Plan: | Dongen Buitengebied |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0766.BP2009000001-0001 |
Huidige situatie
Voor hoofdtransportleidingen en hoogspanningsverbindingen geldt dat deze in het bestemmingsplan moeten worden geregeld. Deze leidingen hebben namelijk gevolgen voor het gebruik van gronden in de directe omgeving en zijn dus planologisch relevant. Ook niet-hoofdtransportleidingen met veiligheidscontour, kunnen planologisch relevant zijn. Als planologisch relevante leidingen worden aangemerkt (buis)leidingen voor het transport van:
In het plangebied zijn verschillende leidingen en hoogspanningsverbindingen aanwezig. Een aantal van deze leidingen liggen in een zogenoemde buisleidingenstrook. Tevens ligt over het plangebied de invliegfunnel van vliegveld Gilze-Rijen.
In tabel 6.5 is een overzicht opgenomen van deze leidingen, inclusief druk, diameter en aan te houden veiligheidsafstanden.
Buisleidingenstrook
In de leidingenstrook (circa 40 meter breed) mag in principe niet worden gebouwd anders dan ten behoeve van leidingen en de primaire bestemming Leidingenstrook. Het veiligheidsgebied (55 meter aan weerszijden van de strook) dient te worden vrijgehouden van woonbebouwing en zoveel mogelijk van andere bebouwing. In de buisleidingenstrook liggen diverse leidingen gebundeld (zie tabel 6.5). De individuele contouren (veiligheidsafstand) van deze leidingen zijn afgestemd op het genoemde veiligheidsgebied.
Individuele leidingen en hoogspanningsverbindingen
Voor ruimtelijke plannen in de omgeving van hogedruk aardgastransportleidingen is de circulaire 'Zonering langs hogedruk aardgastransportleidingen' (1984) van toepassing. Voor het transport van brandstoffen door leidingen geldt de circulaire 'Bekendmaking van regels ten behoeve van de zonering langs transportleidingen voor brandbare vloeistoffen van de K1, K2 en K3 categorie' (1991). Afhankelijk van druk en diameter gelden voor dergelijke leidingen verschillende bebouwings- en toetsingsafstanden. De afstand die, in verband met de bescherming en het beheer van de leiding, minstens moet worden aangehouden ten opzichte van andere functies, wordt bepaald door de zakelijk rechtstrook. Binnen deze afstand is in beginsel geen enkele vorm van bebouwing toegestaan.
De toetsingsafstand is de afstand die zoveel mogelijk dient te worden aangehouden tot kwetsbare objecten. Alleen indien er planologische, technische of economische argumenten zijn, mogen binnen de toetsingsafstand kwetsbare objecten worden gerealiseerd. Als kwetsbare objecten zijn aangemerkt: woonbebouwing, bijzondere objecten, recreatieterreinen en industrieterreinen. Indien van de toetsingsafstand wordt afgeweken, dient in ieder geval ten minste de bebouwingsafstand of veiligheidsafstand in acht te worden genomen.
Het ministerie van VROM ontwikkelt op dit moment nieuw extern veiligheidsbeleid voor buisleidingen. Dit beleid wordt verankerd in een AMvB. In de nieuwe AMvB, die naar verwachting in 2010 in werking treedt, wordt geregeld dat buisleidingen met gevaarlijke stoffen, waaronder aardgasleidingen, dienen te worden opgenomen in bestemmingsplannen, inclusief de bijbehorende belemmerde strook en een aanlegvergunningsstelsel ter bescherming van leiding en energievoorziening. Na het van kracht worden van de AMvB vervalt de circulaire uit 1984. Thans worden in het kader van de nieuwe AMvB ook de aan te houden veiligheidsafstanden opnieuw bekeken. Overeenkomstig het externe veiligheidsbeleid voor andere risicobronnen worden de veiligheidsafstanden uitgedrukt in een PR en GR-contour. VROM adviseert rekening te houden met deze nieuwe regelgeving. De vaststelling van het nieuwe beleid en de nieuwe afstanden is nog niet afgerond. Formeel vigeren nog de huidige circulaires.
