Plan: | De Bergen |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0772.80037-0501 |
Het plangebied ligt in de zones van de Edenstraat, de Mauritsstraat, de Vonderweg, de Willem de Zwijgerstraat, de Grote Berg, de Emmasingel, de Keizersgracht en de Wal.
Dit betekent dat bij de ontwikkeling van geluidgevoelige bestemmingen, zoals woningen, scholen en gezondheidszorggebouwen, nabij deze wegen zowel in het stedenbouwkundig ontwerp als in de bouwkundige uitwerking met het aspect geluid rekening moet worden gehouden. Woningen zullen bijvoorbeeld een zogenaamde geluidsluwe zijde moeten hebben.
De geluidbelastingen langs de Mauritsstraat zijn zo hoog, de maximale ontheffingswaarde wordt daar overschreden, dat nieuwe ontwikkelingen in de bestaande rooilijn niet mogelijk zijn. Vervanging van bestaande geluidgevoelige gebouwen blijft echter mogelijk.
In het verleden zijn woningen aan de Mauritsstraat, Edenstraat en Willem de Zwijgerstraat voor geluid gesaneerd door middel van het aanbrengen van geluidwerende voorzieningen in de gevels.
In een verdergaande sanering van woningen in het plangebied wordt de komende jaren niet voorzien.
Beperking van de geluidbelastingen door toepassing van stillere wegdekken is wellicht een mogelijkheid, waarvoor op stedelijk niveau beleid zal worden ontwikkeld.
Het regime van de Wet geluidhinder, bedoeld om nieuwe geluidhinderknelpunten te voorkomen en bestaande knelpunten op te lossen, is alleen van toepassing op wegen waar een maximale snelheid van 50 km per uur en meer geldt. Bij 30 km wegen kunnen weliswaar hindersituaties voorkomen, maar de wet- en regelgeving voorziet hier niet in.
Het plangebied ligt weliswaar voor een deel in de zone van de nabijgelegen spoorlijn, en bij ontwikkelingen zal een formele verantwoording daarover moeten plaatsvinden, maar inhoudelijk heeft het railverkeerslawaai geen invloed op de ontwikkelingsmogelijkheden in het plangebied.
Een intensivering van de confrontatie wonen-horeca in het plangebied zal kunnen leiden tot meer hinder. Bij de inpassing van nieuwe horecavestigingen zullen in beginsel dan ook de afstanden uit de VNG-brochure Bedrijven en Milieuzonering in acht moeten worden genomen.
Het plangebied ligt niet binnen een geluidscontour van Eindhoven Airport.