direct naar inhoud van Regels

Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied 2013

Status: vastgesteld
Identificatie: NL.IMRO.0737.00BPIX-vg01
Plantype: bestemmingsplan

Toelichting

 
Inhoudsopgave

 

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

1.2 Ligging en begrenzing plangebied

1.3 Planologische regeling

1.4 Leeswijzer

Hoofdstuk 2 Beleidskader

2.1 Provinciaal beleid

2.2 Gemeentelijk beleid

Hoofdstuk 3 Toelichting wijzigingen planverbeelding

Hoofdstuk 4 Omgevingsaspecten

4.1 Geluid

4.2 Luchtkwaliteit en geurhinder

4.2.1 Luchtkwaliteit

4.2.2 Geurhinder

4.3 Bodemonderzoek

4.4 Externe veiligheid

4.5 Water

4.6 Archeologie en cultuurhistorie

4.6.1 Archeologie

4.6.2 Cultuurhistorie

4.7 Ecologie

4.8 Overig

Hoofdstuk 5 Toelichting op de regels

5.1 Uitgangspunten

5.2 Inleidende regels

5.3 Bestemmingsregels

5.3.1 Algemeen

5.3.2 Bestemmingen

5.4 Algemene regels

5.5 Overgangs- en slotregels

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

6.1 Economisch

6.2 Maatschappelijk

Hoofdstuk 7 Inspraak en overleg

7.1 Inspraak

7.2 Overleg

 

Hoofdstuk 1 Inleiding

 

1.1 Aanleiding

27 juni 2013 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan Buitengebied 2013 vastgesteld. Dit plan betrof het merendeel van het buitengebied van de gemeente. In de tijd daarna kwamen enige fouten op de planverbeelding en een enkele omissie in de regelgeving aan het licht. Deze correctieve herziening herstelt de fouten op de planverbeelding. In de toelichting zal in het algemeen aangegeven worden wat de wijzigingen zijn. Aangezien het bestemmingsplan Buitengebied 2013 opgesteld is op basis van de SVBP 2008 kunnen alleen wijzigingen in de regels worden doorgevoerd als het gehele plan omgezet zou worden naar SVBP 2012. Hiervoor is niet gekozen, omdat dit een volledige herziening van het plan zou zijn en geen partiële en correctieve herziening. Het totale plan staat dan weer open voor zienswijzen. Dit is niet de bedoeling. Daarnaast kost het omzetten ook tijd en zal de procedure meer tijd vragen om het totale plan weer openstaat voor inspraak. Een volledige herziening vraagt ook fors meer budget. De omissies in de regels zijn niet van dusdanige aard dat dit tot onoverkomelijke problemen leidt. Tevens zal bij het ingaan van de Omgevingswet het bestemmingsplan buitengebied omgezet moeten gaan worden naar een omgevingsplan. Op basis van bovenstaande redenen zijn nu alleen de fouten op de plankaart hersteld en wordt niet het volledige plan herzien.

 

Naast het herstel van fouten zijn de met een procedure verleende afwijkingen en wijzigingen van het bestemmingsplan na de vaststelling op 27 juni 2013 opgenomen. Tevens is er sprake van enkele legalisaties.

 

Verder heeft de gemeenteraad op 20 november 2014 de Erfgoedverordening 2014 Tytsjerksteradiel vastgesteld en ingestemd met de voorgestelde werkwijze om gemeentelijke monumenten aan te wijzen. De panden die uit de inventarisatie door SteenhuisMeurs naar voren kwamen, zijn gewaardeerd en er zijn zogenaamde ‘redengevende omschrijvingen’ opgesteld. In het buitengebied gaat het om vierenvijftig panden. Op het moment van ter inzage legging ten behoeve van de inspraak van dit plan (ontwerp) is nog niet bekend hoe de gemeente exact vorm wil geven aan de vastgestelde gewijzigde Erfgoedverordening en met de op grond daarvan uitgevoerde inventarisatie van gemeentelijke monumenten in Tytsjerksteradiel. Aangezien er geen wijzigingen in de regels kunnen plaatsvinden, kon er hoe dan ook geen vertaling in dit bestemmingsplan plaatsvinden. Daar waar dit aan de orde is, is de regeling uit het bestemmingsplan Buitengebied 2013 (aanduiding 'karakteristiek') overgenomen.

 

1.2 Ligging en begrenzing plangebied

Het plangebied van deze herziening bevat, wat de planverbeelding betreft, niet het hele buitengebied, maar richt zich alleen op de percelen zoals die hierboven zijn weergegeven: de percelen waarbij in de oorspronkelijke planverbeelding een fout is vastgesteld. Alleen de regels die van toepassing zijn op deze percelen, zijn opgenomen.

 

 [image]

 

1.3 Planologische regeling

Er is sprake van een correctieve herziening. Het gaat om wijzigingen op perceelsniveau en algemene correcties. Er is geen sprake van beleidswijzigingen. De bedoelde fouten worden in dit plan hersteld.

De met een procedure verleende afwijkingen en wijzigingen van het bestemmingsplan Buitengebied zijn in dit bestemmingsplan opgenomen.

 

Gelet op de beperkte omvang en de aard van deze partiële herziening kan voor de Toelichting van deze herziening grotendeels worden verwezen naar de Toelichting van het bestemmingsplan Buitengebied 2013 . Het gaat dan om de beschrijving van de huidige situatie, het beleid, de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen en de omgevingaspecten. Alleen daar waar de noodzaak tot aanvulling van de Toelichting van het bestemmingsplan Buitengebied 2013 zich aandiende wordt hierop ingegaan op enkele specifieke onderwerpen. Gelet op het beperkt aantal percelen waarop deze herziening betrekking heeft en de aard van de wijzigingen, is het niet noodzakelijk, dat de

toetsen, onderzoeken en procedures die in het kader van het Bestemmingsplan Buitengebied 2013 zijn gedaan worden aangevuld, danwel worden herhaald.

