direct naar inhoud van 3.6 Wonen
Plan: Landhof, fase 1
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80026-0501

3.6 Wonen

Meerhoven is een VINEX-lokatie. Tussen het Rijk en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (S.R.E.) is in het kader van de uitvoering van de VINEX in oktober 1995 een convenant getekend, waar onder meer in staat, dat in Meerhoven 6.900 woningen zullen worden gebouwd, met een grote variatie aan woonmilieus.

De oorspronkelijke plangrenzen van de locatie waren destijds gebaseerd op het realiseren van een bedrijvenlocatie. Door een verandering van de bestemming en planontwikkeling in de omgeving is besloten om de plangrenzen van Landhof opnieuw te bepalen. De belangrijkste plangrens correcties hebben plaatsgevonden rondom de kruising van de Heerbaan en Grasdreef. Om voldoende ruimte te scheppen voor een goede verkeerskundige en ruimtelijke inpassing van deze kruising en de busbaan zijn de grenzen van de locatie langs de Grasdreef en Heerbaan aangepast.

Op Landhof moeten ongeveer 250 woningen worden gerealiseerd. Per kavel is het maximum aantal m2 bvo (brutovloeroppervlak) opgenomen. Deze zijn opgenomen in de kavelpaspoorten.

De kavelpaspoorten zijn richtinggevend voor het plan. Bij de uitwerking van het plan is dit nader ingevuld als referentieprogramma om de haalbaarheid van het ontwerp te kunnen toetsten.

Landhof zal in 3 fasen ontwikkeld worden. Dit is een gevolg van de keuze voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap, maar ook door de ontwikkelingen in de omgeving. Fase 1 zal als eerste ontwikkeld worden. Aangezien er in het kader van de reconstructie van de snelwegafslag van de A2 fase 2 van het plangebied vertragend kan werken voor fase 1 is er voor gekozen om het plangebied op te knippen en er drie aparte bestemmingsplannen van te maken, mede gezien het feit dat er onduidelijkheid is over de ontwikkeling van fase 3.

Dit bestemmingsplan is bedoeld voor fase 1 zoals hierboven en in de kavelpaspoorten is omschreven. Aangezien de kwaliteit van de openbare ruimte ook een grote rol speelt is een snelle realisatie van de openbare ruimte daarom een noodzakelijk voorwaarde om collectieven te motiveren en te stimuleren om zelf snel een bouwplan te realiseren. Daarom zal de aanleg van de openbare ruimte gelijk opgaan met de realisatie van het eerste bouwplan. Bij de realisatie en uitgifte van de kavels is het dus van groot belang dat er tijdelijke bouwwegen worden aangelegd die de gerealiseerde openbare ruimte vrijwaren van zwaar verkeer.