In het plangebied zijn een aantal individuele leidingen aanwezig. Het betreft enkele individuele aardgasleidingen (van 8 en 18 inch). Tevens lopen door het plangebied een 150 kv hoogspanningsleiding van Essent Netwerk bv en een 380 kv hoogspanningsleiding van Tennet.
Vanaf de Middellaan voert via de Duiventorenbaan een rioolpersleiding naar Gilze-Rijen. In het zuidwesten van het plangebied ligt tevens een afvalwaterpersleiding. Een warmwatertransportleiding loopt vanaf de Amercentrale naar Breda en Tilburg. Een aftakking van deze warmwaterleiding voorziet een aantal kassenbedrijven in Klein Dongen en Dongen Vaart van warm water ten behoeve van hun kassen. Deze leidingen zijn niet planologisch relevant en daarom niet opgenomen op de plankaart.
De in onderstaande tabel genoemde afstanden worden aan weerszijden van de leiding gemeten, vanaf het hart van de leiding.
Tabel 6.5. Overzicht aanwezige buisleidingen in leidingenstrook en individuele leidingen / hoogspanningsverbindingen
soort leiding | leidingbeheerder | veiligheidsafstand of minimale bebouwingsafstand* tot zgn. kwetsbare bestemmingen | toetsings-afstand |
buisleidingenstrook | |||
18 inch aardgasleiding (66,2 bar) | Gasunie | 20 meter | 60 meter |
24 inch olieleiding (62 bar) (o.a. K1-produkten) |
N.V. Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij | 26 meter | nvt |
36 inch olieleiding (43 bar) (o.a. K1-produkten) |
N.V. Rotterdam-Rijn Pijpleiding Maatschappij | 33 meter | nvt |
8 inch leiding voor het transport van vloeibare koolwaterstoffen (70 bar) (PRB-leiding) |
SABIC Pipelines BV | 12 meter | nvt |
individuele leidingen / hoogspanningsverbindingen | |||
8 inch aardgasleiding (40 bar) | Gasunie | 7 meter | 20 meter |
18 inch aardgasleiding (66,2 bar) | Gasunie | 20 meter | 60 meter |
rioolpersleiding | Waterschap Brabantse Delta | 5 meter** | nvt |
afvalwaterpersleiding | Waterschap Brabantse Delta | 5 meter** | nvt |
warmwatertransportleiding | ? | 5 meter** | nvt |
150 kv hoogspanningsverbinding | Essent Netwerk bv | 60 meter | nvt |
380 kv hoogspanningsverbinding | Tennet | 72 meter | nvt |
afvalwaterpersleiding *** (250 mm) |
Persleiding Dongen BV | nvt | nvt |
* Veiligheidsafstand wordt ook wel minimale bebouwingsafstand genoemd (met name bij aardgasleidingen).
** Bij deze leidingen betreft het geen veiligheidsafstand, maar een zakelijk rechtstrook.
*** Vanwege de doorsnee is deze leiding niet planologisch relevant.
Nieuwe regelgeving
Door het ministerie van VROM wordt momenteel gewerkt aan een nieuwe zoneringsregeling, ter vervanging van de thans vigerende circulaire "Zonering langs hoge druk aardgastransportleidingen" uit 1984. De in de circulaire opgenomen deterministische afstanden worden in de nieuwe regeling vervangen door een risicobeleid. Dit beleid zal naar verwachting in 2010 in werking treden middels de AMvB Buisleidingen. Hierin zal met name het (PR) plaatsgebonden- en (GR) groepsrisico een prominente rol gaan spelen.
Plaatgebonden risicocontour:
De plaatsgebonden risicocontour van 10-6 is een grenswaarde. Binnen deze contour mogen zich geen kwetsbare bestemmingen bevinden. Voor beperkt kwetsbare bestemmingen geldt een genuanceerder beleid. Hiervoor is deze contour en richtwaarde. Tussen 10-5 en 10-6 contour mogen zich gemotiveerd beperkt kwetsbare bestemmingen bevinden.