 

1.4 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 is het beleidskader weergegeven.In hoofdstuk 3 zijn de wijzigingen toegelicht. In hoofdstuk 4 wordt ingegaan op de omgevingsaspecten. De regels worden toegelicht in hoofdstuk 5. Hoofdstuk 6 gaat in op de economische en maatschappelijke uitvoerbaarheid. Tenslotte geeft hoofdstuk 7 de Inspraak en overleg weer.

Hoofdstuk 2 Beleidskader

Richtinggevend voor de inhoud van het bestemmingsplan is mede wat door hogere overheden als ruimtelijk beleid is afgesproken. Ook de gemeente zelf heeft beleid dat van invloed is op het bestemmingsplan, zowel ruimtelijk als sectoraal. Het beleidskader zoals dat is omschreven voor het bestemmingsplan Buitengebied 2013 is merendeels ook van toepassing op deze herziening.

 

In het kort worden hieronder wel de veranderingen opgesomd in relevant beleid en tevens

wordt aangegeven of deze van invloed zijn op deze herziening.

 

2.1 Provinciaal beleid

Het provinciaal beleid is in de jaren na de vaststelling van het bestemmingsplan Buitengebied 2013 herhaaldelijk aangepast en uitgebreid. De veranderingen in het provinciaal beleid zijn niet van invloed op deze correctieve herziening van het bestemmingsplan Buitengebied 2013. Hieronder wordt in het kader een korte samenvatting gegeven van de wijzigingen – sinds 2013- van het provinciaal beleid met een ruimtelijke weerslag.

 

Op 26 maart 2014 is Grutsk op 'e Romte vastgesteld door Provinciale Staten als structuurvisie. Grutsk op ‘e Romte is een thematische structuurvisie (over landschappelijke en cultuurhistorische structuren van provinciaal belang) en is voor dit thema een kader dat gebruikt wordt bij ruimtelijke afwegingen. Het is een zelfbindend document, dus alleen bindend voor de provincie zelf.

 

Grutsk op ‘e Romte is als procesvereiste in de verordening Romte opgenomen. Dat betekent dat vereist wordt dat bij het opstellen van een ruimtelijk plan een analyse wordt gemaakt van de aanwezige waarden in het plangebied, in het bijzonder van de landschappelijke en cultuurhistorische structuren. En dat afgewogen en gemotiveerd wordt op welke wijze in het plan rekening is gehouden met de provinciale belangen uit Grutsk op ‘e Romte.

 

Op 18 februari 2015 is Romte foar Sinne door Provinciale Staten vastgesteld. Realisatie van zonneweides (opstellingen op de grond, in het ‘weiland’) had niet de voorkeur. Provinciale Staten denken nu dat de aanleg van zonneweides/zonneparken wel nodig zal zijn om tot de 500 MW doelstelling te komen. De provincie wil ook ruimte bieden voor initiatieven vanuit dorpen en wijken om in de eigen energiebehoefte te voorzien.

 

Voor het gebied aansluitend aan stads- en dorpsgebied geldt een ‘ja, mits-benadering’. De gemeente wordt gevraagd om onderbouwing van haar ambitie en keuze: motivering van de locatiekeuze, op basis van een analyse van mogelijkheden binnen en buiten bestaand stedelijk gebied. Ook is een ruimtelijk InpassingsPlan nodig. Het beleid is erop gericht dat omvang en vermogen van de opstelling zijn gekoppeld aan de energiebehoefte van dorp (of enkele kleinere samenwerkende dorpen), wijk of stad. Participatie van de inwoners in het park wordt sterk bepleit: ‘zonnepanelen voor en door het dorp’.

 

In het landelijk gebied is bij een combinatie van functies, zoals infrastructuur of nutsvoorzieningen, plaatsing mogelijk, onder kwalitatieve voorwaarden. Slechts bij uitzondering, na zorgvuldige afweging, zien GS ruimte voor zonnepanelen gekoppeld aan historische infrastructuur en (veelal groene gras) dijklichamen zoals benoemd in de Structuurvisie Grutsk op ‘e Romte. Historische en landschappelijke kwaliteiten moeten voorop staan.

 

In principe wordt geen ruimte gegeven voor opstellingen in het weiland op locaties die niet aansluiten op een kern, ter behoud van agrarisch productiegebied en landschappelijke waarden.

 

Met de vaststelling van de notitie is ook de Verordening Romte Fryslân 2014, zoals vastgesteld op 25 juni 2014, partieel aangepast aan dit nieuwe beleid. De aanpassing is per 7 maart 2015 in werking getreden.

 

In de Beleidsnotitie intensieve veehouderij van 25 juni 2014 staat het provinciale ruimtelijke beleid voor intensieve veehouderijen in Fryslân. Intensieve veehouderijen zijn veehouderijen die geen of weinig grond in de omgeving hebben voor het verbouwen van het veevoer of het afzetten van de mest. Het betreft vooral varkens- en pluimveehouderijen, maar soms ook veehouderijen met pelsdieren, vleeskalveren, geiten, schapen, rundveemesterijen of een combinatie hiervan.

 

De intensieve veehouderijsector in Fryslân kan zich ontwikkelen. Voornamelijk om te voldoen aan nieuwe eisen op het gebied van dierenwelzijn, gezondheid en milieu. Ontwikkeling is alleen mogelijk als er een zorgvuldige inpassing in het landschap plaatsvindt. Een maximum bouwperceel van 1,5 ha biedt voldoende ontwikkelingsruimte voor een bestaande intensieve veehouderij. Inclusief mestvergister of vergelijkbare voorziening is dit 2 ha. Alleen in bijzondere gevallen kan van deze maat worden afgeweken. Nieuwe bouwpercelen voor intensieve veehouderijen zijn niet gewenst.

 

Verder is het belangrijk dat per bedrijf goed wordt gekeken naar de inpassing in het landschap. Een team van deskundigen kan hier gezamenlijk over adviseren aan de gemeente (dit heet De Nije Pleats methode). Het beleid is geborgd in de Verordening Romte Fryslân 2014, zodat het beleid doorwerkt naar de ruimtelijke plannen van de Friese gemeenten.

