Plan: | Tegenbosch |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80042-0501 |
Binnen geluidbelaste gebieden gelden beperkingen inzake bouw- en gebruiksmogelijkheden van op te richten en reeds aanwezige gebouwen, overeenkomstig de luchtvaartwet. De geluidbelaste gebieden worden uitgedrukt in Kosten-eenheden, of wel Ke-zones. De meeste lawaaisoorten worden uitgedrukt in dB(A), maar voor de hinder van vliegtuigen wordt een andere maat gebruikt; de zogenaamde Kosteneenheid. Deze is genoemd naar de voorzitter van de commissie die de eenheid heeft ontwikkeld. Het getal komt overeen met het percentage ernstig gehinderden.
Sinds 23 december 2008 is het Besluit geluidsbelasting grote luchtvaart ingetrokken en vervangen door de Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML). De normen uit dit besluit zullen verwerkt worden in het in voorbereiding zijnde luchthavenbesluit Eindhoven. In dit nieuwe besluit wordt ook gebruik gemaakt van de eenheid Ke. Daarnaast kent dit besluit een nieuwe maat Lden. In onderstaande tabel is de relatie tussen deze nieuwe maat en de eenheid Ke weergegeven.
Binnen de 35 Kosteneenheidlijn geldt in principe een verbod tot het realiseren van nieuwe geluidgevoelige objecten. In de zone tussen 35 en 40 Ke is voor geluidgevoelige objecten de vaststelling van een hogere grenswaarde in beginsel mogelijk. Objecten die buiten de 35 Ke zone liggen kunnen zonder beperkingen worden gerealiseerd. Uit onderstaande figuur blijkt dat het plangebied buiten de 35 Ke zone ligt.
In regionaal verband is (in het kader van de het Aldersadvies) met de provincie Noord-Brabant de afspraak gemaakt dat vanaf 1 juli 2011 geen grootschalige woningbouw binnnen de 20 Ke-werkcontour gerealiseerd worden. Het gebied Tegenbosch ligt daarbuiten.