direct naar inhoud van 5.2 Verkeer en parkeren
Plan: Strijp R
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0772.80019-0501

5.2 Verkeer en parkeren

Autoverkeer

Het masterplan Drents Dorp werkt verder niet uit op welke manier de verkeersontsluiting geregeld moet worden, maar eist wel een goede bereikbaarheid van de binnenstad.
Het is niet de bedoeling dat na de realisatie van de woningbouw op Strijp R al het verkeer over de Halvemaanstraat of via de wijk Lievendaal moet rijden.

Het masterplan heeft een verkeersdoorstromingsvisie. Deze visie houdt onder andere in dat de Elburglaan breder wordt, hierdoor kan de Elburglaan meer auto's verwerken. De Halvemaanstraat is volgens het masterplan een behoorlijke verkeersbarrière. De verkeersdruk daarop mag niet toenemen. De gemeente is voornemens de Zwaanstraat te ontlasten door het verkeer langs het spoor te leiden; hierdoor zal het verkeer op de Halvemaanstraat ook afnemen.

De ontsluiting van Strijp R is in overleg met Trefpunt Groen gekozen. De ontsluiting op de Zwaanstraat zal zo worden ontworpen dat voldoende uitzicht is om veilig de Zwaanstraat op te rijden. Voorlopig zal het gevaarlijk transport via de uitgang van Strijp T aan de Beukenlaan via de Zwaanstraat naar de Rijksweg A2 plaatsvinden. Op lange termijn geldt dat de functie van de Zwaanstraat zal wijzigen, namelijk van doorgaande route naar buurtontsluitingsweg. In dit kader is het gewenst dat het gevaarlijk transport niet via de Zwaanstraat rijdt. Om dit verkeer van de Zwaanstraat te weren, is de beste oplossing om Strijp T te ontsluiten aan de zijde van het spoor en het verkeer via de Achtseweg Zuid en de Bezuidenhoutseweg naar de Rijksweg te leiden. Op dit moment is er nog geen concreet zicht op deze nieuwe ontsluiting van Srijp T. Overigens is ook zonder deze nieuwe ontsluiting het mogelijk om Strijp R op een goede manier aan te sluiten op de Zwaanstraat.

De wegen en paden zijn herkenbaar door hun materialisatie. De hoofdontsluiting, de ring, wordt uitgevoerd in stelconplaten met aan weerszijden (hergebruikte) gebakken klinkers. De industriële stelconplaten herinneren eraan, dat het tracé van de ring gebaseerd is op het orthogonale grid van het voormalig industrieterrein Strijp R. De woonstraten worden uitgevoerd in (voor zover voorradig hergebruikte) gebakken klinkers in keperverband.

In het kader van Duurzaam Veilig heeft de Gemeenteraad van Eindhoven in 1999 de wegencategorisering vastgesteld en daarmee impliciet de verblijfsgebieden. De Beukenlaan, Zwaanstraat en Bezuidenhoutseweg zijn gebiedsontsluitingswegen. Deze wegen zijn primair bedoeld voor de afwikkeling van het verkeer en moeten daarop als zodanig worden ingericht. Alle overige wegen in het plangebied zijn onderdeel van het verblijfsgebied. Hieronder wordt ook wel de 30 km/uur-zone verstaan. De afwikkeling van het autoverkeer, uitvalroutes van hulpdiensten, openbaar vervoer routes en stedelijke fietsroutes leggen beperkingen op aan het inrichten tot verblijfsgebied.

Strijp R is gelegen tussen de Zwaanstraat, Halvemaanstraat, Koenraadlaan en Elburglaan. De gemeente was reeds geruime tijd voornemens de Zwaanstraat en de Halvemaanstraat te reconstrueren daar de riolering in deze straten aan vervanging toe was. De reconstructie is nu gecombineerd met en afgestemd op de ontwikkeling van Strijp R. De reconstructie van deze wegen is gepland om eind 2010 in uitvoering te nemen. De ontwikkeling van Strijp R heeft ertoe geleid dat de gemeente nu ook de reconstructie van de Koenraadlaan ter hand neemt. Dit jaar zal daartoe het definitief ontwerp van de reconstructie worden gemaakt.

De ontsluiting van Strijp R als bedrijventerrein was gelegen aan de Zwaanstraat. Deze ontsluiting is heel dichtbij de aansluiting bij de Halvemaanstraat, hetgeen vaak tot verkeersproblemen leidt. Bij het ontwerp van Strijp R als woongebied is ervoor gekozen om de buurt op een andere plaats op de Zwaanstraat aan te sluiten. De oude ontsluiting wordt dan gebruikt voor het langzame verkeer. Aan de westzijde is een tweede ontsluiting gelegen, aan de Koenraadlaan.