 

Provinciale Staten van Fryslân hebben op 17 december 2014 een besluit genomen over windmolens in de provincie. Het voorstel van Gedeputeerde Staten is op enkele punten gewijzigd. Om de landelijke taakstelling te realiseren (530,5 Megawatt opgesteld vermogen aan windenergie in 2020) hebben Provinciale Staten gekozen voor:

Het nieuwe windbeleid van de Provincie raakt de gemeente Tytsjerksteradiel niet.

 

Op woensdag 21 januari 2015 is de Veenweidevisie met een meerderheid van 36 stemmen vastgesteld door Provinciale Staten. Daarnaast zijn 10 moties aangenomen. De moties worden meegenomen bij het opstellen van het uitvoeringsplan voor de Veenweidevisie. Voor het zomerreces moet het uitvoeringsplan van de Veenweidevisie worden vastgesteld.

Het is mogelijk dat in het kader van het uitvoeringsplan delen van het bestemmingsplan Buitengebied 2013 moeten worden aangepast.

 

Op 25 juni 2014 hebben Provinciale Staten de Verordening Romte Fryslân/werkwijze RO 2014 vastgesteld.

Op grond van een aantal ontwikkelingen was aanpassing van de Verordening Romte Fryslân van 15 juni 2011 noodzakelijk:

  1. Rijksbeleid en regelgeving (Besluit algemene regels ruimtelijke ordening, spoedwet reparatie Wro: beperking ontheffingsmogelijkheden in de provinciale verordeningen)

  2. ‘Tuskentiidse evaluaasje Streekplan Fryslân' (2012).

  3. Totstandkoming van nieuw beleid voor veehouderij, weidevogels en herijking van de Ecologische hoofdstructuur.

De Verordening Romte Fryslân 2014 is in werking getreden per 1 augustus 2014. De verordening is alleen van toepassing op nieuwe bestemmingsplannen. Uit de verordening sec volgt dus niet de plicht om bestaande bestemmingsplannen aan te passen.

 

Op 21februari 2018 hebben Provinciale Staten de Verordening Romte gewijzigd vastgesteld. Op 1 november 2014 is een wijziging van het Besluit omgevingsrecht (Bor) in werking getreden. In deze wijziging van het Bor is de bevoegdheid van burgemeester en wethouders om met een reguliere (korte) procedure af te wijken van het bestemmingsplan op grond van artikel 2.12, eerste lid, onderdeel a, onder 2° van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) juncto bijlage II, artikel 4 Bor (kruimelregeling) verruimd. Vanwege de bredere reikwijdte van bijlage II, artikel 4 Bor hebben provincies de bevoegdheid gekregen om de ruimtelijke verordening van toepassing te verklaren op dit onderdeel van het besluit omgevingsrecht. Met voorliggende wijziging van de Verordening Romte is gebruik gemaakt van deze bevoegdheid en komen de bepalingen uit bijlage II, artikel 4 van het Bor onder de werking van de verordening te vallen. Dit betekent dat ontwikkelingen die in strijd zijn met de regels van de Verordening Romte niet alsnog met een reguliere procedure vergund kunnen worden door gemeenten door gebruik te maken van bijlage II, artikel 4 Bor.

 

Naast het bovengenoemde zijn tevens enkele kleine ondergeschikte aanpassingen in de wijziging van de verordening meegenomen. De wijzigingen betreffen kleine verruimingen in de regels en enkele correcties.De verruimingen hebben met name te maken met het bieden van meer mogelijkheden om duurzame energie op te wekken binnen de regels van de Verordening Romte. Er is een algemene ontheffing voor functies die bijdragen aan het opwekken van duurzame energie (m.u.v. windturbines) opgenomen in de wijzigingsverordening om in voorkomend geval, bij uitzondering, mee te kunnen werken aan projecten die voldoende draagvlak hebben en bij voorbeeld van onderop worden ontwikkeld en ruimtelijk inpasbaar zijn maar die nu (net) niet passen binnen de Verordening Romte. Daarnaast zijn de regels in de verordening zodanig aangepast dat met een afwijking meegewerkt kan worden aan opstellingen voor zonne-energie ter plaatse van een (voormalige)zandwinlocatie. De regels voor kleine windturbines in het landelijk gebied zijn tevens aangepast. Dakturbines en kleine windmolens met een maximale tiphoogte van 10 meter konden tot nu toe in het landelijk gebied worden gerealiseerd door gebruik te maken van bijlage II artikel 4 Bor. Met voorliggende wijzigingsverordening komt dit artikel onder de werking van de verordening te vallen, waardoor alleen nog zou kunnen worden meegewerkt als sprake is van een pilot. Omdat dakturbines en kleine windturbines van maximaal 10 meter nauwelijks impact hebben op het landschap maar wel kunnen bijdragen aan de verduurzaming is in de wijzigingsverordening een regeling opgenomen voor het toestaan van dak-turbines en kleine turbines met een maximale hoogte van 10 meter, mits de energie wordt opgewekt voor de eigen behoefte, de windturbine op het bouwperceel (bedrijf, woning) wordt geplaatst en de kleine windturbine zorgvuldig wordt ingepast binnen de landschappelijke en cultuurhistorische kernkwaliteiten.

 

Op 8 augustus 2018 is de geconsolideerde versie van de Verordening Romte op ruimtelijkeplannen.nl geplaatst. Hierin zijn alle wijzigingen verwerkt.

 

2.2 Gemeentelijk beleid

In het bestemmingsplan buitengebied 2013 is het beleid uit de diverse plannen van de gemeente waaronder de Structuurvisie, doorvertaald. Na de vaststelling is het beleidskader Zonneweides opgesteld. In dit beleidskader is aangegeven dat ten aanzien van initiatieven van de ontwikkeling van zonneweides, de gemeente aan sluit bij het provinciaal beleid “Romte foar Sinne”. De initiatieven dienen via een afzonderlijk ruimtelijk spoor te worden afgewogen. Het beleidskader geeft daarbij richting. In beginsel is uitsluitend het ‘wouden'landschap’ vanwege de landschappelijke inpasbaarheid geschikt. Voor het overige geeft het beleidskader aan dat T'diel vooral koerst op het realiseren van opstelling op (daken van) bebouwing en realisatie van zonne-energie binnen de bebouwde kernen.

