direct naar inhoud van 2.2 Ruimtelijke structuur
Plan: Kom Mijdrecht
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0736.BP005kommijdrecht-oh01

2.2 Ruimtelijke structuur

Mijdrecht heeft een uniek morfologisch karakter. De verhoogde ligging ten opzichte van de omliggende polders is uniek. Dit komt voort uit het landschap en de wijze waarop de mens het landschap heeft gevormd. Dit morfologische karakter is een waardevol element, waarmee de scheiding tussen het centrum van Mijdrecht, het industrieterrein en de woongebieden duidelijk zichtbaar is gemaakt. Aan de oostzijde van het centrum is de ringvaart met het groene dijktalud een karakteristiek element dat het centrum van Mijdrecht een groene en unieke uitstraling geeft. Tegelijkertijd zorgt dit voor een duidelijke afkadering van het centrumgebied.

De kern van het centrum van Mijdrecht bestaat uit een langgerekte hoofdstraat, de Dorpsstraat, die aan de zuidkant overgaat in Bozenhoven. Haaks op de Dorpsstraat bevindt zich een aantal straten die het centrumgebied verbindt met het omliggende gebied. De Kerkvaart/-straat is daarbij historisch gezien de belangrijkste as. In deze zijstraten zijn in beginsel geen winkels aanwezig, maar overheerst de woonfunctie. Het oude karakter van de Dorpsstraat is op plaatsen nog herkenbaar in kleinschalige arbeiderswoningen en boerderijen. De detailhandelstructuur is de afgelopen eeuw ook sterk toegenomen, waardoor veel van deze bebouwing is vervangen. Verder zijn er ook andere functies aanwezig zoals commerciële en maatschappelijke functies. De menging van functies geven een natuurlijke dynamiek in het centrumgebied.

In het centrum van Mijdrecht bevinden zich diverse eet- en drinkgelegenheden. Naast diverse koffiecorners/lunchrooms is er op het Raadhuisplein een grandcafé aanwezig die zowel overdag als in de avonduren geopend is. Het grote terras zorgt in de zomer voor een aantrekkelijk en levendig beeld.

Aan de Dorpsstraat bevindt zich een pizzeria met een klein terras en een restaurant en een lunchroom/luxe snackbar met terras.

Parallel aan Bozenhoven loopt De Passage. Deze vormt samen met de Dorpsstraat de hoofdas van het winkelgebied. Aan de noordkant bij de Kerkvaart/Kerkstraat begint het voetgangersgebied. Het voetgangersgebied eindigt aan de zuidkant ter hoogte van de Prinses Beatrixlaan. Kenmerkend voor het winkelgebied van Mijdrecht is de sterke langgerektheid. Het winkelgebied heeft twee polen. Een noordelijke pool rond De Lindeboom. En een zuidelijke pool bij De Passage en de Hema.

Het gemeentehuis in het centrum van Mijdrecht is een relatief groot gebouw met een beperkte externe uitstraling. De centrale hal met de baliefuncties (paspoort, vergunningen, sociale dienst, et cetera) is het meest zichtbare element voor bezoekers van het gemeentehuis en bepaalt daardoor voor een groot deel de uitstraling van dit gebouw. De raadszaal zorgt in de avonduren voor beperkte levendigheid op het Raadhuisplein. Overdag kunnen ook bruiloften bijdragen aan de levendigheid op het plein.

Een stedelijke omgeving zoals het centrum van Mijdrecht wordt van een afstand vaak zichtbaar gemaakt door een kerktoren. Eén of meerdere kerken horen bij een historische en stedelijke omgeving van een dorp en een stad. In Mijdrecht is dit de Janskerk aan de Kerkstraat. De Janskerk ligt enigszins excentrisch ten opzichte van het winkelgebied en heeft een eigen aantrekkingskracht, die geen directe relatie heeft met de overige functies in het centrum. Vanuit historisch perspectief is de ligging van de kerk uniek. Ook de kerk zelf en de naastgelegen begraafplaats zijn waardevolle elementen. Het is een maatschappelijke functie die vanuit cultuurhistorie absoluut thuishoort in een centrumgebied.

De Dorpsstraat is autovrij gemaakt, waardoor het gebied meer een verblijfsfunctie heeft gekregen. Naast nieuwe openbare ruimten zoals de Croonstadtlaan, het Burgemeester Haitsmaplein en het Raadhuisplein, zijn er monofunctionele winkelgebieden ontstaan zoals winkelcentrum de Lindeboom en Molenhof. De woonfunctie is daarmee voor een deel uit het centrum verdwenen, hoewel de nieuwe ontwikkelingen vrijwel altijd uitgaan van detailhandel gecombineerd met wonen op de verdieping. Door deze nieuwe ontwikkelingen is naast het oorspronkelijke lint van de Dorpsstraat een nieuwe ruimtelijke structuur ontstaan.

