Plan: | Kom Mijdrecht |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0736.BP005kommijdrecht-oh01 |
Het masterplan kent een aantal ontwikkelingen, welke hieronder aan bod komen.
Langgerekte centrumstructuur
In de aanloop naar het masterplan is een Distributie Planologisch Onderzoek (Centrum Mijdrecht, de toekomst in beeld) verricht. De resultaten van het onderzoek zijn de basis geweest voor het programma van het masterplan. In het onderzoek wordt een aantal modellen geschetst voor de herontwikkeling van het centrum. Het model 'langgerekt centrum' is het beleidsuitgangspunt voor de gemeente De Ronde Venen, waarbij het Raadhuisplein moet uitgroeien tot het 'hart' van het centrum van Mijdrecht. Er wordt een keus gemaakt voor het Raadhuisplein als verblijfs- en ontmoetingsplek. Op termijn moet er een koppeling ontstaan tussen het noordelijke en zuidelijke deel van het centrum van Mijdrecht.
Bebouwing Burgemeester Haitsmaplein
Het Burgemeester Haitsmaplein wordt ingezet om nieuwe ontwikkelingen zoals detailhandel, wonen en parkeren mogelijk te maken. Ook wordt het hierdoor mogelijk om een betere entree van het centrum te realiseren en de ruimtelijke kwaliteiten van het centrum te behouden en te versterken. Door het bebouwen van het Burgemeester Haitsmaplein wordt een heldere winkelroute gerealiseerd, alsmede een nieuw front aan de Achtervaart.
Janskerk en Kerkstraat
De Janskerk is één van de weinige historische gebouwen in het centrum van Mijdrecht. In het masterplan heeft de kerk een belangrijke positie. De relatie met het centrum van Mijdrecht wordt hersteld door een nieuwe verbinding tussen de kerken de Dorpsstraat en er wordt een aantrekkelijk kerkplein gerealiseerd.
De historische zichtlijn op de kerk vanuit de Kerkvaart blijft gehandhaafd. Het achtvormige winkelcircuit met als hart het Raadhuisplein is namelijk vanuit bewinkeling de meest optimale situatie voor Mijdrecht. Met het realiseren van de toegangen tot woningen is er sprake van een aantrekkelijke straat.
Winkels, horeca en dienstverlening
In totaal wordt circa 9.000 m² winkelvloeroppervlakte gesloopt en circa 10.500 m² nieuw gebouwd (zie figuur 4.2). Onderzoek heeft uitgewezen dat de 1.500 m² uitbreiding ruimschoots binnen de maximaal toelaatbare uitbreiding (van 2.800 m²) is gelegen. Deze uitbreiding zal door een goede branchering versterkend werken voor het centrum.
Figuur 4.2: Masterplankaart Winkelen
Wonen
Wonen is een belangrijk onderdeel in het Masterplan voor het centrumgebied (zie figuur 4.3). Om de levendigheid van het centrum te bevorderen worden er boven de winkels en voorzieningen woningen geprojecteerd. Voor het Masterplan is de 'Nota Wonen' uitgangspunt geweest bij de planvorming. Door de specifieke stedelijke situatie, met winkels en voorzieningen op de begane grond, ligt het voor de hand om de nadruk in het centrum vooral te leggen op woningen voor starters en senioren.
Figuur 4.3: Masterplankaart 1e verdieping (wonen)
Pleinen
In het Masterplan worden drie pleinruimtes gerealiseerd, met elk een eigen karakter (zie figuur 4.4). Door het nieuwe Kerkplein wordt de Janskerk weer onderdeel van het centrum van Mijdrecht. Vanuit de Nieuwe Lindeboom en de Haitsmastraat zullen er routes lopen naar het Kerkplein. Door het verdwijnen van de auto's en het maken van voorkanten rond het plein, zal een sfeervolle verblijfsruimte ontstaan.
Het Raadhuisplein zal op termijn het echte centrumplein van Mijdrecht worden. Het is de plek voor markten en evenementen en de horeca zal daar een plaats krijgen met terrassen op het plein.
Het Burgemeester Haitsmaplein zal als klein plein terugkomen in het plan. Het is een verbreding van de Haitsmastraat.
Figuur 4.4: Masterplankaart openbare ruimte
Parkeren
Met het bebouwen van het Burgemeester Haitsmaplein is het noodzakelijk over te gaan tot ondergronds parkeren om aan de parkeervraag in het centrum van Mijdrecht te voldoen (zie figuur 4.5). Voor het bepalen van de parkeercapaciteit zijn voor de uitbreiding van het centrum de parkeernormen volgens de landelijke richtlijnen gehanteerd. Er zijn in totaal circa 640 parkeerplaatsen nodig, gebaseerd op het huidige programma. Ondergronds zullen circa 460 parkeerplaatsen worden gerealiseerd. De ondergrondse parkeergarage kan worden gebouwd in één of twee lagen en in één of twee delen. Een garage in één deel, houdt in dat een langgerekte éénlaagse parkeergarage onder het gehele plangebied, met doorsteek onder de Dorpsstraat worden gerealiseerd.
Figuur 4.5: Masterplankaart laag-1 (parkeren)
Beeldkwaliteitsplan
In het Masterplan wordt uitgebreid ingegaan op de stedenbouwkundige structuur, de openbare ruimte, het woningbouwprogramma en het parkeren. Verder zijn ook uitspraken gedaan over architectuur, uitstraling en beeldkwaliteit. Doordat deze eisen afwijken van de welstandsnota zijn deze voorgelegd aan de gemeenteraad van de Ronde Venen. De gemeenteraad van de Ronde Venen heeft ingestemd met het beeldkwaliteitsplan.