Hoofdstuk 3 Toelichting wijzigingen planverbeelding

 

In dit hoofdstuk worden de wijzigingen op de planverbeelding toegelicht. Naast een tekstuele toelichting is de planverbeelding van het bestemmingsplan Buitengebied 2013 weergegeven en de nieuwe planverbeelding van deze correctieve herziening.

 

1. Perceel tussen het Aldtsjerkster mar en de Rhaladyk

Dit perceel was een vrijliggend toegangspad voor Staatsbosbeheer naar het natuurgebied Aldtsjerkster mar. Daarom heeft het perceel de bestemming 'Natuur'. Bij het realiseren van een dorpsommetje is met Staatsbosbeheer afgesproken dat dit pad komt te vervallen. Het pad is volledig bij het agrarische perceel getrokken en bestaat nu dan ook uit intensief gebruikt agrarisch grasland. Daarom is het perceel nu bestemd als 'Agrarisch - Cultuurgrond'.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)

 

 
2. Bosstrook Van Sminiaweg, Aldtsjerk

De bosstrook Van Sminiaweg vormt een verbinding tussen het ruilverkaveling bosje bij de dorpsuitbreiding van Aldtsjerk en Griekenland/Turkije. Het perceel heeft ten onrechte de bestemming ‘Agrarisch-Cultuurgrond’ gekregen. De grond is in eigendom van Staatsbosbeheer en wordt gebruikt als bosstrook. Daarom heeft de strook grond nu de bestemming ‘Bos’ gekregen.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 [image]

 

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)
3. Molenbiotoop Ryptsjerk

Voor de molen in Ryptsjerk is een molenbiotoop op de planverbeelding aangegeven. Per abuis loopt de aanduiding over een gebied dat niet behoort tot het bestemmingsplan Buitengebied. De planverbeelding is zodanig aangepast dat de aanduiding alleen het plangebied van bestemmingsplan Buitengebied 2013 bestrijkt.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)
4. Rioolpersleiding Tytsjerk - Hurdegaryp

De nieuwe rioolpersleiding Tytsjerk - Hurdegaryp is niet juist weergegeven op de planverbeelding. Daar waar de leiding daadwerkelijk ligt, zijn de gronden aangeduid (zwart gearceerd) en waar deze niet ligt, is de aanduiding er af gehaald (geen zwarte arcering meer).

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)

 
5. Aldemiede 14 te Tytsjerk

Het bouwperceel is aangepast. De gerealiseerde sleufsilo's aan de zuidzijde liggen nu binnen het bouwperceel. Het noordelijke deel van het bouwperceel is vervallen. Aan de oostzijde is het bouwperceel verlengd zo dat een schuur achter de bestaande stal gerealiseerd kan worden.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)
6. Aldemiede 16 te Tytsjerk

Het bouwvlak is gelijkgetrokken aan het bouwperceel aangezien hier bebouwing aanwezig is. Aan de westzijde is het bouwperceel minimaal uitgebreid zodat de de erfverharding naast de te realiseren uitbreiding van de ligboxenstal ook binnen het bouwperceel ligt.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)

 
7. Lytse Geast 32 te Tytsjerk

De gerealiseerde uitbreiding zorgt ervoor dat het bebouwingspercentage hoger is dan 15%. Het percentage is daarom verhoogd naar 25%.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)

 
8. Symen Halbeswei 8 te Tytsjerk

Er is een omgevingsvergunning verleend voor het gebruiken van een groter deel van de grond als camping. Dit deel is aangeduid als kampeerterrein en heeft de bestemming "Agrarisch - Cultuurgrond". Hierdoor is het bedrijfsperceel en het bouwvlak verkleind. Om wel dezelfde bouwmogelijkheden te behouden binnen het bouwvlak is het maximale bebouwingspercentage binnen het bouwvlak verhoogd.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)
9. Om de Dobben

In verband met de aanleg van de Centrale As en een ruilverkaveling die daarmee samenhangend heeft plaatsgevonden, heeft It Fryske Gea gedeelten van haar wandelroute afgestaan aan aangrenzende agrariërs. Hierdoor is het pad dat vanaf de Lange laan in oostelijke richting loopt afgesloten. Op andere plekken heeft It Fryske Gea er grond voor terug gekregen. In de toekomst zal een vernieuwde rondwandeling mogelijk blijven langs de dobben. Naar aanleiding van de grondruilen is een aantal toegangswegen nu als Verkeer-Verblijf bestemd en een aantal voormalige natuurverbindingen als Agrarisch en niet meer als Natuur.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)

 

 
10. Woudweg 19 te Noardburgum

Het bouwvlak is gewijzigd doordat er een vergunning kon worden afgegeven voor een bijgebouw in de zuidwesthoek van het perceel.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)
11. Leiding - Water Oude Commissieweg Noardburgum

De waterleiding is bij de Oude Commissieweg Noardburgum niet goed ingetekend. Dit is hersteld.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)

 
12. Rijksstraatweg 14a te Noardburgum

Het bebouwingspercentage op het perceel Rijksstraatweg 14a te Noardburgum was in het bestemmingsplan Buitengebied 2013 30%. Voor het bouwen van een showroom en 2 overkappingen is een omgevingsvergunning verleend. De totale bebouwing is nu meer dan 30%. Daarom is het bebouwingspercentage verhoogd naar 45%.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)
13. Ten noordwesten van Noardburgum

In het gebied ten noordwesten van Noardburgum stond zonder bouwvlak de bestemming Agrarisch - Dienstverlenend bedrijf. Dit moet Agrarisch -Cultuurgrond zijn. Dit is aangepast.

