Plan: | Grasrijk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80142-0301 |
Meerhoven als onderdeel van de stadsregio Stedelijk morfologisch gezien vormt Meerhoven enerzijds de afronding van de westelijke stadslob van Eindhoven. Deze westelijke stadslob, de Westcorridor, loopt van Eindhoven-Centrum tot aan Oerle. De Westcorridor koppelt de HOV-lijn met railinfrastructuur (Eindhoven Centraal Station) rijkswegen (Poot van Metz) en vliegveld (Eindhoven Airport).
Centraal door deze stadslob loopt de radiaal Heerbaan/Noord-Brabantlaan/ Fellenoord. Deze radiaal rijgt een grote diversiteit van stedelijke functies aaneen. De toevoegingen die langs deze radiaal via stadsuitleg (Meerhoven), stedelijke vernieuwing (vrijkomende Philips-complexen) en stedelijke reconstructie en verdichting (Stationsomgeving) zullen ontstaan, maakt van deze zone de meest dynamische ontwikkelingsas die Eindhoven het komende decennium zal kennen. Meerhoven ligt anderzijds ingebed in het Kempisch landschap. De bossen, akkers en historische dorpen van de Kempen zijn vlakbij.
Bij de ontwikkeling van Meerhoven spelen beide oriƫntaties van het plangebied een rol. Enerzijds is Meerhoven ingepast in het stadslichaam van Eindhoven en draagt bij tot de dynamische ontwikkeling van de Westcorridor; anderzijds is Meerhoven een podium naar de Kempen.
De ruimtelijke vertaling van het begrip "onderdeel van de stadsregio" met de daaraan verbonden randvoorwaarden vindt op verschillende manieren plaats.
Immers, in Meerhoven zullen woongebieden worden gerealiseerd die passen in de stedelijke opbouw van Eindhoven en tegemoetkomen aan de vanuit Eindhoven gevoelde woningbehoefte. Daarom is sprake van een stedelijk leefmilieu, maar in de overgangen naar de Kempen een meer tuinstedelijk karakter. De te realiseren werkgebieden voor bedrijven en kantoren spelen niet alleen een rol voor de bewoners van Meerhoven, maar hebben voor een groter gebied, namelijk voor de gehele stadsregio, betekenis.