direct naar inhoud van 5.4 Wegverkeerslawaai
Plan: Vlissingen bestemmingsplan Buitengebied
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0718.bpbuitengebied-vg99

5.4 Wegverkeerslawaai

Algemeen

Ten behoeve van het bestemmingsplan buitengebied is akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai uitgevoerd1. De aard van het bestemmingsplan is consoliderend, dat wil zeggen dat in beginsel geen nieuwe ontwikkelingen rechtstreek mogelijk gemaakt worden. Echter in het plan zijn een aantal ontheffing- en wijzigingsbevoegdheden opgenomen waarmee de bouw van nieuwe woningen of appartementen binnen de geluidzone van gezoneerde wegen mogelijk wordt gemaakt. Woningen en appartementen worden in het kader van de Wet geluidhinder (hierna Wgh) als geluidsgevoelige functies aangemerkt. Als deze geluidsgevoelige bestemmingen binnen de geluidzone van een gezoneerde weg wordt gebouwd, moet voldaan worden aan de normen die gesteld zijn in de Wgh.

Wettelijk kader en normering

Langs alle wegen bevinden zich ingevolge de Wgh geluidzones, met uitzondering van woonerven en 30 km/uur-gebieden. Binnen de geluidzone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen (onder andere woningen) aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De breedte van een geluidzone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk). De geluidzone ligt aan weerszijden van de weg, gemeten vanuit de kant van de weg. Onder stedelijk gebied wordt verstaan: "het gebied binnen de bebouwde kom, doch met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen zone van een autoweg of autosnelweg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens" (artikel 1 Wgh).

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van geluidgevoelige functies binnen de wettelijke geluidzone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde. Voor nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen bedraagt deze 48 dB. Deze voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit akoestisch onderzoek blijkt dat deze grenswaarde toch overschreden wordt, is het treffen van maatregelen, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel, noodzakelijk. Onderscheid wordt gemaakt in maatregelen aan de bron (bijvoorbeeld geluidsreducerend asfalt), maatregelen in het overdrachtsgebied (bijvoorbeeld geluidsschermen) en maatregelen bij de geluidsontvanger (bijvoorbeeld het aanbrengen van geluidsdove gevels). Zijn deze maatregelen niet mogelijk, niet gewenst of niet doeltreffend, dan kan het college van burgemeester en wethouders onder bepaalde voorwaarden hogere waarde vaststellen. Een hogere waarde mag in het buitenstedelijk gebied voor nog niet geprojecteerde woningen de uiterst grenswaarde van 53 dB niet te boven gaan. Indien sprake is van bestaande woningen, of woningen in aanbouw, dan geldt een uiterste grenswaarde van 58 dB.

Onderzoek

Het akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai (zie bijlage 1 uit het bijlagenboek) is gericht op het bepalen van de optredende geluidsbelasting tengevolge van de binnen het plangebied gelegen wegen met een verkeersintensiteit van meer dan 500 motorvoertuigbewegingen (mvt) per etmaal. Het doel van het akoestisch onderzoek is het berekenen van de geluidscontouren van deze wegen. Het gaat om de contour met de voorkeursgrenswaarde van 48 dB en de uiterste grenswaarde voor (agrarische) woningen van respectievelijk 53 dB en 58 dB.

Resultaten en conclusies

De 48 dB-contour van de rijksweg A58 ligt op circa 520 meter uit de as van de weg. In het akoestisch onderzoek, dat als afzonderlijke bijlage bij dit bestemmingsplan is gevoegd, zijn de geluidscontouren (48, 53 en 58 dB) weergegeven voor de overige relevante wegen in het buitengebied van de gemeente Vlissingen.

Uit de resultaten blijkt, dat ter plaatse van een aantal wegen in het plangebied de bouw van nieuwe woningen niet zonder meer kan worden toegestaan in verband met de aanwezige geluidzone op grond van de Wgh. Indien een wijziging- of ontheffingsbevoegdheid wordt toegepast zal in die gevallen nagegaan moeten worden of de aanwezige geluidszone zich tegen toepassing ervan verzet. Belangrijk daarbij is dat voor de woningbouwlocatie in Groot Abeele wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde uit de Wet Geluidhinder van 48 db.