 
Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)

 

 
14. Ieswei 13 te Jistrum

Het perceel Ieswei 13 te Jistrum heeft de woonbestemming Wonen – A7. W-A7 wordt gegeven aan vrijstaande woningen van het boerderijtype, dan wel aan voormalige boerderijen die gebruikt worden als woning. Het perceel wordt tevens gebruikt als mini-camping.Het bestemmingsplan is in overeenstemming gebracht met het huidige gebruik door de aanduiding ‘kampeerterrein’ aan te brengen.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

 

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)

 

 
15. Menno van Coehoornweg 18 te Burgum

Dit bouwvlak is met een uitgebreide procedure feitelijk gewijzigd. De oude woning is daarna afgebroken en een nieuwe is, meer naar achteren op de kavel, gebouwd. Het achtererf wordt gebruikt als tuin. De planverbeelding is aangepast aan de feitelijke situatie.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)

 

 
16. Maatvoering vier agrarisch bedrijven ten oosten van Burgum

Ten oosten van Burgum is bij vier agrarische bedrijven (Noordermeer 15 en 19 en Nieuwstad 82 en 86) de aanduiding met de maatvoering ten onrechte niet verwijderd. De algemene bouwregels die in het bestemmingsplan Buitengebied 2013 gelden voor goot- en bouwhoogte, en bebouwingspercentage zijn ruimer dan de normen die in de aanduidingen worden aangegeven. Daarom zijn de aanduidingen van de planverbeelding verwijderd.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

 [image]

 

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)

 

 
17. Westerein 30 te Garyp

Op het perceel Westerein 30 te Garyp is niet meer sprake van een agrarisch bedrijf. Het perceel heeft daarom een woonbestemming gekregen.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)

 

 
18. Westerein 23 te Garyp

In het Buitengebied 2013 heeft het perceel een woonbestemming. Er is echter nog sprake van een agrarisch bedrijf. Het perceel heeft daarom nu de bestemming 'Agrarisch - Bedrijf grondgebonden' gekregen.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)
19. Earnewarre 1 te Garyp

Op de Earnewarre 1 in Garyp is een dierenpension en -opvangcentrum toegestaan. Het perceel heeft hiervoor een aanduiding gekregen.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)

 
20. Steiger Lange Sletten te Earnewâld

Aan de oever van de Lange Sletten ter hoogte van het perceel Smidspaed 12 te Earnewâld is een aanlegaangelegenheid aangebracht. Omdat dit heeft plaatsgevonden in 2005 is bij de vaststelling van het bestemmingsplan Buitengebied 2013 besloten ter plekke de aanduiding ‘ste’ (= steiger) aan te brengen op de planverbeelding. Gebleken is dat de aanleggelegenheid in werkelijkheid verder in zuidelijke richting doorloopt dan op de planverbeelding is aangegeven. De aanduiding steiger (ste) is daarom uitgebreid.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening ((nieuwe situatie)

 
21. Joute van der Meerweg 10 te Sumar

Het perceel ten noorden van de Joute van der Meerweg 10 te Sumar zijn bomen gegroeid door het niet meer in agrarisch in gebruik zijn van het perceel. Op het perceel heeft de eigenaar een vijver aangelegd. Voor de ontwikkelingen op het perceel is een vergunning afgegeven. In het bestemmingsplan Buitengebied 2013 had het perceel de bestemming Agrarisch-Cultuurgrond. De gronden hebben nu de bestemming Tuin gekregen.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)

 

 
22. Jelke Sjoerdsloane 1 te Sumar

Bij het agrarisch bedrijf is geen bedrijfswoning aanwezig. Er wordt gewoond in een caravan. In deze herziening is de mogelijkheid geschapen om een bedrijfswoning te realiseren.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)
23. Tikewei 1 te Sumar

Er is vergunning verleend voor het realiseren van een werkschuur. Hiervoor is het bouwvlak uitgebreid.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)
24. Witveensterweg 10 te Eastermar

De locatie Witveensterweg 10 te Eastermar heeft in het bestemmingsplan Buitengebied 2013 de bestemming Agrarisch-aanverwantbedrijf gekregen, met de functieaanduiding specifieke vorm van bedrijf – dierenpension/ - opvangcentrum. Bij het toekennen van de bestemming is nagelaten om de voor de bedrijfsgebouwen benodigde aanduiding op de planverbeelding aan te brengen. Deze aanduiding vermeldt het bebouwingspercentage, goot- en bouwhoogte.

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)

 

 
25. Bartlehiem 2 Wyns

Het bouwperceel op het perceel Bartlehiem 2 Wyns is gewijzigd qua vorm en beperkt vergroot. Het bouwvlak waarbinnen de bebouwing en verharding is gelegen blijft gelijk (circa 1,3 hectare). Het mestbassin is hierdoor gelegen binnen het bouwvlak en de sleufsilo wordt verplaatst binnen het nieuwe bouwvlak. Landschappelijk gezien ontstaat er een betere situatie doordat er geen bebouwing meer aan de weg gerealiseerd is/wordt.

 

Planologische situatie bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de vorige planologische situatie weergegeven.

 

 [image]

Uitsnede planverbeelding Buitengebied 2013

 

Nieuwe planologische situatie Correctieve herziening bestemmingsplan Buitengebied

In onderstaand figuur is de nieuwe planologische situatie weergegeven.

 [image]

Uitsnede planverbeelding Correctieve herziening (nieuwe situatie)

Hoofdstuk 4 Omgevingsaspecten

 

4.1 Geluid

De aanpassingen op de planverbeelding zijn van dien aard dat er geen problemen ontstaan vanuit verkeerslawaai, spoorweglawaai, luchtvaartlawaai of industrielawaai of dit is bij de vergunningverlening geregeld.

 

4.2 Luchtkwaliteit en geurhinder

 

4.2.1 Luchtkwaliteit

Door de wijziging van de Wet Milieubeheer per 1 augustus 2009 (implementatie en derogatie luchtkwaliteitseisen), is het NSL-programma in werking getreden. In het Besluit “niet in betekenende mate” (luchtkwaliteitseisen) is op grond van art. 5.16 lid 4 Wm, bepaald in welke omstandigheden de uitoefening van een bevoegdheid, zoals het vaststellen van een bestemmingsplan, niet in betekenende mate bijdraagt aan de luchtkwaliteit, zodat ook niet getoetst hoeft te worden aan de normen voor luchtkwaliteit. In het genoemde besluit is bepaald dat activiteiten waardoor de toename van verontreinigende concentraties van fijn stof (PM10) of stikstofdioxide (NO2) minder dan 3% van de grenswaarde is, niet in betekenende mate bijdra gen aan afname van de luchtkwaliteit.

