Plan: | Grasrijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80142-0301 |
Autoverkeer
De hoofdontsluiting van de wijk verloopt via de Heerbaan, de hoofdtoegang van Grasrijk en daarmee van heel Meerhoven, vanuit het zuiden. Deze zuidelijke entree vanaf de Heerbaan heeft de vorm van een ruime rotonde. De ontsluitingsweg heeft een breed profiel en wordt begeleid door bosstroken. Vervolgens sluit de toegangsweg aan op de rondweg van Meerhoven. Op deze rondweg takken, aan de randen van Grasrijk, twee noord-zuid lopende buurtontsluitingswegen aan. De meest westelijke van deze wegen vormt een verbinding met het centrum van Meerhoven, en de sportvelden ten westen van Grasrijk.
De interne ontsluitingsstructuur voor de auto is gebaseerd op het principe van duurzame veiligheid. Gekozen is voor een zo groot mogelijk aaneengesloten 30 km/uur-gebied. De buurtontsluitingswegen liggen aan de randen van de wijk.
De HOV-lijn, die het gebied vanuit het centrum van Eindhoven ontsluit, loopt aan de oostzijde van de ontsluitingsweg de wijk in, loopt vervolgens in de wijk zelf vrij van de doorgaande autowegen in noordelijke richting verder Meerhoven in en in westelijke richting naar de wijk “De Polders” in de gemeente Veldhoven. De woonbuurten van Meerhoven kennen een systeem van vrijliggende langzaamverkeersroutes. Deze routes kenmerken zich door een goed herkenbare, gestrekte lijnvoering. De centraal door de wijk lopende HOV-lijn wordt begeleid door een nonstop langzaam verkeersroute, waardoor een snelle verbinding mogelijk is tussen Grasrijk en het centrum van Meerhoven.
Grasrijk kent een intern netwerk van langzaam verkeersroutes, gekoppeld aan speelplekken. Tenslotte wordt de wijk gekruist door de "rollerbaan", een route die zich via de Stillendijk door de verkaveling slingert en voor het langzaam verkeer een afwisselende route biedt als verbinding tussen het groen langs het Beatrixkanaal en het Meerpark. De basisschool ligt eveneens aan een van deze routes.
Fietsverkeer
Het gemeentelijke hoofdroutenetwerk voor het fietsverkeer bestaat uit primaireroutes en secundaire routes. Aan de primaire routes zijn hoge kwaliteitseisen gesteld. Het moeten in principe vrijliggende paden van voldoende breedte zijn. Verder worden ze gekenmerkt door de toepassing van rood asfalt en doordat ze voorrang hebben op gemotoriseerd verkeer en, waar nodig, ongelijkvloerse kruisingen. Deze fietspaden doorkruisen het gebied van Park Forum en takken op de clusters aan. In de clusters zullen fietsers gebruik maken van de clusterrond- en doorsnijdingswegen.
Het voetgangersverkeer tussen de kavels dient plaats te vinden over de trottoirs langs de clusterrond- en doorsnijdingswegen.
Parkeren/parkeerbeleid
De gemeente Eindhoven heeft parkeerbeleid vastgesteld. De vigerende parkeernormen zijn in 2008 vastgesteld. De huidige economische situatie vraagt echter om meer flexibiliteit. De nota parkeernormen en de beleidsregels toepassing parkeernormen gemeente Eindhoven geven invulling aan de wens om meer ontwikkelingen mogelijk te maken. Iedere ruimtelijke functie (wonen, werken, winkelen) trekt een bepaalde hoeveelheid autoverkeer en genereert daarmee ook een bepaalde parkeerbehoefte. Een parkeernorm is een getal dat aangeeft hoeveel parkeerplaatsen voor een dergelijke functie nodig zijn per eenheid of oppervlakte. De parkeernormen die in de nota worden voorgesteld bieden houvast bij het bepalen van de benodigde parkeerruimte (de parkeereis) bij woningen, kantoren, winkels, etc. Het aantal aan te leggen plaatsen is afhankelijk van de grootte van de voorziening en de parkeernorm die bij die ontwikkeling hoort. Parkeernormen zijn aan de orde bij nieuw- en verbouw van vastgoed. Wanneer een omgevingsvergunning wordt aangevraagd toetst de gemeente of aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan. Die voorwaarden behelzen onder andere dat in voldoende mate voorzien wordt in parkeercapaciteit ten behoeve van het bouwplan.
In de regels van dit bestemmingsplan is in Bijlage 3 Parkeernormen de geldende parkeernormen opgenomen.