De verkeersafwikkeling binnen Strijp R is georganiseerd door een ringweg, voor een groot deel gelegen op de plaats waar de ring lag in het bedrijventerrein. Woningen en andere gebouwen zijn bereikbaar via deze ring. Eén uitzondering is hierop gemaakt. Dit betreft de ontsluiting ten behoeve van de firma Eek & Ruijgrok (in gebouwen RKII en RKIII). Deze ontsluiting is direct gelegen aan de Halvemaanstraat. Deze wordt als eenrichtingsverkeer aangelegd. Dit geeft direct toegang tot de parkeerplaatsen van het bedrijf. Via de ring verlaat men dit parkeerterrein.

De Koenraadlaan is op dit moment een fietsstraat en zal dat ook in de toekomstige situatie blijven. Er komt een beperkt aantal vrije kavels aan de noordzijde van het plangebied. Deze woningen gebruiken de Koenraadlaan om de woningen te bereiken.

Het is de bedoeling de verkeerssituatie in de toekomst te wijzigen in Strijp. De ontsluiting richting Oirschot zal dan niet meer over de Zwaanstraat plaatsvinden maar langs het spoor worden geleid. Dit leidt ertoe dat de functie van de Zwaanstraat verandert naar een buurtontsluitingstraat. Met deze ontwikkeling is rekening gehouden in het ontwerp van de Groene Corridor.

Fietsverkeer

Voor het fietsverkeer heeft de Gemeenteraad van Eindhoven de Fietsnota vastgesteld. Hiermee zijn het fietsroutenetwerk en de fietsparkeereisen vastgelegd. In het fietsroutenetwerk loopt de radiale primaire fietsroute over de Zwaanstraat, langs bedrijventerrein Zwaanstraat onder de Beukenlaan door naar het fietspad op Strijp S. De Tangentiele primaire fietsroute loopt over de Bezuidenhoutseweg. Voor deze routes gelden de inrichtingseisen voor primaire fietspaden zoals vermeld in de Fietsnota. Over de Achtseweg-zuid loopt een secundaire fietsroute. Voor het parkeren van fietsverkeer gelden de fietsparkeernormen uit de 'Leidraad fietsparkeren' vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in 2002.

De Koenraadlaan is op dit moment een fietsstraat. Dit wil zeggen dat de inrichting van de straat is aangepast voor fietsers, maar waarbij auto's wel zijn toegestaan. Het wordt gebruikt als fietspad en toegang naar het beperkte aantal woningen dat hieraan is gelegen. Ook in de toekomstige situatie blijft de Koenraadlaan een fietsstraat. Door Strijp R zal een fietsroute worden aangelegd, aansluitend op het bestaande fietsroutenetwerk.

Parkeren/parkeerbeleid

Parkeren wordt ook in het masterplan genoemd. Het masterplan wil het profiel van de Halvemaanstraat en de Koenraadlaan verbeteren door middel van de aanleg van een parkway. In deze parkway zal sprake zijn van een groenstructuur, brede trottoirs en veilige fietsstroken. Hiervoor is het wel noodzakelijk om daar waar mogelijk parkeerplaatsen langs de straten te verwijderen. Het parkeren wordt opgevangen op de kavels van de woningen. Ook zullen er een aantal groene “verzamelparkeerveldjes” worden aangelegd, die sociaal veilig en aantrekkelijk worden vormgegeven, juist voor die woningen waar parkeren op de eigen kavel niet mogelijk is. Op straat parkeren zou dan alleen nog mogelijk zijn indien er geen andere stedenbouwkundige oplossing voor handen is. Bij hoge woongebouwen wordt ondergronds geparkeerd.

Zoals eerder aangegeven, wordt de Halvemaanstraat als eenrichtingsverkeer aangelegd. Dit geeft direct toegang tot de parkeerplaatsen van het bedrijf Eek & Ruijgrok. Dit parkeerterrein verlaat men via de ring.

Voor het parkeren van gemotoriseerd verkeer gelden de parkeernormen en de daarbij behorende gebiedsindelingen vastgesteld door het College van Burgemeester en Wethouders.

Voor het gehele terrein Strijp R geldt een parkeerzone. Parkeren is hiermee uitsluitend toegestaan in de parkeervakken. De parkeergarages zijn in principe bestemd voor privéparkeerplaatsen.Het parkeren zal volledig binnen het plangebied plaatsvinden. Het plan voorziet in voldoende parkeerplaatsen binnen Strijp R. De parkeerdruk in het naastgelegen gebied zal niet toenemen.

De programmatische invulling van de voormalige portiersloge, gebouw RF ligt nog niet vast. Andere programmatische invullingen zoals kantoren, kleine detailhandel, kinderdagverblijf etc. functioneren met name overdag, zodat dubbelgebruik van de parkeerplaatsen in een straal om RF heen mogelijk is binnen de nu voorziene parkeerplaatsen.