De 18"-66,2 bar hoge druk hoofd aardgastransportleiding heeft een geringe PR-overschrijding. Dit betekent dat het Plaatgebonden Risico (PR) een belemmering kan vormen voor realisatie van toekomstige plannen.
Groepsrisico:
In tegenstelling tot een berekening van het plaatsgebonden risico, dat enkel een eigenschap is van de leiding, is het groepsrisico juist een eigenschap van de leiding en de omgeving van die leiding. Naarmate de groep mogelijke slachtoffers groter wordt, moet de kans op zo'n ongeval kleiner zijn. De normen voor het groepsrisico weerspiegelen geen grenswaarde maar een oriënterende waarde. Dit houdt in dat bij de beoordeling van het groepsrisico het lokaal en regionaal bevoegd gezag de mogelijkheid geboden wordt om gemotiveerd van de oriënterende waarde af te wijken.
Uitgaande van het nieuwe externe veiligheidsbeleid gelden de volgende veiligheidsafstanden voor gasleidingen:
diameter | ontwerpdruk | 1% letaliteitsgrens*) | 100% letaliteitsgrens*) |
18" | 66,2 bar | 240 meter | 110 meter |
8" | 40 bar | 95 meter | 50 meter |
*) Inventarisatieafstand = letaliteitsafstand
De 1% letaliteitsgrens (9,8 kW/m²-contour) is de uiterste grens waarbinnen beïnvloeding van het GR mogelijk is. Dit kan door een toename van bebouwing inclusief bewoning, maar ook door bijvoorbeeld een wijziging van een bestaande bestemming in een nieuwe waardoor meer bemensing mogelijk is. Bijvoorbeeld een oud pakhuis wordt omgebouwd tot een appartementencomplex, dus toename van bewoning.
Binnen de 100% letaliteitsgrens (35 kW/m²-contour) is de invloed van de leiding zodanig groot dat toename van bebouwing en bewoning binnen deze afstand sterk bijdraagt aan een verhoging van het GR.
Invliegfunnel
Het plangebied is gedeeltellijk gelegen onder de laagvliegroute VO. Deze route start vanuit de vliegbasis Woensdrecht en ligt vervolgens over het noordelijke gedeelte van de provincie. Voor de laagvliegroute geldt dat er aan weerszijde van de hartlijn van de route een navigatie-tolerantiezone van 926 meter bestaat. Deze zone is gelegen in het noordelijke gedeelte van de gemeente Dongen. Binnen deze zone is het niet wenselijk om obstakels, hoger dan 30 meter boven het maaiveld toe te staan.
Ook is het plangebied gedeeltelijk gelegen binnen de zogenaamde Inner Horizontal Surface en Conical Surface (IHCS) van de vliegbasis Gilze-Rijen; dit gebied is vastgesteld ten behoeve van de vliegverkeersveiligheid. Rondom de gehele luchthaven is een obstakelvrijvlak gelegen van 45 meter hoog, met een straal van 4 km rond de landingsdrempels, dat overgaat in een conisch vlak met een helling van 5 % tot 145 meter over een afstand van 2 km. Dit obstakelvrijvlak is gelegen in het zuidelijke gedeelte van Dongen en heeft, binnen het plangebied, een hoogte van 105 tot 155 meter boven NAP.
De hoogte van de invliegfunnel en IHCS zijn zodanig dat geen conflicten met het normale bouwen en gebruik van het gebied te verwachten zijn.
Toekomstige ontwikkelingen
In de nabije toekomst wordt het aantal leidingen in het leidingentracé mogelijk uitgebreid. Bij toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen ten behoeve van andere functies zal rekening moeten worden gehouden met de zakelijke rechtstrook en met veiligheidsafstand van de genoemde leidingen. De toekomstige realisatie van (agrarische) bedrijfswoningen kan op grond van economische argumenten binnen de toetsingsafstand aanvaardbaar worden geacht.
Bouwstenen voor het bestemmingsplan
Er dient bij de realisatie van nieuwe functies rekening te worden gehouden met de aan te houden afstanden die gelden voor de verschillende planologisch relevante leidingen in het gebied.