Plan: | Kom Vrouwenpolder |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0717.0031BPVrpAp-VG01 |
Bedrijven
Toetsingskader
Om in de bestemmingsregeling de belangenafweging tussen bedrijvigheid en gevoelige functies met betrekking tot milieu in voldoende mate mee te nemen, wordt in dit bestemmingsplan gebruikgemaakt van een milieuzonering. Deze milieuzonering vindt plaats aan de hand van een Staat van Bedrijfsactiviteiten (SvB). Dit is een lijst waarin de meest voorkomende bedrijven en bedrijfsactiviteiten zijn gekoppeld aan een mate van milieubelasting. De Staat van Bedrijfsactiviteiten is opgesteld met behulp van de VNG-publicatie Bedrijven en milieuzonering (2009).
In het plangebied zijn naast woningen nog andere functies (zoals horecabedrijven, detailhandel, maatschappelijke voorzieningen, enkele kantoren, verblijfsrecreatieve voorzieningen en een agrarisch bedrijf) aanwezig. In gebieden waar bedrijfsactiviteiten en hindergevoelige functies reeds naast elkaar voorkomen en functiemenging in enige mate gewenst is, wordt gebruik gemaakt van de SvB “functiemenging”. Bij deze lijst wordt per bedrijfsactiviteit bekeken of deze direct naast woningen toelaatbaar is. In deze Staat van Bedrijfsactiviteiten zijn alleen bedrijven opgenomen die in principe op enige wijze geschikt zijn voor aanwezigheid binnen een gebied met functiemenging. De zwaardere bedrijven, die in het algemeen niet geschikt zijn voor functiemenging, komen dan ook niet in deze Staat van Bedrijfsactiviteiten voor. Voor een nadere toelichting op de aanpak van de milieuzonering met behulp van de Staat van Bedrijfsactiviteiten "functiemenging" wordt verwezen naar bijlage 5.
Gebiedstypering
Het plangebied omvat de kern van Vrouwenpolder en een gedeelte van het buitengebied ten noorden van de kern en kenmerkt zich door de aanwezigheid van kleinschalige ambachtelijke bedrijvigheid, detailhandel, dienstverlening, horeca en recreatief-toeristische voorzieningen naast woningen als een gebied met een gemengd karakter. Om de ruimte zoveel mogelijk doelmatig te benutten, is daarom het toestaan van enige mate van functiemenging ook zonder meer noodzakelijk.
In het plangebied worden daarom op de percelen die bestemd zijn voor bedrijvigheid bedrijven uit milieucategorie B1 algemeen toelaatbaar geacht. Dit zijn bedrijven die direct naast woningen toelaatbaar zijn en zodanig weinig milieubelastend zijn dat de eisen uit het Bouwbesluit voldoende zijn om relevante milieuhinder te voorkomen. Bij de gemeente zijn uit voorgaande jaren overigens ook geen klachten bekend over de huidige bedrijven in Vrouwenpolder.
Bedrijfsinventarisatie
De in het plangebied voorkomende bedrijfsactiviteiten zijn geïnventariseerd en ingeschaald op basis van de categorieën uit de Staat van Bedrijfsactiviteiten “functiemenging” (zie bijlage 6). Uit de bijlage blijkt dat beide aannemersbedrijven aan de Dorpsdijk, vanwege het feit dat het bedrijfsoppervlak groter is dan 1.000 m2, niet zijn opgenomen in de Staat van Bedrijfsactiviteiten.
Daarnaast kan het voorkomen dat een bedrijf wel past binnen het geformuleerde toelatingsbeleid, maar dat het bijvoorbeeld vanwege de werkelijke milieuhinder aan strenge milieuvoorschriften zal moeten voldoen. De Wet milieubeheer blijft altijd het concrete toetsingskader. Bedrijven die zich willen vestigen, dienen te allen tijde aan de geldende milieuvoorschriften te voldoen, ongeacht de in het bestemmingsplan opgenomen toelaatbaarheid.
De uitoefening van activiteiten uit een hogere categorie hoeft echter niet in alle gevallen onaanvaardbaar te zijn. De Staat van Bedrijfsactiviteiten geeft namelijk een globale inschaling van de mate van hinder van bedrijven. Het komt met name voor dat een bedrijf door de geringe omvang van hinderlijke (deel)activiteiten of een milieuvriendelijke werkwijze, minder hinder veroorzaakt dan in de Staat van Bedrijfsactiviteiten wordt verondersteld. In dat geval kan voor een dergelijk bedrijf voor de betreffende activiteit bij een omgevingsvergunning worden afgeweken van de rechtstreeks toelaatbare milieucategorie. Passende maatregelen worden in dergelijke gevallen geregeld via de vergunning in het kader van onder meer de Wet milieubeheer.