Het centrumgebied van Mijdrecht wordt aan de oostzijde begrensd door de Rondweg, aan de zuidkant door Bozenhoven, aan de westzijde door de Prins Bernhardlaan en aan de noordzijde door de Kerkvaart en Hofland. Voor het autoverkeer zijn Hofland, Bozenhoven, de Industrieweg en de Hoofdweg belangrijke ontsluitingswegen, zowel voor bezoekers van het centrum als voor de bevoorrading. De Industrieweg is de belangrijkste ontsluitingsroute voor het vrachtverkeer. Gezien het zwaartepunt van de verkeersintensiteit kan geconcludeerd worden dat het centrumgebied voor het autoverkeer voor een belangrijk deel vanuit oostelijke richting wordt ontsloten. Door de situering van parkeerplaatsen is dit niet verrassend. De verkeersontsluiting aan de oostzijde van het centrum en de bereikbaarheid/toegankelijkheid van de parkeerplaatsen is daarmee dan ook gelijk aandachtspunt bij verdere uitwerking van het toekomstbeeld.

Een groot deel van het kernwinkelgebied is alleen toegankelijk voor voetgangers. Dit voetgangersgebied ligt in de Dorpsstraat (tussen Prinses Beatrixlaan en Kerkvaart), het Raadhuisplein en De Passage. Het centrum van Mijdrecht is vanuit alle windrichtingen per (brom-)fiets te bereiken. Door middel van directe verbindingen met de westelijk gelegen woonwijken, via een vrijliggend fietspad langs de Industrieweg is het centrum vanuit Wilnis en Vinkeveen goed te bereiken. Door de ligging van het centrum tussen de woonwijken en het bedrijventerrein wordt het gebied ook doorkruist door (brom)fietsers van en naar woonwijken en bedrijventerrein. In het centrumgebied zelf zijn uitsluitend op de Stationsweg en de Croonstadtlaan fietsstroken aanwezig. De verbindingen Raadhuislaan – Dorpsstraat – Raadhuisplein – Burgemeester Haitsmaplein en Dorpsstraat – De Lindeboom – Burgemeester Haitsmaplein – Stationsweg zijn uitgevoerd als fietspad ter ondervanging van het verbod op fietsen in de Dorpsstraat. Bij de bushalte op de Rondweg, op het Raadhuisplein, bij de Hema, tussen de twee delen van De Passage en bij beide entrees van De Lindeboom zijn grote fietsenrekken aanwezig. Daarnaast staan voor veel winkels kleine fietsbeugels.

De Dorpsstraat gaat aan de noordkant over in Hofland. Haaks op de Hofland bevinden zich alleen erftoegangswegen en een aansluiting met de Rondweg en de Dukaton (rotonde). Het noordelijkste deel van Hofland heeft een aansluiting op de provinciale weg N201 en is hierdoor dé ontsluitingsweg voor Mijdrecht. De ruimtelijke uitstraling van de functies nabij de Hofland is verschillend. Wonen wordt afgewisseld door kantoren, dienstverlening en bedrijven. In het plangebied bevindt zich op een aantal plekken ook nog een aantal bedrijfswoningen, evenals een aantal kerken. Aan de zuidkant gaat de Dorpsstraat over in de Bozenhoven met ook daar verschillende functies. Via het zuidelijk deel van de Rondweg, Viergang en het zuidelijke deel van Bozenhoven wordt de dorpskern vanuit het zuiden benaderd. De maat van het straatprofiel van de gebieden aan de noord- en zuidkant van het centrumgebied van Mijdrecht is breder dan het straatprofiel van het centrum zelf. De westkant van het centrum van Mijdrecht wordt onder andere ontsloten door de Kerkvaart, Raadhuislaan en de Prinses Beatrixlaan. Woonbebouwing wordt daar afgewisseld door detailhandel en maatschappelijke voorzieningen.

De Achtervaart is het ontwateringskanaal van de polder en is de toeristische vaarroute van de Amstel naar de Vinkeveense plassen. De Stationsweg is één van de entreewegen van het centrum waar kleinschalige bedrijvigheid zoals commerciële dienstverlening en kantoren aanwezig is.