Stedenbouwkundig plan
Er is een stedenbouwkundig plan opgesteld dat uitgaat van het realiseren van starterswoningen in de goedkope sector (< € 185.000,- ). Voor het parkeren is uitgaan van de parkeernorm die de gemeente Dongen hanteert voor goedkope woningen: 1,7 parkeerplaats per woning. Garages tellen daarbij niet mee.
De bestaande rooilijnen van de Sluisweg en van Linschotenstraat worden doorgetrokken over het terrein van het voormalige bedrijf. Aansluitend op de bestaande woningen worden nieuwe grondgebonden aaneengesloten woningen gerealiseerd. De woningen hebben allen een beukmaat van 5,40 m, hetgeen voor een starterswoning een gangbare maat is. De diepte bedraagt circa 9 m. De kavels zijn gemiddeld zo’n 120 m2. De woningen aan de van Linschotenstraat hebben een voortuin van 4 meter om zo voldoende afstand tot het openbaar gebied te creëren. De woningen aan de Sluisweg krijgen een minder diepe voortuin, doordat deze woningen in dezelfde rooilijn worden geplaatst als de aangrenzende bestaande woningen.
Er is voorzien in een blok van zeven woningen langs de Sluisweg en een blok van drie woningen aan de van Linschotenstraat. De drie nieuwe woningen aan de van Linschotenstraat tellen twee lagen met een plat dak, net zoals de aangrenzende bestaande woningen. De zeven nieuwe woningen langs de Sluisweg bestaan uit twee lagen met een kap.
De zeven woningen aan de Sluisweg zijn zongericht verkaveld, wat vanuit het oogpunt van duurzaamheid gunstig is (mogelijk gebruik van passieve en actieve zonne-energie). Voor een betere bezonning van de op het noorden gelegen tuinen wordt de kap a-symmetrisch uitgevoerd. De woningen aan de Sluisweg staan wat betreft uitzicht aan de voorzijde gunstig. De Sluisweg is een vrij brede straat met groenvoorzieningen en men kijkt hier deels de Ruysdaelstraat in en op de zijkanten van de woningen van die straat.
De zijgevel van de drie woningen aan de van Linschotenstraat staat op dezelfde lijn als de huidige bedrijfsbebouwing. Tussen de nieuwe woningen en de bestaande woningen blijft de huidige zijtuin van van Linschotenstraat 38 en Stuyvesantstraat 16 aanwezig als tussenruimte. De voorgevels van de nieuwe woningen liggen in dezelfde rooilijn als de bestaande woningen.
Het woningbouwprogramma bevat diverse woningtypen in het goedkopere segment. Er kunnen grondgebonden hoek- en tussenwoningen worden aangeboden, die zowel met als zonder kapverdieping zijn uitgevoerd. Dit betekent dat er uit 4 typen goedkopere grondgebonden woning gekozen kan worden.
Figuur 2.2. Stedenbouwkundig plan
Figuur 2.3. Impressie bouwplan
Parkeren en openbare ruimte
De inrichting van de openbare ruimte gaat uit van het principe dat het profiel van de van Linschotenstraat wordt doorgetrokken over het plangebied. Dit betekent dat de parkeerstrook en het trottoir zoals dat bij de no. 26-38 aanwezig is wordt doorgetrokken in zuidelijke richting. Het trottoir zal als een volwaardig trottoir met een breedte van circa 2 meter doorlopen naar de Sluisweg. Het huidige smalle trottoir wordt hiervoor verbreed op de gronden van het huidige garagebedrijf. De straat behoeft hiervoor niet versmald te worden.
Aan de van Linschotenstraat komen 6 parkeerplaatsen in aansluiting op de bestaande parkeerstrook. Deze parkeerplaatsen zijn voornamelijk gericht op bezoekers. De overige 11 parkeerplaatsen komen op het achterterrein, dat bereikbaar is via een afsluitbare doorgang vanaf de van Linschotenstraat. Deze doorgang heeft een breedte van 3,5 meter. Zowel bij de ingang vanaf de van Linschotenstraat als bij de overgang naar de garageboxen zullen afsluitbare poorten worden geplaatst, waardoor de parkeerplaatsen aan de achterzijde alleen bereikbaar zijn voor de bewoners. Het afgesloten terrein en de hekwerken komen in eigendom en beheerd van de vereniging van eigenaren In totaal zijn er 17 parkeerplaatsen voor 10 woningen.
Op het resterende deel van het achterterrein kunnen 13 nieuwe garageboxen worden gerealiseerd in aansluiting op de bestaande garageboxen aan de Stuyvesantstraat. Ook dit terrein zal afgesloten kunnen worden.
Bij de uitwerking van de woningen zal grote aandacht zijn voor duurzaamheid. Naast de mogelijkheden voor isolatie en bodemenergiesystemen, zijn er vanwege de zongerichte verkaveling van een groot deel van de woningen goede mogelijkheden voor het toepassen van actieve en passieve zonne-energie. Bij de nadere uitwerking van de bouwplannen zal dit een belangrijk aandachtspunt zijn.