Bestemmingslegging
Het voorgaande leidt tot het volgende.
Conclusie
In dit bestemmingsplan wordt door het toepassen van het principe van functiemenging, die in de bestemmingsplanregeling is opgenomen, zorg gedragen voor een aanvaardbaar woon- en leefklimaat bij de woningen en worden de aanwezige bedrijven in het plangebied niet in hun functioneren belemmerd.
Horeca
Toetsingskader
Voor het reguleren van horeca in bestemmingsplannen wordt, vergelijkbaar aan de Staat van Bedrijven, een indeling gehanteerd voor de in het plangebied aanwezige horeca. Bij de uitwerking van ruimtelijk beleid voor hinderlijke horeca-activiteiten worden drie stappen onderscheiden:
Mede op grond van bovengenoemde criteria worden in de Staat van Horeca-activiteiten categorieën de volgende horeca-activiteiten onderscheiden: "lichte horeca" (categorie 1), "middelzware horeca" (categorie 2) en "zware horeca" (categorie 3). Voor een nadere toelichting op, deze categorieën wordt verwezen naar bijlage 7 (toelichting op de Staat van Horeca-activiteiten). Deze bedrijven komen in Vrouwenpolder niet voor.
Inschaling en toelaatbaarheid
De inschaling van de gevestigde horecabedrijven overeenkomstig de Staat van Horeca-activiteiten is opgenomen in bijlage 6. Uit milieuhygiënisch oogpunt worden in het plangebied ter plaatse van horecafuncties horeca-activiteiten uit maximaal categorie 1b rechtstreeks toelaatbaar geacht. Dit zijn lichte horecabedrijven die over het algemeen slechts beperkt hinder veroorzaken voor omwonenden. Hotels vallen in categorie 1c en zijn daarom enkel toelaatbaar op de bestaande locaties.
Cafés, bars en zaalverhuur en dergelijke vallen in categorie 2 van de staat en dancings en discotheken in categorie 3. Deze functies passen niet in de algemene toelaatbaarheid (zie bijlage 7). Deze bedrijven zijn alleen toelaatbaar in specifiek voor dergelijke bedrijven aangewezen gebieden (horecaconcentratiegebieden).
In het plangebied zijn alle horecabedrijven bestemd overeenkomstig het huidige gebruik bestemd en ingedeeld in de daarmee corresponderende horeca-categorie (zie bijlage 6).
Het bovenstaande betekent niet dat de uitoefening van activiteiten uit een hogere categorie in alle gevallen onaanvaardbaar is. De Staat van Horeca-activiteiten geeft namelijk een vrij grove indeling van de hinderlijkheid van horecabedrijven. De situatie bij een specifiek bedrijf kan daarvan afwijken. Met name komt het voor dat een bedrijf als gevolg van de geringe omvang van hinderlijke (deel)activiteiten minder hinder veroorzaakt dan in de Staat van Horeca-activiteiten is verondersteld. In dat geval kan voor een dergelijk horecabedrijf voor de desbetreffende activiteit bij een omgevingsvergunning worden afgeweken van de rechtstreeks toelaatbare categorie. Dit geldt alleen voor bedrijven uit maximaal één categorie hoger dan de algemene toelaatbaarheid.
Klachten over horecabedrijven
Er zijn voor zover bekend geen klachten over de huidige horeca-bedrijven in het plangebied. Door middel van het toepassen van een algemene indeling in horecacategorieën overeenkomstig de huidige situatie wordt, overeenkomstig het huidige horecabeleid, een toename van het aantal horecabedrijven in zwaardere categorieën tegen gegaan. Op deze wijze wordt een aanvaardbaar woon- en leefklimaat in het plangebied zoveel mogelijk gewaarborgd.
Conclusie
In dit bestemmingsplan wordt door het toepassen van een indeling in verschillende categorieën horecabedrijven, die in de bestemmingsplanregeling is opgenomen, zorg gedragen voor een aanvaardbaar woon- en leefklimaat bij de woningen en worden de aanwezige horecabedrijven in het plangebied niet in hun functioneren belemmerd.