Aangezien ook in de huidige situatie is geen sprake van een feitelijke of dreigende overschrij ding van de grenswaarde, zal ook als gevolg van de aanpassingen op de planverbeelding geen sprake zijn van een feitelijke of dreigende overschrijding van grenswaarden. Aan de regels van de Wet Milieubeheer wordt daarom voldaan.

 

4.2.2 Geurhinder

De aanpassingen op de planverbeelding zijn zodanig dat er geen sprake is van geurhinder of voldaan wordt aan de normen en of dat bij de vergunningverlening geregeld is dat de ontwikkeling uitvoerbaar is ten aanzien van het aspect geurhinder.

 

4.3 Bodemonderzoek

Bij de aanpassingen op de planverbeelding is er of sprake van wijziging naar een niet gevoelige functie of er geen sprake van functiewijziging of is er bij de vergunningverlening/realisatie al geregeld dat de ontwikkeling uitgevoerd kan worden vanuit het aspect bodem.

 

4.4 Externe veiligheid

De percelen op de planverbeelding die aangepast zijn, liggen niet binnen een veiligheidszone van een risicobron of gezien de aard van de aanpassingen is er sprake van een aanvaardbaar risico.

 

4.5 Water

De aanpassingen op de planverbeelding bevatten geen elementen die van wezenlijke invloed kunnen zijn op de waterhuishouding (grond- en oppervlaktewater) en het watersysteem of dit is in het kader van de vergunningverlening geregeld.

 

4.6 Archeologie en cultuurhistorie

 

4.6.1 Archeologie

De aanpassingen op de planverbeelding zijn van beperkte omvang en niet gelegen in

gebieden die aangemerkt zijn als archeologisch waardevol.

 

4.6.2 Cultuurhistorie

De aanpassingen op de planverbeelding raken geen cultuurhistorische waarden of er is hiermee rekening gehouden (bv situering van gebouwen).

 

4.7 Ecologie

De aanpassingen op de planverbeelding zijn van dusdanige aard dat ze geen significante effecten hebben op de natuurwaarden van de Natura 2000-gebieden Alde Feanen en De Grootte Wielen en natuurgebieden binnen en buiten het Natuurnetwerk (voorheen ecologische hoofdstructuur) en/of er is een vergunning of ontheffing verleend. Ook gaat er geen natuurgebied verloren.

 

4.8 Overig

Bij de aanpassingen op de verbeelding waar sprake is van het realiseren van bebouwing, is deze van dusdanige aard, omvang en hoogte dat:

 

Hoofdstuk 5 Toelichting op de regels

Het bestemmingsplan regelt de gebruiks- en bebouwingsmogelijkheden van de gronden binnen het plangebied. In dit hoofdstuk wordt een toelichting gegeven op de verschillende bestemmingen die van toepassing zijn op het plangebied. De bestemmingen zijn juridisch vastgelegd in de planregels en op een digitale en analoge verbeelding. De verbeelding en de planregels vormen één geheel en zijn niet afzonderlijk leesbaar.

 

De wijze waarop deze regeling juridisch is vormgegeven, wordt in grote lijnen bepaald door de Wet ruimtelijke ordening (Wro), het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening (Rsro). De uitwerking daarvan ligt vast in de de landelijke Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012). De SVBP bevat de normen die van toepassing zijn op de vormgeving en inrichting van bestemmingsplannen, met het doel om deze op vergelijkbare wijze op te bouwen en weer te geven en vormt daarmee een belangrijke basis voor de inrichting van dit bestemmingsplan.

 

Daarnaast zijn de bestemmingsplanregels zoveel mogelijk afgestemd op het Besluit omgevingsrecht (Bor) voor wat betreft de bouw- en afwijkingsregels. Zo zijn bijvoorbeeld de begrippen hoofdgebouw en bijbehorend bouwwerk daar waar mogelijk overgenomen in de bestemmingsplanregels.

 

Het bestemmingsplan is opgezet als een digitaal raadpleegbaar plan. Deze digitale versie is bedoeld om de burger online informatie te verschaffen over het bestemmingsplan.Bovendien is de digitale versie bedoeld voor uitwisseling van gegevens binnen de gemeente en met andere overheidsinstanties. Het vaststellen van een digitale versie van een bestemmingsplan is verplicht. De digitale versie van het plan is leidend in geval van verschil tussen de digitale - en analoge versie.

 

5.1 Uitgangspunten

De SVBP 2012 schrijft voor dat de planregels in vier vaste hoofdstukken worden geplaatst, nl. de hoofstukken 'Inleidende regels', 'Bestemmingsregels', 'Algemene regels' en 'Overgangs- en slotregels'. Hieronder wordt per hoofdstuk ingegaan op de verschillende regels die daarin (kunnen) voorkomen.

 

5.2 Inleidende regels

In dit hoofdstuk worden allereerst de begrippen verklaard die in de planregels voorkomen en die een nadere beschrijving nodig hebben. Enkele veel voorkomende standaardbegrippen liggen vast in de SVBP 2012 en moeten worden overgenomen. De overige begrippen zijn lokaal toegevoegd en beschreven.

 

Ook wordt in dit hoofdstuk aangegeven op welke wijze gemeten moet worden om bijvoorbeeld een goot- of bouwhoogte te bepalen. Enkele veel voorkomende standaardmeetbepalingen zijn op grond van de SVBP 2012 voorgeschreven en moeten worden overgenomen. De overige meetbepalingen zijn lokaal toegevoegd en beschreven.

