangebied, de buurt Witte Dame, wordt als het ware omkaderd door een aantal doorgaande wegen. De voornaamste wegen zijn de Mathildelaan en de Emmasingel. De Mathildelaan bestaat uit twee aparte rijstroken, gescheiden door een tweebaanse busstrook ten behoeve van een HOV-verbinding tussen Eindhoven station en Eindhoven Airport. De Emmasingel is voor eenrichtingsverkeer ingericht, teneinde de doorstroming rondom de binnenstad te bevorderen. Het gebied binnen dit kader is als verblijfsgebied aan te merken. Centraal door dit gebied loopt een zichtlijn, vanaf het oude Philips fabriekje aan de Emmasingel richting Strijp S. Dit deel van het plangebied dient dan ook als 'stepping stone' tussen de binnenstad en Strijp S.

Groen en water

Het gebied rondom de straat Fellenoord heeft ondanks de sterke verkeersfunctie een groen en open karakter. De belangrijkste wegen in het plangebied worden zoveel mogelijk begeleid door middel van waardevolle bomen en ook de pleinen beschikken over groenvoorzieningen. Grote groen- of waterpartijen komen momenteel echter niet voor in het gebied. Een ambitie van de gemeente Eindhoven is om in de toekomst het beekje de Gender weer zichtbaar te maken in het straatbeeld. Met name in het zuidelijke deel van het plangebied zou dit beekje in een groene parkachtige omgeving tot uitdrukking moeten komen.