direct naar inhoud van 4.7 Infrastructuur en openbare ruimte
Plan: Kom Vlierden, 1e herziening
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0762.BP201010-C001

4.7 Infrastructuur en openbare ruimte

4.7.1 Inleiding

De gehele kom Vlierden is een 30 km-gebied. Dit betekent dat de inrichting van de straten kan worden gebaseerd op de functie "verkeer en verblijf". Nergens behoeft de ruimte voor de auto dominant te zijn. Dit komt de leefbaarheid van het dorp ten goede.

4.7.2 Wegen en parkeren
  • De Vlierdenseweg heeft door de aanleg van de omleiding Vlierden geen functie meer voor het doorgaande verkeer. Deze weg en de Pastoriestraat zijn geheel heringericht.
  • Het vermijden van sluipverkeer op de Brouwhuisweg verdient aandacht. Dit is echter geen aspect van het bestemmingsplan, maar voor het Verkeer- en Vervoerplan.
  • Door de aanleg van dorpspaden (met name ter plaatse van verdwenen wegen/ paden) kan de verweving c.q. relatie tussen dorp en omliggend landschap worden versterkt. Deze paden zijn op de ontwikkelingsschets aangegeven.
  • De aansluiting van de Hoge Zijdeweg op de Vlierdenseweg is verbeterd in samenhang met de herinrichting Vlierdenseweg en de aanstaande uitbreiding van de woonbuurt Dorpsakkers.

Parkeren

In het algemeen kent Vlierden geen parkeerprobleem. Alleen in het centrum en bij de school vraagt de parkeercapaciteit aandacht. In de behoefte wordt voorzien door bij de aanleg van de MFA voldoende parkeerplaatsen (ca. 13 op eigen terrein en ca. 18 op het parkeerterrein van de school in de Edisonstraat) te realiseren.

Per ontwikkelingslocatie moet onderstaand aantal parkeerplaatsen gerealiseerd worden, volgens de gemeentelijke Parkeernota (gebaseerd op de mogelijke inrichtingsschetsen zoals opgenomen in paragraaf 4.3).

Voor woningen goedkoop geldt een norm van 1,5 pp per woning, voor middenduur is de norm 1,8 pp per woning en voor duur 2 pp per woning.

  • O1 MFA, afhankelijk van definitieve invulling;
  • O2 Huize De Vliert, afhankelijk van definitieve invulling;
  • O3 JAV, 6x rijtjes woning middenduur, 11 pp;
  • O4 Keesomstraat, 4x rijtjes middenduur + 1x duur vrijstaand, 10 pp;
  • O5 Hoge Zijdeweg, 4x rijtjes middenduur + 4x halfvrijstaand middenduur + 7 vrijstaand duur, 29 pp;
  • O6 Binnengebied Vlierdenseweg, 1x rijtjes goedkoop + 3x rijtjes midden + 12 x halfvrijstaand middenduur + 4 x vrijstaand duur, 37 pp.

4.7.3 Openbare ruimte
  • Een herinrichting van de brink op de splitsing Brouwhuisweg - Schooteindseweg, waardoor de brink weer als een ruimtelijke eenheid herkenbaar wordt, is stedenbouwkundig aan te bevelen. Met name door de dichte randbegroeiing en de deels gesloten kiosk is de brink momenteel niet als een mooi dorpselement beleefbaar.
  • Overigens dienen de bestaande waardevolle elementen zoals de brinken, de oude dorpsranden, de monumentale boom op de hoek Pastoriestraat - Vlierdenseweg en de bomenstructuur langs de Schooteindseweg en Brouwhuisweg te worden behouden.

4.7.4 Groenstructuur
  • Door de herinrichting van de Pastoriestraat en Vlierdenseweg is het groene dorpskarakter belangrijk verbeterd.
  • Verder is het aanbrengen van een laanbomenstructuur langs de Kapelweg / Eikhofweg en de Belgerenseweg gewenst.
  • Gestreefd wordt naar behoud en versterking van de verweving tussen dorp en landschap. In het plan is een nieuw te ontwikkelen dorpsrand opgenomen als afronding van de buurt Dorpsakkers.

4.7.5 Riolering

Het rioolstelsel in Vlierden is overwegend een gemengd stelsel. Het rioolstelsel voor het gebied Dorpsakkers is opgezet als verbeterd gescheiden rioolstelsel. Structurele knelpunten met betrekking tot wateroverlast zijn er niet.