 

5.3 Bestemmingsregels

 

5.3.1 Algemeen

In dit hoofdstuk worden de verschillende bestemmingen vastgelegd. In de bestemmingsregel wordt omschreven waarvoor en, zo nodig, hoe de betreffende gronden mogen worden gebruikt en bebouwd met het oog op een goede ruimtelijke ordening. Bij de bestemmingen moet in de bestemmingsomschrijving aangegeven zijn welke functies toelaatbaar zijn. De bestemmingen kunnen worden onderverdeeld in enkel- en dubbelbestemmingen. De enkelbestemming regelt primair welke functies zijn toegestaan. Een dubbelbestemming kan alleen van toepassing zijn boven op één of meerdere enkelbestemmingen en kan extra functies toestaan danwel uitsluiten.

 

Voor de bestemmingsregels geldt op grond van de SVBP 2012 een vaste indeling. Naast de bestemmingsomschrijving zijn in de regels bouw- en gebruiksregels en regels voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerken zijnde en werkzaamheden opgenomen. In de bouwregels zijn - gerelateerd aan de toegelaten gebruiksfuncties - eisen gesteld aan de hoogte, aard, situering en aantal bouwlagen etc. van (hoofd)gebouwen en (bijbehorende) bouwwerken.

Bij een aantal bestemmingen is de mogelijkheid opgenomen om af te wijken van bepaalde regels.

De gebruiksregels verbieden bepaalde vormen van gebruik binnen een bestemming (specifieke gebruiksregels) dan wel alle gebruik in strijd met de gegeven bestemming (algemene gebruiksregels).

Tenslotte bevatten de meeste bestemmingen regels om het bestemmingsplan te wijzigen. De wijzigingen kunnen betrekking hebben op een functiewijziging en/of op het veranderen van bouw- en/of gebruiksregels.

 

Voor de indeling van de enkel- en dubbelbestemmingen gelden de bindende hoofdgroepen uit de SVBP 2012. In de subparagrafen hierna wordt per bestemming een toelichting gegeven.

 

5.3.2 Bestemmingen

Voor de toelichting op de bestemmingen wordt verwezen naar de toelichting van het bestemmingsplan Buitengebied 2013.

 

5.4 Algemene regels

 

-Anti-dubbeltelregel -

Deze regel vloeit voort uit het Besluit ruimtelijke ordening en moet verplicht worden opgenomen in de bestemmingsplanregels. Het regelt dat grond niet twee keer mag worden meegerekend voor het toetsen van bouwplannen.

 

- Algemene bouwregels -

Hierin wordt geregeld dat via welstand nadere eisen aan de situering en maatvoering van bouwwerken kan worden gesteld. Tevens is hierin het bouwverbod opgenomen van windturbines.

 

- Algemene gebruiksregels -

Dit artikel bepaalt welke activiteiten in ieder geval in strijd met de diverse bestemmingen zijn. Deze algemene gebruiksverboden laten onverlet dat er ook nog specifieke gebruiksverboden in de bestemmingen zijn opgenomen.

 

- Algemene aanduidingsregels -

Er zijn verschillende aanduidingen opgenomen.

 

- Algemene afwijkingsregels -

In dit artikel wordt geregeld dat onder voorwaarden bij afwijking een lichte horecafunctie bij een bedrijf of woning kan worden toegestaan, bijv. een theetuin.

 

- Algemene wijzigingsregels -

In dit artikel wordt het aanbrengen van diverse dubbelbestemmingen mogelijk gemaakt en het aanbrengen van de gebiedsaanduiding "veiligheidszone - externe veiligheid".

 

-Overige regels -

In dit artikel is de verwijzingsregeling opgenomen. Indien gewijzigd wordt naar een bestemming die niet direct in de bestemmingsplanregels is opgenomen dan gelden de regels zoals in de bijlage bij de planregels is opgenomen.

 

5.5 Overgangs- en slotregels

 

- Overgangsrecht -

Het Bro stelt de verplichting om het overgangsrecht uit het Bro op te nemen in het bestemmingsplan. Het overgangsrecht bestaat uit een specifieke regeling voor zowel het bouwen als het gebruiken.

 

- Slotregel -

In de slotregel wordt aangegeven op welke wijze de regels van het bestemmingsplan kunnen worden aangehaald.

 

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

In dit hoofdstuk worden de maatschappelijke en economische uitvoerbaarheid beschreven. De maatschappelijke uitvoerbaarheid heeft als doel om aan te tonen dat het bestemmingsplan maatschappelijk draagvlak heeft.

 

6.1 Economisch

Dit bestemmingsplan voorziet niet in ontwikkelingen die investeringen van overheidswege

vergen. De ontwikkelingen die mogelijk worden gemaakt zullen worden gefinancierd door de (particuliere) initiatiefnemers. Er is dan ook geen aanleiding om te twijfelen aan de economische uitvoerbaarheid van het plan. Het plan biedt evenmin aanleiding tot het vaststellen van een exploitatieplan.

 

6.2 Maatschappelijk

De eigenaren/gebruikers van de percelen die wijzigen, zijn per brief op de hoogte gesteld van de wijzigingen. Daarnaast is het plan voorgelegd aan de provincie Fryslân. Er zijn 3 schriftelijke en 1 mondelinge reactie op het voorontwerp ingediend. In HOOFDSTUK 7 Inspraak en overleg is ingegaan op de ontvangen schriftelijke en mondelinge reacties en is weergegeven of dit heeft geleid tot wijzigingen op de verbeelding.

 

Op de voorbereiding van een bestemmingsplan is Afdeling 3.4 Awb van toepassing. Vanaf 07-03-2019 heeft het ontwerp plan voor een periode van zes weken ter inzage gelegen. Er zijn 2 zienswijzen ingediend. In het raadsbesluit die behoort bij dit vastgestelde bestemmingsplan, is ingegaan op de zienswijzen en in hoeverre dit heeft geleid tot wijzigingen.

 

Hoofdstuk 7 Inspraak en overleg

 

7.1 Inspraak

Het voorontwerp-plan is toegezonden aan de eigenaren/gebruikers van de percelen die wijzigen via de correctieve herziening.

Er zijn 3 schriftelijke en 1 mondelinge reactie op het voorontwerp ingediend.

 

  1. Schriftelijke reacties:

  1. Inspreker 1: Ieswei 13 Jistrum

  2. Inspreker 2: Veldmansweg 30 Noardburgum

  3. Inspreker 3: Aldemiede 16 Tytsjerk

  1. Mondelinge reactie:

  1. Inspreker 4: Zevenhuisterweg 81 Noardburgum

 

Inspreker 1: Ieswei 13 Jistrum

De situering van het kampeerterrein op de Ieswei 13 te Jistrum komt niet overeen met de aanduiding ‘kampeerterrein’ op de kaart.

 

Reactie:

De plankaart wordt aangepast overeenkomstig de feitelijke situering.

 

Inspreker 2: Veldmansweg 30 Noardburgum

Het is niet duidelijk wat de gevolgen zijn van de wijziging van de bestemming van de percelen van de eigenaar van ‘Agrarisch Dienstverlenend bedrijf’ naar ‘Agrarisch Cultuurgrond’.

Daarnaast wenst de inspreker om op het perceel land achter de ijsbaan en in het verlengde van het pad naar Veldmansweg 45 een woning met stallen te bouwen.

 

Reactie:

De bestemming ‘Agrarisch Dienstverlenend bedrijf’ op deze gronden was een fout in het bestemmingsplan Buitengebied 2013. De gronden moesten de bestemming ‘Agrarisch Cultuurgrond’ hebben. Binnen de bestemming ‘Agrarisch Dienstverlenend bedrijf’ is daarom destijds ook geen bouwvlak aangebracht. Daarom heeft de wijziging van de bestemming van ‘Agrarisch Dienstverlenend bedrijf’ naar ‘Agrarisch Cultuurgrond’ in feite geen consequenties. Binnen de bestemming was geen bouwvlak aangebracht. Er mochten daardoor ook geen gebouwen opgericht worden net zoals dat niet in de bestemming ‘Agrarisch Cultuurgrond’ mag als er geen bouwvlak is aangebracht.

 

Het bouwen van een woning met stallen op het perceel land achter de ijsbaan en in het verlengde van het pad naar Veldmansweg 45 kan planologisch-juridisch niet geregeld worden in de correctieve herziening. De correctieve herziening herstelt fouten en legaliseert situaties als de gemeente de situatie passend acht en beleidsmatig mogelijk is. Het oprichten van een woning moet apart ruimtelijk afgewogen worden en als de ontwikkeling ruimtelijk passend wordt geacht, moet er een aparte planologische procedure gevoerd worden.

 

Inspreker 3: Aldemiede 16 Tytsjerk

Voor een toekomstbestendige bedrijfsvoering is een groter agrarisch bouwperceel nodig. Het is dan ook van groot belang dat hiervoor het agrarisch bouwperceel wordt vergroot naar minimaal 3,6 ha. Vooral de opslag van (kuil)voer heeft veel ruimte nodig en in de voorgestelde situatie is hiermee te weinig rekening gehouden.

De voorgestelde vergroting van het bouwperceel richting het noorden (onder de hoogspanningsmasten) is niet wenselijk, omdat dan een te breed (t.o.v. de openbare weg) en onpraktisch agrarisch bouwperceel ontstaat. Daarnaast is de oostelijke grens is te strak om de nieuwe ligboxstal getekend.

 

Daarnaast wordt verzocht om de realisatie van een 2e bedrijfswoning.

 

 

 

Reactie:

Het voorgestelde bouwperceel op de verbeelding is ingetekend op basis van de tekening behorende bij de verleende omgevingsvergunning. De vergunde ontwikkeling is daarmee mogelijk.

 

Het vergroten van het agrarisch bouwperceel naar 3,6 hectare en het realiseren van een 2e bedrijfswoning kan planologisch-juridisch niet geregeld worden in de correctieve herziening. De correctieve herziening herstelt fouten en legaliseert situaties als de gemeente de situatie passend acht en beleidsmatig mogelijk is. Nieuwe ontwikkelingen moeten aparte ruimtelijk worden afgewogen en als de ontwikkeling ruimtelijk passend wordt geacht, moet er hiervoor een aparte planologische procedure gevoerd worden.

 

Inspreker 4: Zevenhuisterweg 81 Noardburgum

De bestemming ‘Agrarisch - Bedrijf intensieve veehouderij’ dient te blijven op het perceel Zevenhuisterweg 81 te Noardburgum.

 

Reactie:

Het perceel Zevenhuisterweg 81 te Noardburgum valt niet binnen het plangebied van de correctieve herziening. Het perceel behoudt dan ook de bestemming ‘Agrarisch - Bedrijf intensieve veehouderij’.

 

7.2 Overleg

De volgende instanties hebben een overlegreactie ingediend:

  1. Gasunie

  2. Gemeente Leeuwarden

  3. Provincie Fryslân

 

Gasunie

Na een controle op de verbeelding blijkt dat de belemmeringenstrook van leidingsectie N-
505-67 ter plaatse van Nieuwstad 52 te Burgum ontbreekt. De Gasunie verzoekt om
deze belemmeringenstrook alsnog op te nemen.

 

Reactie:

De genoemde belemmeringenstrook is per abuis vergeten en wordt alsnog opgenomen op de planverbeelding.

 

Gemeente Leeuwarden

Gemeente Leeuwarden heeft geen opmerkingen ten aanzien van de voorgestelde aanpassing.

 

Reactie:

De reactie is voor kennisgeving aangenomen.

 

Provincie Fryslân

Uit nadere informatie die van de gemeente is ontvangen, blijkt dat niet voor alle projecten een procedure omgevingsvergunning is gevoerd. In enkele gevallen is sprake van legalisatie. Er is dus niet alleen sprake van een 'correctieve' herziening. De provincie adviseert dit in de toelichting te vermelden. Daarbij is zij van mening dat in geval van legalisatie een meer uitgebreide omgevingstoets aan de orde is. Ook op dit punt behoeft de toelichting aanvulling.

 

Reactie:

In de toelichting zal vermeld worden dat er bij enkele gevallen ook sprake is van legalisatie.

Bij deze legalisaties is gekeken naar de omgevingsaspecten. Hierbij zijn geen belemmeringen naar voren gekomen. Dit zal vermeld worden in de toelichting.